Kia Soul kontra Suzuki Vitara [galeria]

Dariusz Dobosz
Kia Soul / Fot. Kia
Kia Soul / Fot. Kia
Vitara kompletnie się zmieniła i musi zdobywać rynek od nowa. Jest teraz w segmencie, którego pionierem była Kia Soul, i z nim między innymi musi się mierzyć
Kia Soul / Fot. Kia
Kia Soul / Fot. Kia

Takie metamorfozy to niezwykła rzadkość. Suzuki Grand Vitara, samochód z 4,5-metrowym nadwoziem i dobrymi własnościami terenowymi, zmalał nagle o 35 cm stając się niewielkim autem rekreacyjnym bez terenowych aspiracji. Vitara straciła pozycję pojazdu flagowego na rzecz modelu SX-4 S-Cross i zaczyna swe nowe życie w niższym segmencie miejskich „crossoverów”. Ten zaskakujący krok firmy Suzuki wydaje się szokujący, ale Japończycy wiedzą co robią. Ta klasa pojazdów rośnie w siłę i Vitara może sporo w niej ugrać. A jeszcze 7 lat temu nikt nawet nie przypuszczał, że segment rekreacyjnych „mieszczuchów” czeka tak świetlana przyszłość.

Suzuki Vitara / Fot. Suzuki
Suzuki Vitara / Fot. Suzuki

Wówczas, w 2008 r, prawdziwym wizjonerem okazała się firma Kia, proponując niezwykle oryginalny, a dla niektórych wręcz szokujący wyglądem model Soul. Dopiero po dwóch latach dołączyły do niego Nissan Juke i Mini Countryman, a w 2012 Opel Mokka. Potem pojawiła się cała plejada francuskich „crossoverów”, a ostatnio przywitaliśmy także Jeepa i Fiata. Kia Soul to samochód, który wciąż budzi emocje, choć jego frapujący wygląd nie budzi już takich kontrowersji jak dawniej. Po modernizacji w 2014 r. wciąż pozostaje jednak interesującą propozycją dla tych, którzy poszukują nietuzinkowego, małego SUV-a. To wręcz idealny rywal do zestawienia z nową Vitarą. Ma podobną długość nadwozia, niemal identyczne osiągi i bardzo zbliżoną cenę. Dodajmy od razu, że wyjątkowo atrakcyjną.

Kia Soul / Fot. Kia
Kia Soul / Fot. Kia

Nowa Vitara nie zaskakuje wyglądem tak jak Soul. Ale to podwyższone kombi (prześwit 18,5 cm) z masywnym przodem okraszono kilkoma ładnymi detalami i ciekawymi przetłoczeniami. Samochód ma własny styl i jest łatwo rozpoznawalny, a to spora zaleta. Na zewnątrz Vitara pozostawia dobre wrażenie, wewnątrz jest mniej interesująco. Deska rozdzielcza wygląda banalnie, a jej górny panel z twardego, błyszczącego plastiku budzi mieszane uczucia. Przedział pasażerski sprawia wrażenie, jakby został zaprojektowany nie współcześnie, ale ładnych kilka lat temu. Być może jego twórcom chodziło o nutę estetycznej nostalgii. Deska rozdzielcza Soula też nie rzuca na kolana, ale jest bardziej interesująca niż w Suzuki. Kia lepiej prezentuje się również od strony materiałów wykończeniowych. Oba auta są poprawnie wyciszone. Pod względem wyposażenia lepiej wypada Suzuki. Ma przede wszystkim kolanową poduszkę powietrzną, co jest największym atutem. Poza tym dysponuje w standardzie systemem ułatwiającym ruszanie pod wzniesienie oraz systemem start-stop oraz łączność bluetooth.

Warto zobaczyć: Piękne partnerki piłkarzy Legii Warszawa (GALERIA)

Suzuki Vitara / Fot. Suzuki
Suzuki Vitara / Fot. Suzuki

Niezależnie od tego, jak zostanie odebrana stylistyka wnętrza, jazda Vitarą sprawia sporo przyjemności. Auto jest bardzo łatwe w prowadzeniu, ma wygodne siedzenia i sporo wolnej przestrzeni. W zasadzie to samo można powiedzieć o Soulu, tyle tylko, że w Suzuki do dyspozycji jest większy bagażnik. Zawieszenia Vitary są zestrojone dość sztywno i zapewniają dobre prowadzenie samochodu. Komfort jazdy jest jednak dobry i nawet na kiepskich nawierzchniach nie spada w drastyczny sposób. Soul jest mniej komfortowy, na dziurawych jezdniach wyraźnie odczuwa się dużą sztywność zawieszeń. W obu autach precyzja układu kierowniczego pozostawia nieco do życzenia. Reakcje na polecenia kierowcy powinny być szybsze. Niemal identyczne osiągi obu aut nieco zaskakuje, bo silnik Soula jest aż o 12 KM mocniejszy i ma wyższy moment obrotowy. To wszystko niknie prawdopodobnie za sprawą sporo wyższej masy własnej koreańskiego auta. Fakt, że Kia jest cięższe nie sprzyja też zużyciu paliwa. W Soulu jest ono wyraźnie wyższe.

Kia Soul / Fot. Kia
Kia Soul / Fot. Kia

Zestawione ze sobą Soul i Vitara to najtańsze wersje tych modeli, wyposażone w napęd tylko przedniej osi. Soula nie kupimy z napędem 4x4, ale Suzuki tak. Ceny Vitary 4x4 (All Grip) zaczynają się od 69 900 zł. Aż trudno uwierzyć, ale niektórzy konkurenci kosztują więcej dysponując tylko przednim napędem. Następny w kolejności Opel Mokka 4x4 wymaga wyłożenia aż 86 200 zł. Ale są też rywale w klasie, których wersje z napędem obu osi mają ceny przekraczające 100 000 zł. Vitara All Grip bije ich na głowę.

Wybrane dane techniczne

 

Kia Soul 1.6 GDI M 2WD

Suzuki Vitara 1.6 VVT Comfort 2WD

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1591

1586

Moc maksymalna (KM/obr/min)

132/6300

120/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

161/4850

156/4400

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,0

11,5

Prędkość maksymalna (km/h)

185

180

Pojemność bagażnika (l)

354/994

375/1120

Pojemność zbiornika paliwa (l)

54

47

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

6,8

5,3

Długość/szerokość/wysokość (cm)

414/180/159,3

417,5/177,5/161

Rozstaw osi (cm)

257

250

Masa własna (kg)

1137

1075

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

 

3/12

Cena (zł)

od 59 900

od 61 900

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Kia Soul 1.6 GDI M 2WD

Suzuki Vitara 1.6 VVT Comfort

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/-

Radio/odtwarzacz CD/MP3

S/-/S

S/S/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena

 

Kia Soul 1.6 GDI M 2WD

Suzuki Vitara 1.6 VVT Comfort

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

 

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

++++++
(6)


++++++++
(8)


Podsumowanie

Suzuki Vitara / Fot. Suzuki
Suzuki Vitara / Fot. Suzuki

Wygrana Vitary nie zaskakuje. Soul mimo modernizacji nieco się już zestarzał, przez co odstaje pod względem zużycia paliwa i wyposażenia. Nie ma też wersji z napędem 4x4. Wciąż pozostaje jednak autem interesującym ze względu na oryginalny wygląd i poprawność techniczną. Vitara nie miażdży rywala, ale ma więcej atutów. Najważniejsze z nich to bogate wyposażenie i oszczędny silnik. I choć jest nieco droższa od Soula to na tle konkurentów w segmencie jej cena prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie. I właśnie to może głównie zadecydować o rynkowym sukcesie nowej Vitary.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty