Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mazda 6 Sport Kombi 2.0

Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Mazda 6 Sport Kombi 2.0,  Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Mazda 6 Sport Kombi 2.0, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Trzecia generacja „szóstki” była najpopularniejszym modelem Mazdy w ubiegłym roku. Konkurencyjna cena (od 88 700 zł), atrakcyjna stylistyka zewnętrzna i funkcjonalne wnętrze okazały się skuteczną receptą na sukces.

Design nadwozia Mazdy 6 Sport Kombi deklasuje konkurencję w segmencie. Harmonijne linie, odważne detale i mocno

Mazda 6 Sport Kombi 2.0,  Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Mazda 6 Sport Kombi 2.0, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

zaakcentowane przetłoczenia nadwozia nie tylko przewyższają zachowawczy design niemieckich limuzyn, ale również górują nad atrakcyjnymi pod kątem stylistycznym modelami włoskimi i francuskimi. Pionowa, masywna osłona chłodnicy, smukłe reflektory przednie, mocno pochylona szyba przednia i opadająca linia dachu zwieńczone zostały niewielką szybą tylną, równie wąskimi jak przednie kloszami reflektorów tylnych oraz dwukolorowym zderzakiem z wkomponowanymi podwójnymi końcówkami układu wydechowego. Wąska linia okien, duże 19-calowe aluminiowe tarcze kół, w połączeniu z krótszym w porównaniu do sedana rozstawem osi i mniejszą długością całkowitą nadwozia podkreślają proporcjonalność i zwartość sylwetki.

Projekt przestrzeni pasażerskiej niestety nie kontynuuje odważnej stylistyki nadwozia. Wewnątrz znajdziemy tradycyjny, konserwatywny wręcz design przypominający inne modele z Kraju Kwitnącej Wiśni lub stylistykę rodem z niemieckich modeli. Czarne, matowe elementy plastikowe przełamywane są miejscami przez połyskujące detale w tym samym kolorze, srebrne wstawki oraz wiśniową listwę biegnącą przez całą szerokość deski rozdzielczej. Wszystko prezentuje się ładnie, spójnie i bez zarzutu pod względem ergonomii, aczkolwiek brakuje elementu świeżości i innowacyjności który dostrzegamy na zewnątrz Mazdy.

Mazda 6 Sport Kombi 2.0,  Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Mazda 6 Sport Kombi 2.0, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

W mierzącym 4805 mm długości i 2113 mm szerokości nadwoziu bez obaw możemy podróżować w pełnym pięcioosobowym składzie. Obszerne przednie siedziska oraz nisko osadzona szeroka tylna kanapa, pokryte mięsistą skórą zapewniają optymalny komfort podróży. Ogrzewane i sterowane elektrycznie fotele przednie posiadają odpowiednią długość siedzisk i dobre podparcie boczne, a zakres regulacji fotela kierowcy (260 mm wzdłuż i 50 mm w pionie) w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kolumną kierownicy pozwala na zajęcie wygodnej pozycji.

Za kabiną pasażerską wygospodarowano bagażnik o pojemności 506 litrów. Na tle konkurencji: Ford Mondeo - 549 litrów, Toyota Avensis - 543 litry, Renault Laguna – 508 litrów lub Opel Insignia – 540 litrów - nie jest to rekordowy wynik, ale bez problemu wystarczy aby pomieścić nawet wakacyjne bagaże. Roleta unoszona razem z pokrywą przestrzeni bagażowej, niski próg załadunku i prosty sposób składania oparć tylnej kanapy ułatwiają wykorzystanie możliwości ładunkowych szóstki.
Gama jednostek napędowych nowej Mazdy składa się z trzech silników benzynowych oraz dwóch Diesli. Testowy egzemplarz wyposażony był w jednostkę zasilaną benzyną o pojemności 1998 cm3 dysponującą mocą 165 KM i momentem 210 Nm. Pełne wykorzystanie jej potencjału pozwala na rozpędzenie ważącego 1320 kg kombi do pierwszych 100 km/h w 9.1 sekundy i osiągnięcie prędkości 214 km/h. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest przy 4000 obr./min., a maksymalna moc 2000 obrotów wyżej, więc jak przystało na japońską konstrukcję dynamiczna jazda wymaga utrzymywania odpowiednio wysokich

Mazda 6 Sport Kombi 2.0,  Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Mazda 6 Sport Kombi 2.0, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

obrotów. Praca w wyższych zakresach obrotowych wału korbowego, oprócz satysfakcjonującej dynamiki i elastyczności okraszona jest przyjemnym dla ucha dźwiękiem silnika. W ograniczeniu apetytu na paliwo dwulitrowej jednostki napędowej pomagają systemy i-stop oraz i-ELOOP (Inteligent Energy Loop). Pierwszy z nich to popularny już system wyłączający silnik po zatrzymaniu się i ponownie błyskawicznie – w czasie 0,35 sekundy - uruchamiający go po naciśnięciu pedału sprzęgła. Drugi system odzyskuje energię podczas hamowania. i-ELOOP magazynuje energię w kondensatorze w celu wykorzystania jej do zasilania urządzeń elektrycznych w samochodzie. Pełne ładowanie kondensatora, które trwa kilka sekund, wystarcza do podtrzymania wszystkich urządzeń elektrycznych pojazdu przez około minutę. Przy aktywnych obu systemach silnik potrzebuje 9 litrów paliwa na pokonanie 100 kilometrów w mieście i 2 litrów mniej, aby przejechać ten sam dystans w trasie.
Napęd na koła przednie przekazywany jest za pomocą rewelacyjnej, manualnej, sześciostopniowej skrzyni biegów. Krótka dźwignia z optymalnym skokiem sprawia, że wszystkie przełożenia wchodzą bardzo precyzyjnie z przyjemnym, niewielkim oporem.

Mazda 6 Sport Kombi 2.0,  Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Mazda 6 Sport Kombi 2.0, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

Zawieszenie japońskiego kombi (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu wielowahaczowe) w połączeniu z dużymi felgami, niskoprofilowymi oponami i krótkim przełożeniem układu kierowniczego daje dużo przyjemności z jazdy. Mimo praktycznego i relatywnie dużego nadwozia, Mazda prowadzi się z zadziwiającą zwinnością i precyzją. Zawieszenie zestrojone jest twardo, ale z uwzględnieniem optymalnego komfortu. Gwarantuje pełną stabilność i przewidywalność prowadzenia, jednocześnie dobrze niwelując wszelkie niedoskonałości nawierzchni.

Bezpieczeństwo podczas codziennej eksploatacji zapewnia zestaw podstawowych systemów kontroli trakcji i sześciu poduszek powietrznych uzupełniony o komplet radarów i czujników pod nazwą i-ACTIVESENSE. Pakiet ten zawiera m.in.: układ zapobiegający kolizjom przy małej prędkości, system ostrzegający kierowcę przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, system informujący o obecności pojazdów w martwym polu lusterek wstecznych, system zapobiegający staczaniu się pojazdu na wzniesieniach czy system aktywnych świateł. Uzupełnieniem długiej listy elementów z zakresu bezpieczeństwa jest równie obszerna i atrakcyjna lista wyposażenia standardowego z zakresu komfortu.

Wybrane dane techniczne Mazdy 6 Kombi i konkurentów:

Marka/model

Mazda 6 Sport Kombi

Toyota Avensis Wagon

Volkswagen Passat Variant

Wersja

SkyPassion

Prestige

Highline

cena (zł)

118 200

125 900

115 793

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

1998

1986

1390

Moc (KM)

165

152

160

Moment obrotowy (Nm)

210

196

240

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

9,1

9,3

8,7

Prędkość maksymalna (km/h)

214

200

218

Średnie spalanie (l/100 km)

5,9

6,9

6,5

Emisja CO2 (g/km)

136

162

149

Skrzynia biegów

manualna 6 biegów

manualna 6 biegów

manualna 6  biegów

Pojemność bagażnika (l)

506

543

603

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Info-Ekspert

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty