Poliwęglanowe szyby. Który producent wprowadzi je do masowej produkcji?

(ip)
Fot. Toyota
Fot. Toyota
Toyota opracowała nowy rodzaj szyby z tworzywa, która łączy odporność i lekkość sportowych szyb z poliwęglanu z przejrzystością szkła. Rozwiązanie trafiło już do limitowanej serii sportowego coupe GT86. Toyota planuje stopniowo wprowadzać nowy rodzaj oszklenia do masowej produkcji.

Producenci od lat pracują nad tym, żeby szyby w samochodzie były jak najbezpieczniejsze. W razie wypadku po stłuczeniu mają nie zagrażać kierowcy, pasażerom i przechodniom pokaleczeniem ostrymi krawędziami. Jednocześnie muszą zachować maksymalną przejrzystość. W motosporcie powszechnie wykorzystywane są szyby z poliwęglanu – dwukrotnie lżejsze niż szkło, a przy tym bardziej od niego odporne na uderzenia i naprężenia. Mimo tych zalet, poliwęglan praktycznie nie jest stosowany w samochodach seryjnych z powodu trudności w spełnieniu wymagań przepisów, przede wszystkim pod względem przejrzystości. Zapowiedzią rewolucji w tej dziedzinie może być Toyota GT86 w wyścigowej wersji GRMN, którą od kilku miesięcy można kupić w Japonii. Po pierwszych doświadczeniach na rynku Toyota planuje wprowadzenie ich do masowej produkcji.

Kiedy w styczniu do sprzedaży trafiła wyścigowa wersja GT86 – z oznaczeniem GRMN, entuzjaści motosportu zwrócili uwagę, że ta japońska edycja specjalna opracowana przez Toyota Gazoo Racing została wyposażona w poliwęglanowe szyby wykonane w nowatorskiej technologii. Problem przejrzystości udało się rozwiązać dzięki pokryciu tafli poliwęglanu dodatkową warstwą szklistej substancji, która została naniesiona metodą plazmową. W efekcie uzyskano przejrzystość analogiczną, jak w przypadku szyby wykonanej ze szkła, spełniającą wymagania przepisów dla samochodów drogowych.

GT86 GRMN to pierwszy seryjny samochód, w którym zastosowano szyby z poliwęglanu z pokryciem naniesionym metodą plazmową. Z tworzywa wykonano szyby tylnych trójkątnych okienek. Po udanym debiucie w limitowanej wersji, która liczy tylko 100 egzemplarzy, nowa metoda produkowania bardzo przejrzystych szyb z tworzywa może wejść na masowy rynek. Gdyby w przeciętnym samochodzie osobowym zastąpić wszystkie szyby taflami poliwęglanu pokrytymi żywicą według technologii Toyoty, zmniejszyłoby to masę auta o 20 kg i obniżyło jego środek ciężkości.

Poliwęglanowe szyby mogą także pełnić dodatkowe funkcje. Toyota wykonuje je metodą formowania wtryskowego, co oznacza, że można z łatwością zintegrować z szybą dodatkowe spojlery czy owiewki. W ten sam sposób można wykonać obudowy świateł, również dodając do nich elementy aerodynamiczne. To otwiera przed producentami samochodów sportowych nowe perspektywy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty