Mowa auta

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit
Często się zdarza, że użytkownik nie zwraca uwagi na odgłosy pracy silnika, skrzyni biegów i nie reaguje na nieprawidłowe zachowanie pojazdu podczas jazdy.

Od czasu do czasu warto podnieść maskę silnika i posłuchać jego pracy - tak na wszelki wypadek.

 

Silnik powinien uruchamiać się niemal natychmiast, bez względu na to czy jest zimny czy nagrzany. Na biegu jałowym powinien pracować równo i bez szarpania. Jeżeli jednostka napędowa posiada hydrauliczną kompensację luzu zaworowego (tzw. hydrauliczne popychacze),

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

stuki dochodzące z zimnego układu rozrządu są odgłosem naturalnym. Powinny one jednak zaniknąć po kilku sekundach pracy.

 

W przypadku silnika z ręczną regulacją luzów zaworowych, stuki te świadczą o zbyt dużych luzach zaworowych. Zmieniają one swoją częstotliwość wraz ze zmianą prędkości obrotowej silnika. Podobne stuki można usłyszeć, gdy silnik jest zużyty i ma za duże luzy na tłoku lub sworzniu tłokowym. Jeżeli przy pracującym silniku pali się lampka kontrolna ładowania akumulatora świadczy to o luźnym pasku klinowym, braku styku na połączeniach elektrycznych, zużytych szczotkach alternatora lub uszkodzonym regulatorze napięcia.

 

To się nie zdarza

 

Kolor spalin nagrzanego silnika powinien być bezbarwny. Ciemne spaliny świadczą o spalaniu przez silnik zbyt bogatej mieszanki, a więc czeka nas naprawa urządzenia wtryskowego. Spaliny koloru białego sugerują spalanie cieczy chłodzącej przedostającej się do cylindrów przez uszkodzoną uszczelkę głowicy lub co gorzej pękniętego bloku silnika. Po zdjęciu korka ze zbiorniczka wyrównawczego cieczy chłodzącej widać wtedy pęcherzyki gazów spalinowych. Uszkodzenie uszczelki głowicy zdarza się dość rzadko i jest skutkiem przegrzania silnika. Gazy spalinowe koloru niebieskiego o charakterystycznym ostrym zapachu świadczą o spalaniu nadmiernej ilości oleju silnikowego, a więc znacznym zużyciu jednostki napędowej. Olej przedostaje się do komory spalania na skutek nadmiernego zużycia pierścieni tłokowych lub z powodu zużytych uszczelniaczy i prowadnic trzonków zaworów.

 

Paliwko

 

Stuki dochodzące z silnika słyszalne podczas przyspieszania, zanikające podczas jazdy ze stałą prędkością mogą świadczyć o detonacyjnym spalaniu mieszanki w cylindrach lub luźnych sworzniach tłokowych. Dla mniej wprawnego ucha może być to jednak trudne do rozróżnienia. Luźne sworznie tłokowe wydają bardziej metaliczny dźwięk. We współczesnych samochodach spalanie stukowe w zasadzie nie powinno występować, gdyż układ wtryskowy na podstawie informacji z od powiedniego czujnika automatycznie eliminuje to groźne zjawisko. Jeżeli w aucie słychać stuki, szczególnie podczas przyspieszania, świadczy to o zatankowaniu paliwa o zbyt niskiej liczbie oktanowej, uszkodzeniu czujnika spalania stukowego lub mikroprocesora sterującego pracą urządzenia wtryskowego.

 

Dokładniejszej oceny stopnia zużycia silnika można dokonać wykonując pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach. To proste badanie jest dzisiaj "niemodne", a autoryzowane warsztaty preferują badanie firmowym testerem userek. Jest rzeczywiście znakomite, tyle, że drogo kosztuje.

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty