W ostatnim czasie producenci wprowadzili na nasz rynek nowe generacje samochodów i każdy z nich twierdzi, że oferuje najlepszy towar. Co gorsza, różnice w cenie są minimalne.
Do grona małych aut "nowej generacji" dołączył Renault Clio, który wygląda jednak podobnie jak poprzednik. Pod względem wizualnym konkurenci, np. Mitsubishi Colt czy Suzuki Swift zerwali z przeszłością, Renault wydaje się unowocześniać poprzednio opracowaną koncepcję. Jedna koncepcja zakłada, że mały samochód powinien być wysoki, a we wnętrzu będzie dużo miejsca. Oponenci są zdania, że jak
wnętrze jest ciasne, trzeba zwiększyć rozstaw osi. To drugie rozwiązanie zastosowano w Clio III. Opisujemy model 5-drzwiowy napędzany silnikiem 1,2 l o mocy 75 KM.
Cechy szczególne
Clio III generacji wykorzystuje płytę podłogową opracowaną wspólnie z Nissanem, a konstrukcja zawieszenia wywodzi się z modelu Renault Megane II. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne, co jest rozwiązaniem typowym i zupełnie wystarczającym w tanich autach.
W stosunku do poprzednika w Clio III zwiększono zostaw osi i dzięki temu zabiegowi również na tylnej kanapie miejsca jest całkiem sporo. Tablica przyrządów ma wskaźniki mocno pochylone do przodu, ale są one czytelne. Na szczęście nie wyeliminowano wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Komputer pokładowy mierzący m.in. chwilowe i średnie zużycie paliwa, jest w wyposażeniu podstawowym. Pokrętła do regulacji wentylacji umieszczone na konsoli środkowej są wygodne w obsłudze. Na pochwałę zasługują wygodne fotele przednie. Clio ma dość spory bagażnik o objętości 288 l - dla
porównania - VW Polo - 270 l, Suzuki Swift - 213 l, Mitsubishi Colt - 220 l. Niestety po złożeniu kanapy podłoga przestrzeni bagażowej nie jest równa.
Silnik
Najsłabszym z oferowanych w Clio silników jest benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM. Silniki o tak małej pojemności skokowej są coraz popularniejsze, gdyż mają być oszczędne. Volkswagen stosuje 3 cylindry,
Renault czy Opel - 4 cylindry. Silnik w Clio jest mało elastyczny i do dynamicznej jazdy wymaga wysokich obrotów, gdyż maksymalny moment obrotowy osiągany jest dopiero przy 4250 obr/min. Deklarowane przez producenta zużycie paliwa w mieście - 7,6 l na 100 km trudno jest uzyskać. Podczas jazd testowych pokładowy komputer wyliczył 8,3 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Wbrew pozorom Clio III to spore auto o długości 4 metrów (dokładnie 399 cm), które fabrycznie wyposażone jest w obręcze o średni 15 cali. Komfort jazdy jest więc całkiem przyzwoity, a gdy jedziemy ze stałą prędkością 100 km/h nawet hałas we wnętrzu jest umiarkowany. Mimo prostej konstrukcji zawieszenia własności jezdne pojazdu są dość dobre, a zachowanie na zakrętach przewidywalne, co pomaga podczas jazdy na ośnieżonych jezdniach.
Wydaje się, że Clio III lepiej jeździ się na trasie niż w mieście. W warunkach miejskich lepiej sprawdzają się pojazdy wysokie, gdyż wyższa jest pozycja kierowcy. Najsłabszy silnik zapewnia
pojazdowi wystarczającą dynamikę, jednak na wyższych biegach czas rozpędzania jest dość długi, co utrudnia jazdę w trasie. Za to układ hamulcowy działa dość skutecznie, a droga hamowania mieści się w normie dla pojazdów tej klasy. W Clio koło zapasowe umieszczono w koszu pod podłogą bagażnika. To typowe dla aut francuskich rozwiązanie nie jest wygodne w użyciu.
Podsumowanie
W czasach niezwykle ostrej walki o klienta, powodzenie nowego modelu ma ogromne znaczenie. Renault Clio III jest udoskonaloną wersją poprzednika i to wydaje się podstawową zaletą tego auta. Kto lubi charakterystyczny styl Renaulta, będzie zadowolony i z maksymalnej ilości gwiazdek w testach zderzeniowych Euro-NCAP i z wyposażenia standardowego. Oficjalna cena wersji 5-drzwiowej z silnikiem 1,2 l kosztuje 41 200 zł, ale jak stwierdza jeden z dilerów - nie uwzględnia aktualnych promocji.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1149 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 75/5500 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 105/4250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,4 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 14,6 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 167 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 288 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,9/7,6 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 399 x 171 x 149 |
Rozstaw osi (cm): | 257 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): | 41 200 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Wnętrze jest dość przestronne. |
Silnik | *** | Mała elastyczność, skłonność do zwiększonego zużycia paliwa. |
Poziom hałasu | **** | Stosunkowo niski poziom hałasu |
Hamulce | **** | Droga hamowania Clio III jest nieco dłuższa od drogi hamowania Mitsubishi Colta 1,1 l/75 KM. |
Dynamika | *** | Przeciętna dynamika, wymaga redukcji biegu. |
Zużycie paliwa | *** | Nieco za duże w mieście. |
Nowoczesność konstrukcji | *** | Typowa konstrukcja pojazdów tego segmentu. |
Wyposażenie podstawowe | **** | Wyposażenie podstawowe jest dość bogate. |
Wyposażenie seryjne:
Renault Clio III Authentique
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Regulacja wysokości kolumny kierownicy | S |
Komputer pokładowy | S |
s - wyposażenie seryjne
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?