Opel Astra III sedan – pierwsza jazda

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Niemiecka koncepcja, polska produkcja. Tak w skrócie określić można Opla Astrę III sedan, którego właśnie wprowadzono na nasz rynek. Ceny auta zaczynają się od 63 450 zł.

 

Na 4-drzwiową odmianę Astry trzeciej generacji przyszło czekać trzy lata. Tyle minęło, odkąd debiutowała w Polsce 5-drzwiowa wersja hatchback. W międzyczasie pojawiły się Astra kombi, 3-drzwiowa, coupe-cabriolet i van.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Produkcją sedana, pokazanego po raz pierwszy na zeszłorocznym salonie motoryzacyjnym w Stambule, zajmują się zakłady Opla w Gliwicach. To jedyna na świcie fabryka, gdzie samochód ten jest wytwarzany. Do końca grudnia z linii montażowych zjedzie ok. 10 tys. aut, a docelowo ma ich powstawać 40 tys. rocznie.

 

Głównymi rynkami zbytu Astry sedan będą kraje Europy Środkowej i Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem Rosji i Turcji. Powód jest prosty - w państwach tych wersje 4-drzwiowe samochodów kompaktowych cieszą się dużą popularnością. W Rosji wybiera je 65 proc.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

lientów, a w Turcji 67 proc. Dla porównania w Polsce i reszcie państw naszego regionu jest to ok. 15 proc., a w Europie Zachodniej zaledwie 5 proc.

 

Astra sedan wykorzystuje tę samą płytę podłogową, co pozostałe odmiany nadwoziowe modelu. Rozstaw kół jest identyczny, jak w kombi (270,3 cm) i o 9 cm większy niż w hatchbacku. Pod względem długości (459 cm), wersja 4-drzwiowa przewyższa pozostałe wersje. Udało się dzięki temu wygospodarować dość spory bagażnik o pojemności 490 l. Dla porównania pojemność przestrzeni bagażowej Astry 3- i 5-

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

drzwiowej wynosi 380 l, a kombi - 500 l.

 

Biorąc pod uwagę rynkowych rywali, kompaktowy sedan Opla plasuje się w środku stawki: mniejsze bagażniki mają 4-drzwiowe: Honda Civic (375 l) czy Toyota Corolla (450 l), a większe Ford Focus (526 l) i Volkswagen Jetta (527 l). 

 

Pojemność przestrzeni bagażowej Astry sedan można zwiększać do 870 l składając tylne siedzenia. Przy okazji zamiast przedmiotów o maksymalnej długości 99,5 cm daje się zapakować mierzące do 172,1 cm.

 

Do napędu Astry sedan przewidziano dwa silniki benzynowe 1,6 l/115 KM i 1,8 l/140 KM oraz dwa diesle 1,3 l/90 KM i 1,7 l/100 KM (dostępny w późniejszym czasie). Standardowo "benzyniaki" są skonfigurowane z 5-stopniowymi, manualnymi skrzyniami biegów. Opcjonalnie do 1.6 oferowana

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

jest zautomatyzowana przekładnia 5-stopniowa, a do 1.8 4-biegowy automat. Jednostki wysokoprężne współpracują z 6-stopniową skrzynią manualną.

 

Wrażenia z jazdy

 

Mówiąc o sedanie nie można w pierwszej kolejności nie wspomnieć o jego bagażniku. Ma on regularny kształt, bo nadkola nie wnikają głęboko do wnętrza. Podobnie jest zresztą z jego zawiasami, które nie ograniczają przestrzeni bagażowej w górnej części. Minusem jest brak uchwytów pokrywy

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

bagażnika służących do jej zamykania. Przyzwyczajenia wymaga też możliwość jego otwierania wyłącznie za pomocą przycisku znajdującego się na panelu centralnym.

 

Plus należy się konstruktorom na wygospodarowanie sporej ilości miejsca dla pasażerów podróżujących z tyłu. Nie powinno im zabraknąć przestrzeni na nogi i nad głowami. Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą nie sprawia problemu dzięki szerokiemu zakresowi regulacji kierownicy.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Pod maską wypróbowywanej przez nas Astry sedan pracowała wysokoprężna jednostka napędowa 1,3 l/90 KM. To wspólna konstrukcja koncernów General Motors (do którego należy Opel) i Fiat. Jej zaletami są niewielkie zużycie paliwa oraz dobre wyciszenie (silnik głośniej zaczyna pracować przy ok. 3100 obr./min).

 

Jeśli chodzi o dynamikę jazdy, to wszystko wygląda dobrze dopóki obroty utrzymywane są powyżej 1800 na minutę. Poniżej tej wartości mały diesel nie radzi sobie z masą samochodu. Warto o tym pamiętać planując wyprzedzanie lub wjeżdżając pod górkę i zawczasu zredukować bieg. 6-stopniowa skrzynia manualna, współpracująca z silnikiem, pracuje zresztą precyzyjnie.  

 

Wybrane dane techniczne

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

diesel

diesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

4/16

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1796

1248

1686

Moc maksymalna (KM/obr./min):

115/6000

140/6300

90/4000

100/4400

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

155 / 4000

175 / 3800

200 / 1750-2500

240 / 2300

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,7/12,7*

10,2/11,4**

13,7

12,3

Prędkość maksymalna (km/h):

191/192*

207/188**

172

180

Pojemność bagażnika (l):

490/870

Średnie zużycie paliwa (l/100 km):

6,6/6,4*

7,4/7,8**

5,1

5,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

459,0 x 175,0 x 146,0

Cena brutto (zł):

63 450/67 450*

69 250/78 250**

66 900

71 650 (dostępny od 01.01.2008)

* skrzynia zautomatyzowana

** skrzynia automatyczna

 

Wybrane wyposażenie standardowe:
przednie i boczne poduszki powietrzne, ABS, centralny zamek, elektryczne sterowane szyby z przodu, instalacja do montażu radia.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty