Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Nadwozie i wnętrze
Odmianę tradycyjną zdążyliśmy już dość dobrze poznać. Niedawno miała miejsce również premiera odmiany Cross Turismo, czyli uterenowionego kombi z nieco podniesionym zawieszeniem oraz mnóstwem ciekawych dodatków, które nadały temu autu świetnego charakteru. Następne w kolejce było tradycyjne nadwozie kombi, choć w przypadku Porsche Taycana słowo „tradycyjne” nie do końca pasuje. Wersja GTS to blisko 600-konne kombi (w trybie Launch Control 598 KM) o fenomenalnej linii. Wersję GTS samą w sobie opisywałem w tekście dot. Taycana GTS, więc teraz skupię się tylko na odmianie Sport Turismo.
Oczywiście najwięcej zmian jest w tylnej części. Teoretycznie jest to odmiana kombi, ale w praktyce linia auta opada tak łagodnie i płynnie, że przypomina mocno nieco rozciągnięte coupe. Przyznam, że gdyby obok siebie stała wersja sedan i kombi i musiałbym dokonać wyboru, wybrałbym Sport Turismo. Nie tylko ze względu na wymiar praktyczny, ale stylistom udało się połączyć praktyczne nadwozie z niezwykle rasowym, dynamicznym wyglądem. Auto w tej odmianie nadwoziowej nie traci nic ze swojego świetnego wyglądu. Ba! Być może nawet zyskuje, bowiem tylne, mocno napompowane nadkola prezentują się jeszcze bardziej muskularnie w połączeniu z szerokim słupkiem C, przedłużoną linią dachu i niewielką szybą w klapie bagażnika. To wszystko w połączeniu z odmianą GTS, czerwonym lakierem, czarnymi dodatkami i satynowymi felgami w rozmiarze 21 cali daje niesamowity efekt.
Oczywiście najważniejsze jest to, co z tyłu, czyli bagażnik. Ma on pojemność 446 litrów w domyślnym ułożeniu oparć kanapy. Maksymalnie może to być 1212 litrów. Do tego wszystkiego należy doliczyć przedni bagażnik o pojemności 84 litrów.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Silniki i wrażenia z jazdy
Układ napędowy w Porsche Taycan Sport Turismo jest oczywiście ten sam, co w testowanym równolegle „zwykłym” Taycanie GTS. Moc całego układu to 598 KM, a maksymalny moment obrotowy to 850 Nm. Jest to moc dostępna chwilowo po aktywowaniu trybu Launch Control. „Normalnie” do dyspozycji kierowcy jest 517 KM. Napęd przekazywany jest oczywiście na cztery koła, choć należy zaznaczyć, że motor umieszczony z przodu ma jednobiegową przekładnię, natomiast silnik pracujący przy tylnej osi dysponuje dwubiegową skrzynią automatyczną. Cały system napędu na cztery koła współpracuje z systemem PTM (Porsche Traction Management) oraz PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus). Jak to wszystko przekłada się na osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w trybie Launch Control zajmuje 3,7 sekundy. Od 0 do 200 km/h GTS rozpędza się w 12 sekund. Prędkość maksymalna to 250 km/h.
Mogłem pokonać Taycanem GTS Sport Turismo nieco ponad 100 kilometrów po drogach różnego typu – od autostrad, przez drogi podmiejskie, po wąskie miejskie uliczki. W każdych warunkach auto spisuje się fantastycznie, jest niezwykle komfortowe i prowadzi się zaskakująco łatwo. Należy jedynie pamiętać o tym, że prześwit w trybach Normal i Range jest bardzo niski i jazda po nierównych drogach oraz pokonywanie progów zwalniających może skończyć się lekkim przytarciem podwozia. To, co rzuca się w „uszy”, to genialne wyciszenie. Jasne, to elektryk, więc to jest raczej oczywiste, ale nawet przy prędkościach autostradowych, do uszu kierowcy i pasażerów dobiega jedynie szum opon. Dość mocno słyszalny jest również piach i kamienie, które obijają się o nadkola, ale być może to wrażenie związane z bardzo dobrą izolacją akustyczną (m.in. laminowane szyby) i niskimi oporami toczenia. Mimo niezwykle szerokich opon (305 mm z tyłu), po puszczeniu pedału gazu, auto niezwykle gładko toczy się na wybiegu powoli wytracając prędkość. Podczas jazdy z niewielkiego wzniesienia na autostradzie przy nieco ponad 100 km/h auto w ogóle nie wytracało prędkości. Przy odrobinie wprawy można osiągnąć dzięki temu bardzo niskie średnie zużycia energii.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Ceny i wyposażenie
Porsche Taycan GTS startuje z cenami od poziomu 574 000 złotych za odmianę 4-drzwiową i 578 000 złotych za wersję nadwoziową Sport Turismo. Podobnie jak w przypadku odmiany sedan, również i tutaj ceny dodatków są tak samo imponujące. Za 21-calowe felgi RS Spyder Design trzeba zapłacić ponad 11 000 złotych. Pakiet dodatków z włókna węglowego to koszt ponad 15 000 złotych, a piękny czerwony lakier Carmine Red to koszt ponad 10 000 złotych. Przekroczenie 700 000 złotych to kwestia zaznaczenia kilku ciekawych dodatków.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo. Podsumowanie
Trudno nie być zachwyconym Taycanem GTS po jazdach na torze. Ale tor to jedno, a codzienna eksploatacja to drugie i w tych warunkach Taycan GTS Sport Turismo spisuje się rewelacyjnie. Pomijam oczywiście kwestie ładowania, bowiem właściciel raczej nie ma z tym najmniejszego problemu. Najważniejsze jest to, że nie poświęcając świetnego stylu, prowadzenia i przyjemności z jazdy, można zyskać zaskakującą funkcjonalność i praktyczne rozwiązania.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – zalety:
- Jedno z najpiękniejszych kombi na rynku,
- Nie traci nic ze swojej zadziorności i wyważenia w prowadzeniu,
- Bardzo dobry komfort podróży,
- Niezły zasięg po aktualizacji oprogramowania sterującego napędem.
Porsche Taycan GTS Sport Turismo – wady:
- Czasami czuć słuszną masę auta, ale tylko wtedy, gdy kierowca chce od niego maksimum możliwości,
- Bardzo szerokie nadwozie, co w ciasnych uliczkach mocno przeszkadza,
- Wysoka cena, ale tak być musi...
Porównanie Porsche Taycan GTS Sport Turismo 598 KM do wybranych konkurentów:
| Porsche Taycan GTS Sport Turismo 598 KM (AT2) | Audi RS e-tron GT 598 KM (AT2) | Tesla Model S Long Range (AT1) |
Cena (zł, brutto) | Od 578 000 | od 602 900 | od 475 990 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Kombi/5 | Sedan/4 | Hatchback/5 |
Długość/szerokość (mm) | 4963/1966 | 4989/1964 | 4970/1964 |
Rozstaw kół przód/tył (mm) | 1702/1667 | 1702/1667 | 1661/1699 |
Rozstaw osi (mm) | 2900 | 2900 | 2960 |
Pojemność bagażnika (l) | 446 | 366 | 793 |
Liczba miejsc | 4 | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 2310 | 2347 | 2069 |
Pojemność baterii brutto (kWh) | 93,4 | 83,7 | 90 |
Zasięg (WLTP) | 424-490 | 451-472 | 663 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Osiągi | | | |
Moc (KM) | 598 | 598 | 680 |
Moment obrotowy (Nm) | 850 | 830 | b.d. |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 3,5 | 3,3 | 3,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 250 | 250 |
Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?