Opel Agila (od 2000 r.)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Opel: Opel Agila to świetny pojazd do jeżdżenia po mieście. Egzemplarze z 2002 r. wyceniane są w granicach 16 – 23 tys. zł.
Fot. Opel: Opel Agila to świetny pojazd do jeżdżenia po mieście. Egzemplarze z 2002 r. wyceniane są w granicach 16 – 23 tys. zł.
Jeżeli jest nam obojętna uroda auta, Opel Agila jest idealnym pojazdem do poruszania się po zatłoczonych miejskich ulicach.

 

 

Nadwozie

 

Opel Agila powstał przy współpracy z Suzuki. W wyglądzie zewnętrznym ma cechy japońskich mikrovanów – kanciasty, wąski i wysoki. Nie dodaje mu to urody, ale ważniejsze są chyba walory użytkowe.

Fot. Opel: Opel Agila to świetny pojazd do jeżdżenia po mieście. Egzemplarze z 2002 r. wyceniane są w granicach 16 – 23 tys. zł.
Fot. Opel: Opel Agila to świetny pojazd do jeżdżenia po mieście. Egzemplarze z 2002 r. wyceniane są w granicach 16 – 23 tys. zł.

Nadwozie narzuca rozwiązania wnętrza. Nie oczekujmy więc dużego komfortu. W Agili mieszczą się swobodnie cztery osoby. Piąta jest raczej niemile widziana. Fotele są mało wygodne, choć siedzi się wysoko i dużo widać (także z tyłu, gdyż siedzenia są na podwyższeniu). Kokpit jest w stylu japońsko-europejskim, ale czytelny i ergonomiczny. Sporo elementów (zegary, przełączniki, itp.) pochodzą z znanych już wcześniej modeli Corsa i Astra. Do wykończenia wnętrza użyto średniej klasy tworzyw (twarde) w szarych kolorach. Trochę „życia” wnosi kolorowa tapicerka.

 

Bagażnik Agili jest mały i ma 240 litrów pojemności. Można go jednak powiększyć do 700 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy. To jedno z lepszych rozwiązać w tym aucie. Po wyjęciu zagłówka, jednym ruchem składa się oparcie tylnego fotela, który chowa się tak, że tworzy

Fot. Opel: Do wyboru są w zasadzie dwa silniki benzynowe – lepszy jest ten, o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM.
Fot. Opel: Do wyboru są w zasadzie dwa silniki benzynowe – lepszy jest ten, o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM.

równą powierzchnię  z podłogą bagażnika.

           

Silniki  

 

W Agili mamy do wyboru trzy silniki, ale na rynku wtórnym w praktyce istnieją dwa. Ten trzeci, to diesel 1,3 l wprowadzony do sprzedaży w 2003 r. i występujący jeszcze dość rzadko na rynku wtórnym.

Najsłabszym silnikiem benzynowym jest jednostka 3-cylindrowa o pojemności 1,0 l i mocy 65 KM. Najlepiej nadaje się on do jazdy w mieście i nieobciążonym samochodem. Dalsze podróże są już męczące z powodu hałasu i braku mocy. Dużo lepszy jest drugi silnik – 4-cylindrowy, o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM. Ma on bardzo podobne zużycie paliwa co słabszy, ale zdecydowanie lepsze osiągi i wyższą kulturę pracy.

Fot. Opel: Wnętrze pojazdu.
Fot. Opel: Wnętrze pojazdu.

 

Eksploatacja

 

Opel Agila to przede wszystkim samochód miejski – zwrotny, łatwy w prowadzeniu, z obszernym wnętrzem, jeżeli poruszamy się tylko w dwie osoby. Nisko osadzony środek ciężkości i dobrze pracujący układ zawieszenia gwarantuje stabilność auta na zakrętach. Podczas długich podróży brakuje komfortu dla pasażerów.

 

Co się psuje najczęściej?

 

Agila jest obecna na rynku od sześciu lat i trudno jeszcze oceniać trwałość samochodu. Do najczęstszych awarii zgłaszanych przez użytkowników zaliczyć można usterki przepływomierza, zaworu recyrkulacji spalin, problemy z rozrządem, sondą Lambda, uszkodzenia łączników stabilizatorów, nietrwałe łożyska kół tylnych. W modelach z pierwszych partii produkcji sygnalizowano nietrwałe akumulatory, ale zapewne już dawno zostały one wymienione przez właścicieli. Bywają też modele, w których właściciele sygnalizowali kiepską jakość zabezpieczenia antykorozyjnego.

 

Na szczęście lista problemów nie jest długa, choć właśnie z racji wieku samochodów usterek powinno być w nich mało. Ogólnie model można uznać za udany. Na naszym rynku są oferowane Agile z polskiej sieci Opla (mają dokumentację), a także trafiają się sprowadzane z Niemiec. Te drugie auta odznaczają się najczęściej dużo lepszym wyposażeniem, ale nie zawsze mają znaną historię. Przy kupnie Agili należy także zwrócić uwagę, ile osób będzie mogło nią podróżować. Auta z pierwszych lat produkcji mają homologację na cztery osoby. Dopiero od 2002 r. dopuszczono rejestrację dla pięciu osób  – w Europie (homologacja nr  e1*98/14*0141*06 z dnia 17.06.2002 r.) oraz w Polsce (homologacja  PL*0060*04  z  11.09.2002 r.).

Wady:

- niewygodne fotele,

- mały bagażnik,

- przeciętna jakość plastików we wnętrzu.

 

Zalety:

- zwrotny w mieście,

- łatwa adaptacja wnętrza,

- bezawaryjna jazda.

 

Ważniejsze daty z historii modelu

 

2000 – wiosna: prezentacja Opla Agili (bliźniaczy model Suzuki Wagon R+)

2001 – wzbogacenie oferty wyposażeniowej (Start, Comfort)

2002 – Agila jest homologowana na 5 osób

2003 – wprowadzenie do sprzedaży diesla 1,3 l/70 KM.

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

           

 

2000

2001

2002

2003

2004

1,0

13,5-19,7

11,9-19,7

15,9-23,0

17,9-23,6

18,2-27,9

1,2

16,3-17,9

15,9-21,0

18,5-22,9

18,8-28,5

23,9-24,9

1,3 CDTI

-

-

-

-

25,0-26,9

*na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

 

Wybrane dane techniczne

 

Silnik

1,0

1,2

1,3 CDTI

Pojemność skokowa (cm³)

998

1199

1248

Moc (KM/obr./min)

60/5600

75/5600

70/4000

Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min.)

88/3800

110/4000

170/1750

Prędkość maksymalna (km/h)

145

155

153

Przyspieszenie 0-100 km (s)

17,7

13,5

15,0

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km)

5,1/7,0

5,5/7,8

4,4/6,6

Opony

155/65 R14; 165/65 R14

165/60 R14

Zbiornik paliwa (l)

41

Objętość bagażnika (dm³)

240/700

Średnica zawracania (m)

10,6

Rozstaw osi (cm)

236

Rozstaw kół przód/tył (cm)

142/139

Długość/szerokość/wysokoość (cm)

350/162/169,5

Masa własna (kg)

940

955

1055

Masa całkowita (kg)

1435

1450

1500

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty