Używany Mercedes-Benz klasa E (1995 – 2002)

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Charakterystyczne „okulary” jakie Mercedes sprawił E-klasie.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Charakterystyczne „okulary” jakie Mercedes sprawił E-klasie.
Kiedy pojawił się na rynku, wzbudził wielką sensację. Dla jednych był synonimem kiczu, inni uznali go za przełomowy model marki.

 

 

Poprzedni model W 124 odniósł ogromny rynkowy sukces. Niespotykany dotąd komfort i niezawodność przyniosły mu zasłużone uznanie użytkowników. Oczekiwania wobec nowego modelu były więc bardzo duże.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Charakterystyczne „okulary” jakie Mercedes sprawił E-klasie.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Charakterystyczne „okulary” jakie Mercedes sprawił E-klasie.

 

Pierwsze egzemplarze W 210 pojawiły się na drogach w 1995 roku. Od razu podniosły się głosy krytykujące stylistykę, szczególnie przedniej części nadwozia. Podwójne lampy przednie to pomysł, który całkowicie odstawał od obowiązujących wtedy norm stylistycznych. Wszyscy zgadzali się jednak z tym, że linię nadwozia, mimo dużych wymiarów zaprojektowano proporcjonalnie. Wyraźnie spodobała się dbałość o szczegóły. Mówiło się też o tym, że Mercedes przełamuje stereotypy i modelem W 210 wyznacza nowe kierunki stylistyczne.

 

Silniki

 

Gama silników Mercedesa W 210 była jedną z największych na rynku. Od momentu wprowadzenia modelu, przez siedem lat produkcji pojawiło się aż 29 różnych wersji mocy i pojemności. Ofertę otwierał najsłabszy wolnossący, 95-konny diesel, montowany w tym aucie zaledwie przez trzy lata. Potem pojawiły się jednostki wyposażone w turbiny i nowoczesny

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tył auta jest skromny i dużo mniej ciekawy niż przednia część nadwozia
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tył auta jest skromny i dużo mniej ciekawy niż przednia część nadwozia

system wtrysku Common-Rail. Okazały się one jednymi z najoszczędniejszych diesli na rynku. Najsłabszy silnik benzynowy rozwijał moc 136 KM i był produkowany w latach 1995 - 2000. Mocniejsze benzyniaki były wspomaganie m.in. przez mechaniczny kompresor i zapewniały moc 163 (2000 – 2002 r) i 192 KM(1997 –2000 r). Flagowy motor 55AMG rozwijał moc 354 KM. Wszystkie jednostki spisywały się bez zarzutu, gorzej zachowywał się ich osprzęt. Elektronika dostarczona przez firmę Bosch okazała się najsłabszym elementem Mercedesa. Jeśli jednak auto było przez pierwsze lata naprawiane w autoryzowanych serwisach, usterki powinny zostać wyeliminowane. Prawidłowo eksploatowane silniki wytrzymują więc bardzo duży przebieg obliczany na ok. 500 tys. km.

 

Eksploatacja

 

W latach dziewięćdziesiątych komfort Mercedesa był już żywą legendą, a klasa E w tym względzie nie rozczarowała. Wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi sprawdziło się i w tym przypadku. Wysoki komfort podróży potęgowała bardzo duża ilość miejsca we wnętrzu i

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Przejrzysty i funkcjonalny kokpit to dla wielu firm do tej pory wzór ergonomii.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Przejrzysty i funkcjonalny kokpit to dla wielu firm do tej pory wzór ergonomii.

doskonałej jakości materiały wykończeniowe. Obszerny bagażnik – 520 l, to kolejna zaleta E-klasy. Nie we wszystkich autach znalazła się jednak klimatyzacja. Polityka sprzedaży zakładała dość ubogie wyposażenie standardowe, ale bardzo długą listę opcji. Każdy klient mógł skomponować wyposażenie auta według swoich potrzeb, a producent zapewniał, że istniało aż 6400 różnych możliwości. Niestety wieloletnia eksploatacja weryfikowała pogląd na niezawodność marki. Po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów posłuszeństwa odmawiały elementy resorujące oraz części układu hamulcowego. Zdarzały się także przypadki przedwczesnej korozji. Ogólne opinie na temat modelu W 210 są więc bardzo zróżnicowane. Miłośnicy marki chwalą komfort, dostępne wyposażenie i prestiż marki. Pojawiają się jednak i negatywne głosy. Dość duża awaryjność wynikająca z zastosowania nienajlepszych materiałów konstrukcyjnych osłabiła rynkową pozycję tego modelu. Wśród użytkowników dużo wyższe noty zebrał jego poprzednik.

 

Historia modelu:

 

1995 – premiera rynkowa

1996 - na rynek wchodzi wersja 50 AMG

1998 – pojawiają się pierwsze silniki CDI

2003 – zakończenie produkcji

 

Zalety:

- obszerne wnętrze,

- bardzo dobre wyposażenie,

- nowoczesne silniki CDI.

 

Wady:

- niedostateczne zabezpieczenie antykorozyjne,

- problemy z elektryką,

- wysoka cena zakupu.

 

Orientacyjne ceny części zamiennych (zł):

 

Błotnik przedni

185

Reflektor

1200

Klocki hamulcowe przednie

120

Sprzęgło kompletne

1400

 

Wybrane dane techniczne:

 

Mercedes-Benz – W 210

 E 200

E 220 D

Typ silnika

Benz. R4

Diesel R4

Ilość cylindrów

4

4

Pojemność skokowa (cm3):

1998

2155

Moc maksymalna (KM)

136 KM

95 KM

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

190/4000

150/3100

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,4

17,0

Prędkość maksymalna (km/h):

205

180

Pojemność bagażnika

520 l

520 l

Średnie zużycie paliwa (l /100 km)

9,8

8,3

Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

70

Długość x szerokość x wysokość (cm):

480/180/143

 

Rozstaw osi (cm):

283

 

    

 

Orientacyjne ceny (zł):

 

Rok produkcji

1995

1997

1999

E 200

29 100

53 700

44 700

E 220 D

31 200

34 500

44 200

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty