Co zrobić z samochodem, który jest na rynku 4 lata i powinien być zmodernizowany, ale wciąż jest na szczytach europejskiej sprzedaży i w zasadzie nie potrzebuje większych poprawek. Na dodatek ma na swoim koncie prestiżowy tytuł Samochodu Roku 2014, który wciąż podkreśla jego perfekcyjność. Peugeot wybrał najprostszą możliwą strategię dokonując tylko dyskretnych zmian stylizacyjnych w modelu 308 i wzbogacając wyposażenie swojego najlepiej sprzedającego się samochodu.
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Polecamy: Sprawdzamy co oferuje Nissan Qashqai 1.6 dCi
Na pierwszy rzut oka trudno znaleźć jakiekolwiek różnice między obecnym i poprzednim 308. Ta najbardziej istotna to nowy zderzak przedni, z innym układem wlotów powietrza, a także nowa osłona chłodnicy, na którą przeniesiono logo firmy. Zmieniła się również pokrywa silnika, która ma teraz mniej przetłoczeń i ustawiona jest bardziej poziomo. Z tyłu wprowadzono jedynie przyciemnione klosze lamp. We wnętrzu zmienił się jedynie centralny wyświetlacz, który działa teraz w systemie pojemnościowym. Uporządkowano też główne ikony funkcyjne na wyświetlaczu, jedną z nich zlikwidowano.
Słabą stroną Peugeota 308 był brak systemów wspierających kierowcę. Pod tym względem odstawał od konkurentów, ale teraz nie ma już czego się wstydzić. Po modernizacji dysponuje systemem ostrzegania przed możliwością kolizji oraz systemem automatycznego hamowania awaryjnego gdy kierowca nie rozpocznie hamowania (albo hamuje zbyt słabo) po ostrzeżeniu o możliwości kolizji. Do dyspozycji kierowcy jest teraz aktywny monitoring pasa ruchu, system wykrywający zmęczenie prowadzącego auto, układ wykrywający znaki ograniczenia prędkości, system automatycznej zmiany świateł drogowych, kamera cofania z aktywnymi liniami, aktywne monitorowanie martwego pola lusterek zewnętrznych oraz aktywny tempomat.
Jest jeszcze kilka zmian, których efekty poznamy za jakiś czas. Przede wszystkim niebawem będzie gotowy nowy turbodiesel 1.5 Blue HDI w wariantach mocy 100 i 130 KM. Aż 80 % elementów zostało w nim zmienionych. Zmniejszono jego gabaryty i masę, nie zmniejszając liczby cylindrów (wciąż są 4). Zmodernizowane zostały silniki 2.0 Blue HDI (180 KM) oraz 1.6 PureTech (130 KM). Na wersję 110-konną trzeba jeszcze poczekać. Niebawem dostępny będzie w 308 zmodernizowany, ośmiostopniowy „automat” EAT8, skonstruowany wspólnie z japońską firmą Aisin. Jest teraz o 6 kg lżejszy i automatycznie włącza tryb „parking” po wyłączeniu silnika. Przekładnia EAT8 dostępna będzie na razie tylko w wersji GT. Zmodyfikowana zostanie również sześciostopniowy „automat” EAT6. W ofercie modelu 308 nie będzie już pięciostopniowych przekładni manualnych. Zastąpiono je nowymi przekładniami 6-biegowymi, w których poprawiono synchronizatory i zmniejszono tarcie wewnętrzne.
Jak mówi znane porzekadło „nie zmienia się zwycięskiej drużyny”. I Peugeot tak właśnie postąpił – bardzo dyskretnie zmodyfikował 308, klienci wchodzący do salonów będą musieli się mocno przyglądać by wychwycić różnice. A przed handlowcami trudne zadanie, by przekonująco opisać to, co niewidoczne gołym okiem, czyli nowe elementy wyposażenia. Bo to głównie dzięki nim model 308 stał się nowocześniejszy i bezpieczniejszy.
Wybrane dane techniczne Peugeota 308 i konkurentów i konkurentów:
marka/model | Peugeot 308 1.2 PureTech Access | Opel Astra V 1.0 Turbo Essentia | Renault Megane 1.2 TCe Zen |
Cena (zł) | 68 000 | 67 200 | 67 900 |
typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/ 5d | Hatchback/ 5d | Hatchback/ 5d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4253/1804/1457 | 4370/1871/1485 | 4359/1814/1447 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1559/1553 | 1548/1565 | 1591/1586 |
rozstaw osi (mm) | 2620 | 2662 | 2669 |
masa własna (kg) | b.d | 1263 | 1205 |
pojemność bagażnika (l) | 398/1206 | 370/1210 | 384/1247 |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | 60 | 47 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
typ silnika | Wtrysk paliwa, turbo, 16V | Wtrysk paliwa, turbo, 12V | Wtrysk paliwa, turbo, 16V |
pojemność (cm3) | 1199 | 998 | 1197 |
liczba cylindrów | 3 | 3 | 3 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc maks. (KM/obr/min) | 110/5500 | 105/4300-6000 | 100/4500 |
Mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 205/1500 | 170/1800-4300 | 175/1500 |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 11,6 | 12,7 | 12,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 188 | 200 | 182 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 4,7 | 4,3 | 5,4 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 109 | 99 | 142 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?