Sportage II powtórzył sukces swojego poprzednika. Sprzedawał się znakomicie, dzięki czemu mamy dzisiaj liczną
reprezentację egzemplarzy używanych w bardzo przystępnych cenach. Relacja kosztów zakupu do walorów użytkowych Sportage drugiej generacji nie ma sobie równych w tej klasie aut. To wygodne i przestronne rekreacyjne kombi, które może pochwalić się nowoczesnymi silnikami, niezłym komfortem i bogatym wyposażeniem. Nie ma w nim ani śladu siermiężności czy wyraźnych niedoróbek wykończeniowych, jakie trapiły pierwszą generację auta. Producent nie popisał się jedynie w kwestii pojemności bagażnika. Ma tylko 332/1411 l i kompletnie nie sprawdza się podczas weekendowych czy urlopowych wyjazdów rodzinnych. Na dodatek jest bardzo krótki, co dodatkowo utrudnia jego wykorzystanie. Od strony technicznej nie można mieć większych zastrzeżeń, bo Sportage II prowadzi się poprawnie, nie ma problemów ze stabilnością i zupełnie nieźle radzi sobie z wszechobecnymi dziurami na polskich drogach. Za wadę można uznać mało precyzyjny układ kierowniczy, co jest typowe dla samochodów koreańskich starszych generacji. Pogodzić trzeba się również z wysokim zużyciem paliwa dwulitrowego turbodiesla. Koszty utrzymania Sportage II nie są wysokie, ze względu na niską awaryjność i małe wymagania serwisowe. Prawdziwą ciekawostkę stanowi fakt, że wciąż można kupić egzemplarze Sportage drugiej generacji objęte siedmioletnią gwarancją fabryczną. Taki program gwarancyjny wprowadzono przy okazji modernizacji w 2008 r. Zaskakujące jest również, że obecni właściciele Sportage II mają mniej problemów z częściami i serwisem niż dawniej ci, którzy kupowali ten model w salonach. Po prostu trzeba było czasu, by użytkownicy mogli wyzwolić się z uzależnienia od autoryzowanych placówek Kia. Są prywatne warsztaty zajmujące się obsługą i naprawami, pojawiły się tańsze części
zamienne. Kupno rekreacyjnego auta z Korei nie wiąże się już z licznymi problemami.
Silniki
Wchodząc na rynek w 2004 r. model Sportage otrzymał dwa benzynowe silniki – 2.0 (141 KM) i 2.7 (175 KM), a także turbodiesla 2.0 CRDi (112 KM). W 2006 r. do gamy jednostek napędowych dołączył wysokoprężny silnik 2.0 CRDi o mocy 140 KM. Dwa lata później pojawiła się jeszcze 150-konna wersja dwulitrowego turbodiesla. Od 2009 r. dostępne były również silniki benzynowe 2.0 i 2.7 z fabrycznymi instalacjami gazowymi LPG. W Sportage II najlepiej sprawdza się benzynowa dwulitrówka, żaden z turbodiesli nie stanowi dla niej dobrej alternatywy. Silniki wysokoprężne o mocy 140 i 150 KM są bowiem wyjątkowo paliwożerne, realnie spalają 9-10 l/100 km. Na dodatek mają znacznie wyższe niż benzynowiec wymagania serwisowe, co podnosi koszty utrzymania. Wersja 112-konna co prawda jest oszczędniejsza (realnie 7-8 l/100 km), prostsza konstrukcyjnie i znacznie tańsza od strony warsztatowej, ale fatalna pod względem osiągów. Powinni decydować się na nią kierowcy jeżdżący wyjątkowo spokojnie. Z kolei benzynowiec 2.7 zestawiany tylko z automatyczną skrzynią biegów nie jest na tyle mocny, by zrekompensować osiągami swoją paliwożerność. Kupując Sportage II trzeba koniecznie zwrócić uwagę, z jaką wersją napędową mamy do czynienia. Dostępne są bowiem odmiany z napędem jednej lub dwóch osi.
Eksploatacja
Sportage II to samochód, w którym zdarzają się raczej drobne niedomagania. Poważne i kosztowne awarie należą do rzadkości. Trzeba się oczywiście z nimi liczyć, zwłaszcza w układzie napędowym. W wersjach z napędem 4x4 trwałością nie grzeszy zarówno sprzęgło, dołączające napęd tylnej osi i pełniące rolę międzyosiowego mechanizmu różnicowego, jak i podpora wału napędowego, przenoszącego moment obrotowy na tylną oś. Trwałości sprzęgła nie sprzyja jazda w terenie i częste wykorzystywanie jego blokady. Z kolei podpora w egzemplarzach produkowanych do 2006 r. musi być wymieniana w komplecie z wałem, co znacząco podnosi koszty. Przypadłością sześciostopniowych skrzyń biegów jest kiepska praca mechanizmu zmiany biegów. Najwięcej kłopotów sprawia zazwyczaj włączanie „szóstki”. Silniki benzynowe są praktycznie bezawaryjne, gorzej z turbodieslami. Zdarzają się im kaprysy elektroniki, zwłaszcza sterownika i czujników. W wersjach o mocy 140 i 150 KM trzeba liczyć się z wymianą dwumasowego koła zamachowego, a w odmianach wyposażonych w filtr cząstek stałych z koniecznością dopalania osadów w serwisie. Tak jak w innych modelach samochodów filtr nie może być dopalony gdy samochód jeździ tylko po mieście. Wyprawa za miasto i jazda z większymi prędkościami na dłuższych dystansach może ustrzec przed odwiedzinami w warsztacie. Mało kłopotliwy jest osprzęt silników. W praktyce zdarzają się jedynie awarie sprężarki w układzie klimatyzacji. Elementy zawieszeń nie należą do szczególnie trwałych, po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów typowe, zużywające się detale wymagają wymiany. Taka naprawa jest jednak prosta i tania. Znacznie trudniej naprawić zmatowiony i odpryskujący lakier, wyjątkowo słaby jakościowo.
Ważniejsze daty
1994 – premiera modelu
2004 – premiera drugiej generacji modelu
2006 – drobne modyfikacje nadwozia, bogatsze wyposażenie
2007 – niewielka modernizacja (modyfikacja reflektorów, osłony chłodnicy i zamka pokrywy bagażnika, nowe fotele przednie i tylna kanapa). Rozpoczęcie produkcji w Europie (Słowacja, Żilina), wprowadzenie 7-letniej gwarancji fabrycznej
2008 – niewielka modernizacja (nowe reflektory, osłona chłodnicy, zderzaki i tylne lampy, okrągłe reflektory przeciwmgielne, czarne tworzywo sztuczne w dolnej części nadwozia, modyfikacje kierownicy i systemu audio, wprowadzenie wyłącznika poduszki powietrznej pasażera)
2010 – premiera trzeciej generacji modelu
Zalety
- przestronne wnętrze
- dobry komfort jazdy
- dobre wyposażenie
- niezła jakość wykonania
- mała awaryjność
- niskie koszty utrzymania
- przystępne ceny
Wady
- paliwożerne turbodiesle
- kiepski układ kierowniczy
- mały bagażnik
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
2.0 | 1975 | 142/6000 | 184/4500 | 174 | 11,3 | 8,0 |
2.7 | 2656 | 175/6000 | 241/4000 | 180 | 10,5 | 10,0 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
2.0 CRDi | 1991 | 112/4000 | 245/1800-2500 | 168 | 13,8 | 7,1 |
2.0 CRDi | 1991 | 140/4000 | 305/1800-2500 | 178 | 11,1 | 7,0 |
2.0 CRDi | 1991 | 150/3800 | 305/1800-2500 | 178 | 11,1 | 7,0 |
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/wersja | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
2.0 | 24,0 | 26,5 | 28,5 | 31,5 | 35,0 | 39,0 |
2.7 | | 31,0 | 34,5 | 38,5 | 43,0 | 48,0 |
2.0 CRDi (113 KM) | 24,0 | 26,5 | 30,0 | | | |
2.0 CRDi (140 KM) | | 29,0 | 31,5 | 34,5 | | |
2.0 CRDi (150 KM) | | | | 35,5 | 39,5 | 44,0 |
Podsumowanie
Sportage II może nie dorównuje swoim bezpośrednim rywalom jakością wykonania czy bogactwem gamy silników, ale też nie ustępuje im w istotny sposób pod jakimkolwiek względem. A wielu przewyższa z pewnością pod względem niezawodności. To dobry od strony technicznej, nieźle wykończony i wygodny samochód, który z pewnością wart jest swojej ceny. Jeśli kogoś odstrasza koreańskie pochodzenie to powinien jak najszybciej wyzbyć się uprzedzeń.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?