Obroty biegu jałowego

Porady / Warto wiedzieć

Autor: Grzegorz Burda

Liczba odwiedzin: 119885

Nierówna praca silnika na biegu jałowym, podwyższone lub zbyt niskie obroty mogą świadczyć o usterce układu biegu jałowego.

W nowoczesnych silnikach diagnoza wymaga zastosowania nowoczesnego sprzętu, a naprawa - fachowej wiedzy. Niestety, to nas może drogo kosztować.

 

Nie ma ścisłej reguły ile powinny wynosić obroty biegu jałowego, ale w obecnie produkowanych silnikach jest to przedział od 650 do 850 obr./min. Zdarza się jednak, że silnik po osiągnięciu wymaganej temperatury pracy nie utrzymuje takich obrotów, które „falują” lub silnik po prostu gaśnie. W starych silnikach, które zasilane są przez gaźnik, za taki stan odpowiada dysza biegu jałowego, więc poszukiwanie usterki jest stosunkowo łatwe. Fot. Grzegorz Burda

Jednak w znacznej większości współczesnych samochodów, silnik sterowany jest komputerem i wówczas zlokalizowanie usterki nie jest już takie łatwe.

 

Przyczyn nierównej pracy silnika, podwyższonych lub za niskich obrotów, może być bardzo dużo. Obroty biegu jałowego ustala komputer na podstawie sygnałów, które zbiera z czujników rozmieszczonych w całym silniku. Nieprawidłowe obroty mogą wynikać z uszkodzenia układu sterującego lub mechanicznego uszkodzenia samego układu biegu jałowego. Nieprawidłowe obroty pojawią się jeśli uszkodzony zostanie np. jeden z czujników (np. sonda lambda).

 

Obroty mogą nawet całkiem zniknąć, ale wówczas kierowca ma informację na wskaźnikach, że układ wtryskowy nie działa poprawnie (świeci się kontrolka silnika). Również uszkodzenie czujnika położenia przepustnicy spowoduje nieprawidłowe obroty, podobnie jak zanieczyszczony układ biegu jałowego.

Podwyższone obroty biegu jałowego występują również, jeśli zostanie uszkodzony czujnik temperatury silnika. Komputer może otrzymywać wówczas informacje, że silnik jest zimny, mimo że w rzeczywistości jest nagrzany.

 

Takiej usterki komputer nie zdiagnozuje jako błąd, gdyż sygnał będzie się zawierał w zakresie pracy czujnika. Również kierowca nie zorientuje się o uszkodzeniu, ponieważ wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej bierze informacje z innego czujnika. Przy takiej usterce silnik będzie miał podwyższone obroty, a zużycie paliwa znacznie wzrośnie, ponieważ mieszanka paliwowo-powietrzna będzie bogata. Silnik będzie się wówczas zachowywał, jakby cały czas pracował na „ssaniu”.

 

Podwyższone obroty mogą występować także z powodu nieszczelności. Wówczas do kolektora ssącego dostaje się dodatkowe powietrze, które powoduje wzrost obrotów. Kolejnym powodem nieprawidłowej pracy silnika na biegu jałowym, mogą być zaniedbania w obsłudze. Zużyte świece zapłonowe, źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu lub mocno zanieczyszczony filtr powietrza mają duży wpływ na obroty i poprawną pracę silnika. Powodów jest dużo, więc dokładną diagnozę i skuteczną naprawę może wykonać tylko wyspecjalizowany serwis.

 

Regulacja obrotów w gaźniku jest prosta - wystarczy przekręcić odpowiednią śrubę. Natomiast w silniku sterowanym komputerem, w większości przypadków potrzebny jest do tej operacji tester, który wykonuje odpowiednią procedurę. Jeśli po takim sprawdzianie obroty nadal nie będą odpowiednie, może zajść konieczność wymiany przepustnicy, czujników lub komputera. A to niestety wiąże się z niemałymi wydatkami. Ich koszt może przekraczać ponad 1000 zł, a w przypadku komputera nawet po kilka tys. zł.

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • tino (gość)
    • Kable wysokiego napiecia, świece i silniki krokowe to podstawa w większości fordów zarówno Escortów i mondeo.Warto zawsze kontrolować te trzy rzeczy i wymieniać je cześciej niż przewiduje serwis,silnik krokowy czyścić(o ile można, bo nowy jest nieadekwantnie drogi).W mondelakach niekiedy szwankuje czujnik wspomagania kierownicy i tu także mamy doczynienia z falowaniem obrotów, w dośc dużym zakresie(warto o tym pamietac gdy "krokówka" i reszta nie wykazują zużycia).
    • zbok (gość)
    • dodam do tego co napisałeś że jeszcze czujnik położenia przepustnicy oraz map-sensor
    • JAREK69
    • takie coś dzieje mi się w oplu Vectrze tylko nie na biegu jałowym a w trakcie jazdy.W pewnym momencie obroty wzrastają a zaraz potem spadają i silnik gasnie.Może ktos mi podpowie co może być tego przyczyną,zaznaczam iż samochód jest B+G ale dzieje się tak i na B i na G.Z góry Dziękuję! jarusb37@wp.pl
    • rogerrrr
    • Falowanie obrotów silnika w mojej astrze bylo spowodowane nie zanieczyszczonym silnikiem krokowym (co podejżewałem) ale zanieczyszczeniem przepustnicy - niestety paliwa w polsce pozostawiaja wiele do życzenia. Skończyło się na chemicznym przeczyszczeniu przepustnicy i dziwne zachowanie silnika ustąpiło
    • marcins21
    • posiadam Toyote starlet z 1997 roku i mam problem z silnikiem mianowicie zapala sie kontrolka silnika wymienilem cala przepustnice i czujnik do niej ale dalej to samo sie dzieje kontrolka sie wlacza i wylacza oddalem auto do ASO Toyoty ale ci tez nie wiedza co to ....nie raz silnik chodzi normalnie nieraz traci obroty i prawie gasnie POMOCY!!!
    • arek (gość)
    • witam mam chevroleta aveo ls 1.4 16v rocznik 2009 sedan po kilku wizytach w serwisie nie znalezli problemu w sprawie falowania obrotow wymienili przepustnice na nowa i dalej jest problem.prosze o pomoc.
    • Przemo (gość)
    • W moim przypadku diesel, z tego co powiedzieli mechanicy w aso to pompa wysokiego ciśnienia wymiana na nową ok 6000tys! znalazłem więc warsztat zajmujący się regeneracją takich pomp, goście zrobili diagnoze i mówią że to nie pompa(przez chwile się cieszyłem) tylko końcówki wtryskiwaczy - koszt regeneracji jednego 850 zł a są cztery + robocizna wychodzi ok 4000!!! auto idzie pod młotek Opel Vectra c gts 1.9 tdi Edytowany przez moderatora
    • wiecz0r (gość)
    • diagnoza w silnikach sterowanych przez komputer wcale nie musiałaby być taka trudna, po prostu teraz tego chcą producenci samochodów ale nie zawsze tak było.. przykład jaguar xj40 samochód z połowy lat 80tych - sam się diagnozuje (bez żadnego zewnętrznego urządzenia) i pokazuje na desce rozdzielczej kody błędu; błędy wyliczono w instrukcji obsługi dołączanej do auta; w moim przypadku kod "fueling failure 3" - uszkodzony czujnik temperatury; rozwiązanie: czujnik 146PLN + klucz 19mm; diagnoza 15 sekund!!! bo tyle trwa przeskanowanie układów po przekręceniu stacyjki
    • BOL,O2010 (gość)
    • Mam Forda Escorda 1998r.96Kw ford spisywał się doskonale niedawno rano chciałem wyjechać odpalam silnik,bez problemu odpalił a po chwili zgasł ponownie uruchamiam silnik bez rezultatu,po długim trzymaniu na rozruszniku i pompowaniu pedałem gazu odpalił,ale musiałem trzymać na pedale gazu kiedy zdjąłem nogę z gazu i ponownie chciałem uruchomić silnik pojawiły się te same problemy, gdzie szukać przyczyny???
    • maniek29 (gość)
    • Mam Seata Leona 1.6 w benzynie 2008 rok i mam problem z obrotami: przy uruchamianiu silnika bez naciskania gazu obroty dochodza do 1500 i spadaja na 1000 do 900 . Kokejny raz zapala normalnie jak by nigdy nic . Nawiew steruje mi obrotami silnika jak nawiew jest wylaczaony to obroty spadaja nawet do 500 jak wlacze nawiew to obroty ida na 900 dlaczego? Slyszalem ze jest to spowodowane uszkdzenien regulatora napiecia ,czy to prawda ???
    • marek (gość)
    • gasnie silnik w seicento 900 i swieci się kontrolka wtrysku
    • jossef (gość)
    • ja tankuje od dwoch lat paliwko w de.bo mam blisko granice 16 km. zadnego problemu z autem.

Dodaj komentarz