Ma spokojną, pewną siebie minę i zrzucił „czapeczkę” nad kabiną. Dach przebiega teraz równo na całej długości, ale nie
ucierpiała na tym przestrzeń wewnątrz. Boki są bardziej „umięśnione”, przetłoczenia obejmują większą powierzchnię, zwłaszcza z przodu. W środku znajdziemy tablicę rozdzielczą o nowym kształcie, wykonaną z tworzyw o wysokiej jakości. Pojawiły się akcesoria, które pozwalają wygodnie przewieźć telefon oraz laptopa i korzystać z nich w czasie podróży. Szerokie możliwości, gdy mowa o dostępie do informacji i rozrywki stwarza system R-Link, który będzie dostępny w Traficu od 2015 r. Komfort jest wysoki, porównywalny z dużymi minivanami. Kabina jest świetnie wyciszona, a jej wystrój stwarza przytulną atmosferę.
Renault Trafic nie ma powodu, aby wpadać w nerwowość. Do napędu służą nowoczesne i wydajne silniki wysokoprężne z rodziny dCi o pojemności 1,6 l. Słabsze, rozwijające 90 lub 115 KM są wyposażone w turbinę o zmiennej geometrii. Mocniejsze: 120 i 140-konny to jednostki typu Twin Turbo. Jak wskazuje nazwa mają dwie turbosprężarki: mniejsza polepsza osiągi przy niskich obrotach, sprawiając że przy 1250 obr/min jest dostępne już 80% maksymalnego momentu. Większa zaczyna działać przy wyższych prędkościach obrotowych. Włączają się płynnie, w miarę jak kierowca rozpędza auto. Renault nie odczuwa ani obciążenia ludźmi lub ładunkiem, ani wzniesień. Jak na tak wysiloną jednostkę napędową, diesel zachowuje duży poziom elastyczności. Standardem są 6-biegowe, ręczne skrzynki.
Silniki mają wzmocnione tłoki z aluminium i pierścienie skutecznie zgarniające olej, a zarazem obniżające wewnętrzne tarcie. Oba rozwiązania zostały zainspirowane doświadczeniami ze startów w Formule 1. To tylko przykład licznych udoskonaleń, jakie konstruktorzy zastosowali w nowym modelu. Trafic ma montowany na życzenie system start/stop oraz układ odzyskiwania energii podczas zwalniania i hamowania ESM (Electric Smart Management). Wspomaganie kierownicy jest elektryczne. Producent stosuje również opony o obniżonych oporach toczenia. Nowa karoseria wyróżnia się niższym współczynnikiem oporu powietrza niż poprzednia. Cx jest równy 0,34.
Efekty zastosowania wymienionych rozwiązań są widoczne w zużyciu paliwa. Najlepszy pod tym względem silnik, o mocy 120 KM potrzebuje w osobowej wersji Trafica średnio 5,7 l oleju napędowego na 100 km. Wynik wart podkreślenia, zważywszy na wymiary auta.
Krótki wariant ma 5 m i jest o 21 cm dłuższy niż poprzednio. O tyle samo urósł „długi” model, który teraz mierzy 5,4 m. Rozstaw osi obu wersji nie zmienił się, ponieważ płyta podłogowa pozostała ta sama, co poprzednio. Na wydłużeniu skorzystała ładownia, która ma teraz 11 cm więcej. Odmiany osobowe zyskały większy bagażnik, furgony zaś więcej miejsca na towar. Klapka w ściance działowej umożliwia przewóz przedmiotów o długości 3,75 m w krótkim lub 4,15 m w długim vanie.
Wersje osobowe mieszczą maksymalnie 9 osób, w tym kierowcę. Tylne kanapy łatwo się składają i pozwalają na powiększenie bagażnika. Zakrywającą go półkę można ustawić na jednym z dwóch poziomów i dostosować przestrzeń ładunkową do rodzaju bagażu. Gdy umocować półkę nisko można pod spód wrzucić małe pakunki, a na wierzchu poustawiać bananowce i palmy w doniczkach.
Trafic jest przyjazny dla kierowcy nie tylko ze względu na praktyczne i uniwersalne wnętrze. Elektryczne wspomaganie działa precyzyjnie, a lewarek skrzyni zawsze trafia w pożądany bieg. Lusterkom wstecznym o dużej powierzchni spieszy na pomoc dodatkowe zwierciadło panoramiczne z tworzywa, umieszczone w prawej osłonie przeciwsłonecznej. Ułatwia ono dostrzeżenie tego, co dzieje się przy prawym boku auta i łatwiej dzięki niemu włączać się do ruchu na skrzyżowaniach w kształcie litery „V”. Ponadto na liście opcji są czujniki cofania oraz kamera, która przekazuje obraz na wewnętrzne lusterko wsteczne.
Podobnie jak inne modele francuskiej firmy, Trafic może zostać wyposażony w „bezkluczykowy” system otwierania i uruchamiania silnika. W połączeniu z dużą liczbą schowków, w tym chłodzonym przed pasażerem sprawia to, że w modelu tym można czuć się zupełnie jak w komfortowym aucie osobowym.
Nowe Renault oszczędza nie tylko paliwo. Producent przewidział przeglądy co 2 lata lub 40 000 km. Łańcuch rozrządu jest bezobsługowy i nie wymiana wymiany przez cały okres użytkowania.
Trafic będzie u dilerów od września, ale zamówienia będzie można składać już w sierpniu. Wtedy też poznamy jego ceny.
Wybrane dane techniczne Renault Trafica i konkurentów:
Marka/model | Renault Trafic L1H1 | Ford Tourneo Custom L1 Trend | Volkswagen Caravelle Trendline (krótki) |
Cena (zł) | bd | 144 849 | 123 097 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | kombi/4 | kombi/4 | kombi/4 |
Liczba miejsc | 8 | 8 | 8 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4998/2283*/1971 | 4972/2290*/1900 | 4892/2283*/1990 |
Rozstaw osi (mm) | 3098 | 2933 | 3000 |
Masa własna (kg) | 2030 | 2165 | 1982 |
Pojemność bagażnika** (l) | 1000 | 922 | bd |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 80 | 80 | 80 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1598 | 2198 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/5 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 120 przy 3500 | 125 przy 3500 | 114 przy 3500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 320 przy 1500 | 350 przy 1450 | 250 przy 1500-2750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 157 | 163 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 6,9 | 6,8 |
Emisja CO2 (g/km) | 155 | 183 | 179 |
*z lusterkami wstecznymi
**za trzecim rzędem siedzeń, do wysokości oparć
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?