Volkswagen lansuje skrzynię biegów typu DSG. Jest to zautomatyzowana 6-stopniowa przekładnia mechaniczna mająca jednak podwójne sprzęgło. Zmiana przełożeń odbywa się automatycznie lub ręcznie.
Klasyczne, automatyczne skrzynie przekładniowe nie zyskały w Europie tak dużego powodzenia jak w Ameryce. Bezduszny automat nie miewa humorów ani stresów tak jak człowiek, może więc z należytą precyzją i delikatnością zmienić przełożenie. Dlatego wyeliminowanie ręcznej zmiany biegów jest korzystne dla silnika i układu przeniesienia napędu. Do niedogodności wynikającej z obsługi trzech pedałów dwiema nogami, Europejczycy jakoś się przyzwyczaili. Przekładnia automatyczna jest duża i ciężka i nie zawsze daje się zamontować w małych autach. Europejscy producenci samochodów zaczęli więc stosować lżejsze i mniejsze przekładnie bezstopniowe lub automatyzować manualne skrzynie przekładniowe. Rękę kierowcy przesuwającą dźwignię zmiany biegów oraz nogę naciskającą na pedał sprzęgła zastąpili siłownikami, sterowanymi przez układ elektroniczny. Konstruktorzy z Volkswagena poszli jednak jeszcze dalej i opracowali przekładnię z podwójnym sprzęgłem, którą nazwali DSG (Direct Shift Gearbox).
Przekładnia DSG to zautomatyzowana 6-biegowa skrzynia mechaniczna mogąca przenosić do 350 Nm momentu obrotowego. Oryginalnym pomysłem jest zastosowanie podwójnego sprzęgła, w którym jedna tarcza sprzęgłowa "obsługuje" biegi nieparzyste wraz ze wstecznym, a druga tarcza sprzęgłowa - biegi parzyste. Włączanie lub wyłączanie z pracy poszczególnych tarcz sprzęgłowych sterowane jest hydraulicznie. Oczywiście nie ma pedału sprzęgła.
Cechą charakterystyczną pracy tej przekładni jest to, że stale włączone są dwa biegi - jeden, który aktualnie przenosi napęd, a drugi - czeka "w pogotowiu". Gdy jedziemy na 3. biegu układ elektroniczny przewiduje, w zależności od prędkości jazdy czy obrotów silnika, włącznie następnego biegu np. 4. Przełączenie biegów odbywa się przez rozłączenie jednej i załączenie drugiej tarczy sprzęgłowej, co trwa 3 lub 4 setne sekundy. Mimo zmiany biegu napęd przenoszony jest więc niemal bez przerwy, czego nie można uzyskać w tradycyjnej skrzyni manualnej - włączenie pedału sprzęgła podczas zmiany biegów powoduje przerwanie napędu na koła jezdne.
Zaletą przekładni DSG jest także duża szybkość przełączania biegów, bez szarpnięć i we właściwym momencie określonym przez układ sterujący. Dźwignia zmiany przełożeń w kabinie pasażerskiej wygląda i działa jak w typowym "automacie": mamy więc położenie postój, jazda do tyłu, itd. Istnieje możliwość jazdy z ekonomiczną lub automatyczną zmianą przełożeń. Biegi w trybie sportowym zmieniane są przy wyższych obrotach silnika. Kierowca może także sam zmieniać biegi w trybie sekwencyjnym, przesuwając dźwignię do przodu (bieg wyższy) lub do tyłu (redukcja).
Volkswagen zainwestował 150 mln euro w przekładnię DSG i jest ona stosowana od 2002 r. w niektórych modelach tego producenta. Ostatnio cieszy się coraz większym powodzeniem wśród nabywców Golfa V, Tourana i nowej Skody Octavii.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?