Toyota Yaris trzeciej generacji ma zmienione proporcje, inną
stylizację i lepsze jakościowo wnętrze. Pozostała ta sama gama silników i
niewiele zmieniona cena. W podstawowej wersji silnikiem 1.0 kosztuje
39 900 zł.
Co czwarte sprzedawane w Europie auto należy do segmentu B,
a to oznacza
około 4 milionów aut. Toyota ma nadzieję, że w przyszłym roku 200
tys. z tej liczby będą stanowiły nowe Yarisy. Mały model o tej nazwie po raz
pierwszy pojawił się na rynku w 1999 roku, stanowiąc dla tej marki przełom w
dziedzinie stylistyki i funkcjonalności.
Trzecie generacja nie jest tak rewolucyjna, ale zmiany w porównaniu z drugą są
wyraźne. Linia nadwozia pozostała podobna, ale zmieniły się proporcje, bo nowy
Yaris jest o 10 cm dłuższy, ale i 2 co niższy. Mimo niewielkiego powiększenia
rozmiaru auto jest przy tym lżejsze o 20 kg. Z przodu zwraca uwagę atrapa
chłodnicy w kształcie litery V - to nowa twarz Toyoty - w końcu tego roku na
rynku ma się pojawić zmodernizowany na tą samą modłę Avensis. Do kompletu mamy
nowy zderzak z większym wlotem powietrza i reflektory kojarzące się z modelem
iQ. Patrząc na boczną linię zauważymy brak pionowego słupka na szybie tylnych
okien.
CZYTAJ TAKŻE:
**
Nowa Toyota Verso S
**
**
Toyota Hillux po liftingu
**
We wnętrzu najważniejszą zmianą jest przesunięcie tablicy rozdzielczej znad centralnej
konsoli, gdzie mieściła się w przypadku dwóch poprzednich generacji auta, w
tradycyjne miejsce przed kierownicą. Oprócz miejsca zmieniła się też forma -
mamy trzy koliste zegary z dużym prędkościomierzem pośrodku. Toyota
zrezygnowała z pojedynczego modułu centralnej konsoli. Deskę rozdzielczą
przecina w poprzek owalny pas z miękkiego tworzywa, wydający się wypływać spod
głównej części deski. W jego lewym końcu mieści się prostokątny, obwiedziony
metalem zestaw audio z sześciocalowym. Oferowany jako standard od trzeciego
poziomu wyposażenia Sol dysponuje m.in. łącznością Bluetooth, pozwalającą na
obsługiwanie telefonu przez dotykowy ekran systemu, na którym jest dostępna
pełna lista numerów z pamięci telefonu, wysyłanie SMS-ów, a także strumieniowe
odtwarzanie muzyki z pamięci urządzenia. Port USB pozwala na podłączenie
zewnętrznych odtwarzaczy MP3, a w przypadku iPhona dysponujemy nawet
możliwością pokazywania okładek płyt, zawartych w pamięci programu iTunes.
W ramach wyposażenia dodatkowego jest oferowany zestaw Touch & Go z nawigacją
satelitarną, a dzięki połączeniu przez Bluetooth ze smartfonem kierowcy,
pozwala także na korzystanie z internetowych aplikacji z Facebookiem włącznie.
Dzięki temu, także nawigacja satelitarna może informować nie tylko o tym gdzie
są najbliższe stacje benzynowe, ale też np. podawać ile kosztuje paliwo na
każdej z nich.
Trzecia generacja Yarisa została zbudowana na nowej
platformie, która ma
rozstaw osi większy o 5 cm. Więcej miejsca pozostało więc
dla pasażerów, a i bagażnik nieco urósł - obecne 286 l to o 12 l więcej od
poprzednika. Toyota deklaruje, że starała się stworzyć maksymalnie duże
wnętrze. Przed tylną kanapą jest o 3,5 cm więcej przestrzeni, a szerokość kabiny
wzrosła o 3 cm. Jak na segment B to sporo, ale kiedy jednak pasażer o wzroście
180 cm usiądzie na tylnej kanapie za równie wysokim kierowcą, to kolanami
dotyka już oparcia fotela.
Gama jednostek napędowych to dokładne odbicie tego, co jest oferowane obecnie -
zaczyna się od trzycylindrowego, jednolitrowego, benzynowego silnika o mocy 69
KM. Ta jednostka zużywa średnio 4,8 l/100 km, ale na rozpędzenie samochodu do
100 km/h potrzebuje 15,3 sekundy.
Drugi silnik benzynowy, to najmocniejsza jednostka w gamie.
Ma pojemność 1,33 l i moc 99 KM.
Zużycie paliwa z manualną skrzynią biegów wynosi 5,4 l/100
km, ale ta wersja może być wyposażona w system Stop&Start, który pozwala
zmniejszyć ten
wynik o 0,2 l. Nie jest to jednak najbardziej dynamiczna
jednostka. Tą rolę spełnia 90. konny turbodiesel 1,4 D-4D, który zadowala się
średnio 4 litrami oleju napędowego na 100 km. Podczas gdy benzynowy 1,33
pozwala osiągnąć "setkę" w 11,7 sekundy, turbodieslowi wystarczaj na to 10,8
sekundy.
**CZYTAJ TAKŻE
Będzie nowa, sportowa ToyotaSkoda Fabia kontra Toyota Yaris
**
W Polsce ceny tego samochodu zaczynają się od 39 900 za
trzydrzwiowy model i 41 700 za pięciodrzwiowy w wersji Terra, a to oznacza
tylko 4 poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, radioodtwarzacz CD z
gniazdem USB, elektrycznie regulowane lusterka i przednie szyby, wspomaganie kierownicy
i 14. calowe koła. Za wersję Luna, która ma na wyposażeniu także manualną
klimatyzację, centralny zamek z pilotem, obrotomierz i piętnastocalowe felgi
trzeba już zapłacić o 5 tysięcy więcej.
Marka/model | Toyota Yaris | Kia Picanto | Fiat Punto Evo |
Cena (zł) | 39 900 | 31 490 | 44 990 |
Silnik | 1.0 | 1.0 | 1.2 |
Pojemność (l) | 998 | 998 | 1242 |
Moc (KM) | 69 | 69 | 69 |
Moment obrotowy (Nm) | 93 | 95 | 102 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) | 15,3 | 14,4 | 14,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 155 | 153 | 155 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,8 | 4,2 | 5,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 110 | 99 | 123 |
Skrzynia biegów | manualna | manualna | manualna |
Pojemność bagażnika (l) | 286 | 200 | 275 |
**więcej zdjęć Toyoty Yaris w
naszej galerii**
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?