Wszystko
o samochodach

Przepisy / Ubezpieczenia

Problemy z amortyzacją przy odszkodowaniu z OC

Data publikacji: Autor: Regina Skibińska

Fot. Archiwum Ustalając odszkodowanie z komunikacyjnego ubezpieczenia OC towarzystwo musi na żądanie poszkodowanego ponieść uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego auta także w wtedy, gdy było ono używane.

Fot. Archiwum Z problemem amortyzacji części zetknął się na własnej skórze niejeden kierowca likwidujący szkodę z ubezpieczenia OC sprawcy kolizji. Zdarza się – choć na szczęście coraz rzadziej – że przy określaniu wysokości odszkodowania z polisy OC ubezpieczyciele stosują potrącenia amortyzacyjne, zwane również urealnieniem wartości część bądź merkantylnym ubytkiem ich wartości. Taka praktyka wynika z tego, ze towarzystwa uważają, że z uwagi na okres eksploatacji pojazdu, jego wiek, rodzaj markę trzeba urealnić ceny części zamiennych o procentowy współczynnik amortyzacji, gdyż zastosowanie nowych części do naprawy pojazdu w sytuacji, kiedy auto nie nowe spowodowałoby bezpodstawne wzbogacenie się poszkodowanego. Ubezpieczony traci na tym dwa razy: nie dość, że chcąc mieć nowe części musi dołożyć do nich z własnej kieszenie, to decydując się na stare, godzi się znaczną utratę wartości samochodu.

Taka praktyka jest nieprawidłowa. Komisja Nadzoru Finansowego w wytycznych dotyczących likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych wskazała, że zakład ubezpieczeń powinien ustalić świadczenie z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, w wysokości uwzględniającej celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu. Jeżeli zakład ubezpieczeń wykaże, że dokonana naprawa doprowadziła do wzrostu wartości pojazdu, w stosunku do jego wartości sprzed zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego objętego umową, może on pomniejszyć wartość świadczenia o kwotę odpowiadającą temu wzrostowi.

Zobacz także: Stacje paliw będą zamknięte w weekendy?

Wcześniej uchwałę dotyczącą tej problematyki podjął Sąd Najwyższy. Z uchwały wynika, że ubezpieczyciel zobowiązany jest na żądanie poszkodowanego wypłaty, w ramach odpowiedzialności z tytułu ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego, odszkodowania obejmującego celowe i ekonomicznie uzasadnione koszty nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu. I nie ma tu znaczenia to, że pojazd był już od jakiegoś czasu używany.

Stosowanie potrąceń amortyzacyjnych w każdej sytuacji, kiedy uszkodzony auto było używane, jest więc nieuprawnione. Poszkodowany powinien jednak pamiętać, że zwrot celowych i ekonomicznie uzasadnionych kosztów nowych części i materiałów służących do naprawy uszkodzonego pojazdu przysługuje na jego żądanie, a nie z zasady i sam powinien się o to się upomnieć.

Tylko w sytuacji, gdy ubezpieczyciel wykaże, że prowadzi to do wzrostu wartości pojazdu, odszkodowanie może ulec obniżeniu o kwotę odpowiadającą temu wzrostowi. Ubezpieczyciel musi udowodnić wzrost wartości pojazdu w porównaniu do stanu sprzed szkody. Doświadczenie życiowe raczej uczy, że naprawa pojazdu zwykle prowadzi do obniżenia jego wartości rynkowej niż jej wzrostu, więc takie sytuacje nieczęsto mają miejsce.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.