Mercedes E W211 (2002 – 2009)

Dariusz Dobosz
Mercedes E W211, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes E W211, Fot: Mercedes-Benz
Samochód klasy średniej wyższej spod znaku Mercedesa to naprawdę duża dawka prestiżu, ale też poważne wyzwanie dla portfela.

Mercedes klasy E to samochód, który cieszy się ogromną popularnością, niezależnie od generacji. Gdy zyskuje następcę

Mercedes E W211, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes E W211, Fot: Mercedes-Benz

poprzednik staje się łakomym kąskiem na rynku wtórnym. Tak jest z wersją W211, która zyskała zmiennika w 2009 r. Od tamtego momentu można kupić ten samochód w cenach znacznie korzystniejszych niż salonowe, ale nie ma co liczyć na zdobycie ładnego i w pełni sprawnego W211 za pół darmo. Tej klasy auto Mercedesa to prawdziwy pokaz nowoczesnych technologii, które zapewniają najwyższą precyzję prowadzenia, dynamikę i ogromną przyjemność jazdy.

Aluminiowe elementy karoserii, elektrohydrauliczne hamulce, wielowahaczowe zawieszenia przednie i tylne, pneumatyczne zawieszenie adaptacyjne w droższych odmianach, zatrzęsienie elektronicznych systemów wspomagających pracę podwozia i podwyższające komfort jazdy – oto czym może cieszyć się właściciel Mercedesa W211 i z czym musi się zmierzyć jego portfel podczas czynności obsługowych i naprawczych w

Mercedes E W211, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes E W211, Fot: Mercedes-Benz

autoryzowanym serwisie. Odpowiednie oprzyrządowanie, fabryczne oprogramowanie, znajomość skomplikowanej elektroniki, oryginalne części zamienne – trudno znaleźć to wszystko poza ASO. Tylko w nielicznych przypadkach można udać się do prywatnego warsztatu. Koszty to również paliwo. W przypadku mniejszych silników benzynowych jego zużycie nie stanowi aż tak wielkiego problemu, ale jednostki o pojemności ponad 2.3 l są naprawdę paliwożerne. Lepiej chyba rozglądać się za turbodieslami.

Ale E klasa z lat 2002-2009 ma też wiele dobrych stron. Zapewnia znakomity komfort jazdy, ma świetnie wykończone i niezwykle przestronne wnętrze oraz gigantyczne bagażniki (sedan 540 l, kombi 690/1950 l). Mocną stroną W211 jest również szeroka gama nowoczesnych i dynamicznych silników. Na pewno każdy znajdzie wśród nich coś dla siebie.

Mercedes E W211 wszedł na rynek w 2002 r. z silnikami benzynowymi 1.8 (163 KM), 2.6 (177 KM), 3.2 (224 KM), 5.0 (306 KM) i 5.4 (476 KM) oraz turbodieslami 2.1 CDI (122 i 150 KM), 2.7 CDI (177 KM) oraz 3.2 CDI (204 KM). W 2003 r. do gamy dołączyły silniki 1.8 NGT (163 KM) oraz wysokoprężny 4.0 CDI (260 KM). Kolejnego benzynowca 3.5 (272 KM) wprowadzono w 2004 r. W tym samym roku na rynku pojawiła się również wersja z turbodieslem 3.0 (170 KM). W 2005 r. w ofercie pojawiły się benzynowe 3.0 (231 KM), 3.5 (272 KM) oraz 5.0 (306 KM) a także turbodiesle 3.0 CDI (190 KM), 3.2 CDI (224 KM) oraz 4.0 CDI (314 KM). Przy okazji modernizacji w 2006 r. wprowadzono też nowe silniki – benzynowe 1.8 (183 KM), 5.0 (387 KM) oraz 6.2 (514 KM) dla wersji E63 AMG, a także turbodiesle 2.1 CDI (136 KM) oraz 2.1 CDI (150 KM). Silnikowe nowości pojawiały się dosłownie w każdym sezonie.

Nie inaczej było w 2007 r. Wówczas w ofercie znalazł się klasyczny benzynowiec 2.5 (204 KM) oraz jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny 3.5 (292 KM). Do wersji W211 zawitał też proekologiczny turbodiesel 3.0 CDI Bluetec (211 KM). Ostatnim silnikiem wprowadzonym do tego modelu był 1.8 CNG (163 KM), który mógł być zasilany benzyną i gazem ziemnym. Do kwestii wyboru

Mercedes E W211, Fot: Mercedes-Benz
Mercedes E W211, Fot: Mercedes-Benz

silnika trzeba podchodzić z dużym rozsądkiem, analizując swoje możliwości finansowe. W przypadku podstawowych jednostek napędowych koszty paliwa i obsługi są niewygórowane. Duże i mocne silniki benzynowe mocno biją po kieszeni. Ze względu na ekonomikę godne polecenia są turbodiesle, ale są one bardziej awaryjne niż benzynowce. W codziennej eksploatacji silniki dobrze sprawdzają się silniki 1.8 (163 KM), 1.8 (183 KM), 2.6 (177 KM) oraz 2.1 CDI o mocy 136 lub 150 KM.

 Sporym problemem Mercedesa W211 jest elektronika. A jest jej w tym modelu mnóstwo. Oprócz drobnych niedomagań, widocznych na desce rozdzielczej i centralnym wyświetlaczu zdarzają się niestety również poważne awarie, na przykład elektronicznych sterowników przy automatycznych skrzyniach biegów. Najwięcej problemów sprawiają jednak elektrohydrauliczne hamulce SBC. Były tak kłopotliwe, że w 2006 r. wycofano je z produkcji.

Wersje W211 po modernizacji mają tradycyjne hamulce hydrauliczne. Benzynowe silniki Mercedesa W211 uchodzą za niezawodne. Z turbodieslami bywa gorzej, trzeba liczyć się z awariami układu wtryskowego (pompy, wtryskiwacze). Winowajcą jest zazwyczaj złej jakości paliwo. Dlatego warto trzymać się renomowanych stacji benzynowych. Wszystkie silniki Mercedesa W211 mają trwały i niezawodny łańcuch w napędzie rozrządu, odpadają zatem problemy z paskiem zębatym. Podwozie to mocny punkt W211, konwencjonalne zawieszenia są trwałe a ich naprawy niekłopotliwe. Z zawieszeniami pneumatycznymi nie ma problemu gdy są sprawne. Jeśli jednak zajdzie konieczność ich naprawy potrafią spustoszyć kieszeń. Manualne przekładnie spisują się z reguły bez zarzutu, ale samo przełączanie biegów spotyka się z krytyką wielu użytkowników. Dźwignia zmiany biegów nie zawsze działa lekko i precyzyjnie.

 

Ważniejsze daty


Premiera modelu z nadwoziem sedan 4d, Fot: Mercedes-Benz
Premiera modelu z nadwoziem sedan 4d, Fot: Mercedes-Benz

2002 – premiera modelu z nadwoziem sedan 4d

Wersja kombi, wersje z napędem 4x4 (4matic), Fot: Mercedes-Benz
Wersja kombi, wersje z napędem 4x4 (4matic), Fot: Mercedes-Benz

2003 – wersja kombi, wersje z napędem 4x4 (4matic)

Modernizacja nadwozia, Fot: Mercedes-Benz
Modernizacja nadwozia, Fot: Mercedes-Benz

2006 – modernizacja nadwozia. Zmieniony zderzak przedni i wlot powietrza do chłodnicy, nowe lampy tylne, modyfikacje deski rozdzielczej. Wprowadzenie tradycyjnych hamulców hydraulicznych w miejsce elektrohydraulicznych (SBC)

Premiera kolejnej generacji Mercedesa E (W212), Fot: Mercedes-Benz
Premiera kolejnej generacji Mercedesa E (W212), Fot: Mercedes-Benz

2009 – premiera kolejnej generacji Mercedesa E (W212)

 Zalety

  • dobre prowadzenie
  • dynamiczne silniki
  • wysoki komfort jazdy
  • świetne wykończenie wnętrza
  • przestronne wnętrze i bagażnik

 

Wady

- wysoka cena zakupu
- wysokie koszty eksploatacji
- kłopotliwe hamulce elektrohydrauliczne

 

Wybrane dane techniczne

Wersja

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

E200 Kompressor (1.8)

1796

163/5500

240/3000

230

9,6

8,4

E200 Kompressor (1.8)

1786

183/5500

250/2800

236

9,1

8,2

E230 (2.5)

2496

204/6100

245/2900

248

8,9

9,2

E240 (2.6)

2597

177/5700

240/4500

236

9,1

10,9

E280 (3.0)

2996

231/6000

300/2500

248

7,3

9,4

E320 (3.2)

3199

224/5600

315/3000

243

7,7

9,9

E350 (3.5)

3498

272/6000

350/2400

250

6,9

9,7

E350 CGI (3.5)

3498

292/6400

365/3000

250

6,8

8,7

E500 (5.0)

4966

306/5600

460/2700

250

6,0

11,5

E500 (5.0)

5461

387/6000

530/2800

250

5,3

11,1

E55 AMG (5.4)

5439

476/6100

700/2650

250

4,7

12,9

E63 AMG (6.2)

6208

514/6800

630/5200

250

4,7

12,9

Silniki Wysokoprężne

E200 CDI (2.1)

2148

122/4200

270/1400

202

12,1

6,3

E200 CDI (2.1)

2148

136/3800

340/1800

211

9,9

6,5

E220 CDI (2.1)

2148

150/4200

340/2000

217

10,1

6,3

E270 CDI (2.7)

2685

177/4200

400/1800

233

9,0

6,5

E280 CDI (3.0)

3222

170/3800

400/2000

228

9,2

7,3

E280 CDI (3.0)

2987

190/4000

400/1400

238

7,6

7,2

E300 Bluetec  (3.0)

2987

211/3400

540/1600

244

7,2

7,3

E320 CDI (3.2)

3222

204/4200

500/1800

243

7,7

6,9

E320 CDI (3.2)

2987

224/3800

540/1600

250

6,8

7,3

E400 CDI (4.0)

3996

260/4000

560/1700

250

6,9

9,4

E420 CDI (4.0)

3996

314/3600

730/2200

250

6,1

9,3

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/ wersja

2003

2004

2005

2006

2007

2008

200

40,0

43,0

49,0

55,0

71,0

75,0

320

45,0

57,0

65,0

 

 

 

350

 

 

 

60,0

80,0

93,0

550

 

 

 

 

111,0

114,0

200 CDI

 

 

 

 

65,0

75,0

220 CDI

33,0

40,0

53,5

65,0

73,0

 

270 CDI

41,0

50,0

 

 

 

 

280 CDI

 

55,0

60,0

70,0

80,0

95,0

300 CDI

 

 

 

85,0

90,0

100,0

320 CDI

50,0

60,0

70,0

95,5

 

 

Podsumowanie

Mercedes E W211 to samochód nowocześniejszy technologicznie, lepiej wykończony i przestronniejszy niż niektóre produkowane obecnie auta tej klasy pochodzące od innych wytwórców. Dlatego warty jest zainteresowania. Ale trzeba też zapłacić za niego więcej, niż za niektóre współcześnie wytwarzane auta. Trzeba się również przygotować się na wysokie koszty eksploatacji. Nie ma mowy o przygodnych warsztatach i kombinacjach z tanimi zamiennikami. Samochód trzeba na bieżąco utrzymywać w idealnej kondycji by nie popaść później w spiralę gigantycznych wydatków.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty