Mercedes-Benz klasy A 170 CDI Lang

Samochody / Testy

Autor: Ryszard Polit

Liczba odwiedzin: 83587

Mercedes-Benz klasy A jest pod wieloma względami ciekawym samochodem - to pierwszy pojazd tej marki przeznaczony dla masowego klienta.

Mercedes-Benz klasy A jest pod wieloma względami ciekawym samochodem - to pierwszy pojazd tej marki przeznaczony dla masowego klienta, ma napęd na przednie koła i oryginalną budowę podwozia.

 

fot. autor Mercedes-Benz klasy A produkowany jest z dwoma rozstawami osi. My wybraliśmy wersję dłuższą, gdyż tylko ta zapewnia dużo miejsca w kabinie pasażerskiej. Jeździliśmy modelem 170 CDI napędzanym wysokoprężnym silnikiem 1,7 l o mocy 95 KM współpracującym z automatyczną skrzynią biegów.

 

Cechy szczególne

 

To zadziwiające, że auto o długości 378 cm może mieć aż tak przestronne wnętrze. Tylną kanapę można przesuwać do przodu, składać lub całkowicie wyjąć. To ułatwia przewożenie dużych pakunków. fot. autor Bagażnik ma objętość 390 l, ale jeśli przesuniemy do przodu kanapę, jego objętość wzrasta do 470 l. W przeciwieństwie do pasażerów, kierowca nie musi być zachwycony Mercedesem. Na tablicy przyrządów nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej, którego obserwacja ułatwia prawidłową eksploatację silnika, szczególnie zimą. Wydaje się, że to przesadna oszczędność.

 

Nieergonomiczne jest umieszczenie niektórych przełączników. Chcąc uruchomić wycieraczkę tylnej szyby, trzeba wybrać jeden z siedmiu przycisków umieszczonych nad konsolą środkową. fot. autor Tylko pianiści trafiają bezbłędnie. W większości aut służy do tego dźwigienka z prawej strony kierownicy, lecz w Mercedesie takowej nie ma. Przyciski elektrycznego sterowania szybami umieszczono za dźwignią zmiany biegów - to oszczędne, lecz mało wygodne rozwiązanie, czasami się spotyka w tanich autach, ale Mercedes do tanich nie należy.

Poza tymi szczegółami, Mercedes klasy A robi korzystne wrażenie. Jakość użytych we wnętrzu materiałów jest na przyzwoitym poziomie.

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik ma pojemność 1,7 l i uzyskuje 95 KM mocy. Mimo zastosowania zasilania typu common rail jego praca, szczególnie na wolnych obrotach, jest dość głośna. Za to silnik ten jest elastyczny i bardzo żwawo rozpędza pojazd. Na uwagę zasługuje niskie zużycie paliwa -  w mieście nie przekracza 7,5 l/100 km. 

 

fot. autor Wrażenia z jazdy

 

Problemy ze stabilnym zachowaniem na zakrętach klasa A ma już poza sobą. Obecnie sprzedawane pojazdy są przekonstruowane, a dla ostrożnych seryjnie montowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP. Rzeczywiście, klasa A na zakrętach jedzie pewnie, chociaż z racji wysokiego nadwozia ma też podwyższony środek ciężkości. Z tego powodu nadmiernie szybkie pokonywanie wiraży nie wydaje się wskazane. Konstrukcja układu zawieszenia jest typowa dla małych aut: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna.
Jeździliśmy pojazdem z automatyczną skrzynią przekładniową. Dzięki 5 przełożeniom moment zmiany biegu odbywa się bez nadmiernych szarpnięć. Podczas jazdy miejskiej dynamika jest wystarczająca. Prędkość 100 km/h uzyskać można po 13,2 s, co wydaje się zupełnie wystarczające. Podczas wyprzedzania wolniejszych pojazdów na trasie lepiej skorzystać z możliwości ręcznej zmiany biegów, gdyż skrzynia automatyczna redukuje bieg z opóźnieniem. Komfort jazdy klasy A jest typowy dla pojazdów o zbliżonym rozstawie osi.

 

fot. autor Podsumowanie

 

Mercedes-Benz klasy A ma dwa oblicza. Jedno to bardzo nowocześnie zaprojektowane podwozie, które ma podwójną budowę w celu spełnienia norm bezpieczeństwa, skuteczny silnik i przestronne wnętrze. Drugie - nieergonomiczne umieszczenie niektórych przełączników, charakterystyczne dla tanich aut najniższej klasy. Mimo to Mercedes klasy A ma więcej zalet niż mankamentów.

 

 

 

Wybrane dane techniczne 170 CDI Lang automat

 

Typ silnika                                                        wysokoprężny      

Ilość cylindrów/zaworów                                    4/16

Pojemność skokowa (cm3):                                1689

Moc maksymalna (KM/obr/min):                         95/4200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                      180/1600

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                            13,2

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):         11,8

Prędkość maksymalna (km/h):                            173

Głośność (IV b.)przy 100 km/h (dB):                    68

Droga hamowania od 100 km/h (m):                    39,8

Pojemność bagażnika (dm3):                               390/470

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                       54

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):         4,4/7,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):                 378 x 172 x 159

Rozstaw osi (cm):                                               260

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)          2/6

Cena wersji  (zł):                                                75 600

 

Nasza ocena

 

 

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

 

Przestronność wnętrza

*****

Biorąc pod uwagę niewielką długość  pojazdu, wnętrze należy uznać za niezwykle przestronne, zarówno na przednich i na tylnych fotelach.

 

Silnik

****

Silnik wysokoprężny zapewnia przyzwoitą dynamikę, jest jednak głośny.

 

Poziom hałasu

****

Na wolnych obrotach silnik jest dość głośny, podczas jazdy hałas jest porównywalny z hałasem w pojazdach konkurencyjnych.

 

Hamulce

****

Układ hamulcowy jest skuteczny, a droga hamowania zbliżona do drogi hamowania Peugeota 307 i Toyoty Corolli.

 

Dynamika

****

Jeździliśmy autem wyposażonym w automatyczną skrzynię przekładniową, a mimo to dynamika pojazdu była całkiem niezła.

 

Zużycie paliwa

*****

Wyjątkowo niskie zużycie paliwa, także w mieście.

 

Nowoczesność konstrukcji

****

Ten samochód ma oryginalną konstrukcję podwozia, jednak nieergonomiczne usytuowanie niektórych przycisków, np. włączania tylnej wycieraczki

 

Wyposażenie

*****

W zakresie bezpieczeństwa pojazd ma bogate wyposażenie, np. standardowo montowany jest układ kontroli trakcji ESP.

 

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

                                                                   Mercedes-Benz A 170 L                      

 

Poduszki powietrzne                                      4

Układ ABS                                                    s

Układ stabilizacji toru jazdy ESP                      s

Wspomaganie nagłego hamowania                  s

Wspomaganie układu kierowniczego                s

Centralny zamek                                           o                             

Elektrycznie sterowane szyby przednie            s

Elektrycznie sterowane lusterka                      s                                                             

Klimatyzacja                                                 o                             

Radioodtwarzacz                                           o

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą
 

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • piotr (gość)
    • Jestem od ponad roku szczęśliwym posiadaczem właśnie takiego autka. Wcześniej miałem także mesia tylko A-140 benzyne, obecnie mam A-170 cdi long półautomat diesel. Nic dodać nic ująć - autko jest jak dla mnie super, wnętrze przestrzenne dobrze się go prowadzi no i co najważniejsze - spala mi 4,5 litra ON na tzw. setke. Myślę, że to nie jest dużo zwłaszcza, że autko jest ciężkie i wysokie (duże opory powietrza). Pragnę jednak przestrzec wszystkich którzy chcą oszczędzić na paliwie, że to nie warto dlatego bo ropniaki z turbinami lubią jak się je "trochę porościąga" bo w przeciwnym razie można go "przymulić" tzn. nie będzie chciał wchodzić na obroty wyższe niż 3000 ale poradziłem sobie z tym więc to nie jest wielki problem. Wszystkim zainteresowanym zdecydowanie polecam ten model.
    • pablo1213 (gość)
    • Witam!!zakupilem tenże model zonie,mozna powiedziec na szybko,i ....okazal sie zakupem trafionym,jak na autko ,damskie ,swietnie sie spisuje,bez mała 1000 km,na pelnym baku,zero korozji ,wymienilem tylko galki ,amortyzatory (dodam ,że to rocznik 1999 i były oryginalne)_zima 2011 .mrozna i palil od pierszego,naprawde nie ma sie czego czepiac,wszystkie systemy działają idealnie,wiadomo jak ktos chce to znajdzie zawsze i wszedzie jakąś wade,uwazam ze warto go kupic,nie wiem jak benzynka ,nie jezdzilem,ale dieselka jak najbardziej polecam...i pierwszy raz sie spotykam ...z regulowaną tylną!! kanapą!!!czesci dostepne i dobre zamienniki w rozsądnej cenie.Ogólnie w skali od 0 -10 ,mocne 8!!!polecam!!!
    • Piotr (gość)
    • Hey Pablo 1213. Myślę, że jesteś zadowolony z zakupu, skoro tak piszesz...? Mercedes w wersji long jest naprawdę przestronny no i pali nie dużo dokładnie tak jak pisałem wcześniej a żeby cieszyć sie nim cały rok a zwłaszcza zimą należy pamiętać o wymianie filtra paliwa jesienią koniecznie co rok i raz na pięć lat końcówki wtryskiwaczy. No cóż paliwo jakie w Polsce mamy pozostawia wiele do życzenia a jako pracownik "CPN" mogę coś więcej powiedzieć - ot biokomponent osadza się i zapycha kanaliki we wtryskiwaczach. Niedowiarkom proponuję kupić na stacji 5 litrów ropy i pozostawic ją w przezroczystym pojemniku w garażu tak na ok 4/6 miesięcy a zobaczycie co będzie pływało na dnie - czarne świństwo. Jak sie o autko dba to ono jeździ - święte słowa. Pozdrawiam HEY.
    • andy (gość)
    • hej mam pytanko co moze byc gdy znikną kierunkowskazy lub wycieraczki inagle w trakcie jazdy wszystko sie włancza
    • piotr (gość)
    • ANDY - wszystko to znaczy co...? Jeżeli chodi ci o kierunki lub światła mijania w mercedesie a klasa model W 168 to pewnie uszkodzony masz przełącznik ale musiałbyś podać więcej szczegółów bo jak na razie to trudno postawić diagnozę. Pozdrawiam HEY
    • marcin (gość)
    • chcę zakupić takie auto ale nie wiem,czy lepszy diesel czy benzyna,i czy to jest dobre auto dla faceta
    • Piotr (gość)
    • Hey, Marcin nie ma aut dla kobiet i mężczyzn jak wiesz można jeździć każdym więc ten dylemat myślę, że jest już rozwiązany...? Ale wiem jak wygląda życie: koledzy, grono znajomych mogą dokuczać więc ja osobiście proponował bym Ci kolego zakup diesla ale(...) Zakup musi być przemyślany bo to poważna sprawa zwłaszcza, że jeżdżąc nim ryzykujesz swoje życie więc dobrze to przemyśl. Dobrym rozwiązaniem było by dla Ciebie nabycie modelu W-169 to nowszy typ (sam o nim marzę) ale to trochę kosztuje i możesz mieć problemy. Ja mam model V-168 z 2002 roku i jestem z niego zadowolony więc może i Ty będziesz...? Proponuję wersję LONG jest dłuższy, bardziej stabilny na zakrętach i wygodniejszy pamiętaj także, że one mają różną moc wybieraj takie o mocy 95KM (mercedesy są ciężkie ważą ponad tonę) z tyłu mają hamulce szczękowe. Myślę, że choć trochę Ci pomogłem - pozdrawiam i życzę powodzenia. Jakby co to służę radą...)
    • ROMAN (gosc) (gość)
    • czy warto zalozyc do W168 2004 rok SWIATLA DZIENNE LED OKRAGLE,LUB ZMODIFIKOWAC PRZELACZNIK SWIATEL NA AUTOMAT (SWIA MIJANIA PO WLACZENIU SILNIKA)
    • Piotr (gość)
    • Hey - ROMAN A jak myślisz...? Ja w swoim "MIETKU" V 168 z 2002 r. już mam takie założone od dwóch lat i jest OK. Zdecydowanie polecam gdyż oszczędności jakie płyną z zaoszczędzenia energii elektrycznej można przeznaczyć na zasilanie innych urządzeń np. podgrzewaczy przednich foteli zwłaszcza zimą (bezcenne wrażenia jak siada na takim fotelu kobieta). Ja mam tzw. półautomaty, które załączam wraz ze światłami pozycyjnymi a po włączeniu świateł mijania automatycznie gasną. Jak założysz pełne automaty to oszczędności będą jeszcze większe tylko pamiętaj aby miały one homologację bo w przeciwnym razie diagności na przeglądzie tech. mogą ci nie podpisać badań !!! Zdecydowanie polecam piękne, okrągłe światła ledowe. Pozdrawiam HEY.
    • Piotr (gość)
    • Hey - ROMAN A jak myślisz...? Ja w swoim "MIETKU" V 168 z 2002 r. już mam takie założone od dwóch lat i jest OK. Zdecydowanie polecam gdyż oszczędności jakie płyną z zaoszczędzenia energii elektrycznej można przeznaczyć na zasilanie innych urządzeń np. podgrzewaczy przednich foteli zwłaszcza zimą (bezcenne wrażenia jak siada na takim fotelu kobieta). Ja mam tzw. półautomaty, które załączam wraz ze światłami pozycyjnymi a po włączeniu świateł mijania automatycznie gasną. Jak założysz pełne automaty to oszczędności będą jeszcze większe tylko pamiętaj aby miały one homologację bo w przeciwnym razie diagności na przeglądzie tech. mogą ci nie podpisać badań !!! Zdecydowanie polecam piękne, okrągłe światła ledowe. Pozdrawiam HEY.
    • Rafał (gość)
    • Co to za przycisk z kreska i strzalki w gore?
    • bebe2013 (gość)
    • witam w moim mietku 170cdi pszy maksymalnych obrotach w czasie jazdy wycieka po prawej stronie auta olej napedowy jak jazda odbywa sie spokojnie to jest ok
    • bebe2013 (gość)
    • to jeden problem jaki mam z tym autkiem a drugi ze jest to automat i pszy wlaczonym biegu wstecznym pszy wcisnietym hamulcu auto chce jechac
    • Piotr (gość)
    • Hey bebe2013 - słuchaj problem pewnie masz taki: Po pierwsze sprawdził bym stan przewodów paliwowych a zwłaszcza przelewowych bo najprawdopodobniej są zapchane lub zagięte i paliwo, które jest odbierane od wtrysków na max. obrotach nie ma wystarczającej drogi powrotnej i wydostaje się poza układ. Sprawdź cały układ paliwowy. Po drugie w automacie jest tzw. funkcja pełzania czyli jak włączysz pierwszy bieg lub wsteczny i zwolnisz pedał hamulca to na równej drodze autko zacznie ci powoli jechać jest to całkiem normalne zjawisko i niczym się nie przejmuj. Co innego jakbyś miał wciśnięty hamulec to w takim przypadku potrzebny będzie serwis na kompie bo może komputer pokładowy nie wyłącza napędu ale to trochę skomplikowane więc sam nic nie rób jedz jakby co na serwis bo możesz uszkodzić skrzynię biegów. Pozdrawiam HEY.
    • k (gość)
    • nie włączyła sie kontrolka ladowania po uruchomienu silnika w A170
    • k (gość)
    • przepraszam NIE WYłACZYŁA

Dodaj komentarz