Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Trafic - większy i nowocześniejszy

Michał Kij
Kilka centymetrów więcej może przerazić damę na diecie, ale kierowcę ucieszy na pewno. Nowy Trafic urósł i spoważniał.

Ma spokojną, pewną siebie minę i zrzucił „czapeczkę” nad kabiną. Dach przebiega teraz równo na całej długości, ale nie

Fot: Renault
Fot: Renault

ucierpiała na tym przestrzeń wewnątrz. Boki są bardziej „umięśnione”, przetłoczenia obejmują większą powierzchnię, zwłaszcza z przodu. W środku znajdziemy tablicę rozdzielczą o nowym kształcie, wykonaną z tworzyw o wysokiej jakości. Pojawiły się akcesoria, które pozwalają wygodnie przewieźć telefon oraz laptopa i korzystać z nich w czasie podróży. Szerokie możliwości, gdy mowa o dostępie do informacji i rozrywki stwarza system R-Link, który będzie dostępny w Traficu od 2015 r. Komfort jest wysoki, porównywalny z dużymi minivanami. Kabina jest świetnie wyciszona, a jej wystrój stwarza przytulną atmosferę.

Renault Trafic nie ma powodu, aby wpadać w nerwowość. Do napędu służą nowoczesne i wydajne silniki wysokoprężne z rodziny dCi o pojemności 1,6 l. Słabsze, rozwijające 90 lub 115 KM są wyposażone w turbinę o zmiennej geometrii. Mocniejsze: 120 i 140-konny to jednostki typu Twin Turbo. Jak wskazuje nazwa mają dwie turbosprężarki: mniejsza polepsza osiągi przy niskich obrotach, sprawiając że przy 1250 obr/min jest dostępne już 80% maksymalnego momentu. Większa zaczyna działać przy wyższych prędkościach obrotowych. Włączają się płynnie, w miarę jak kierowca rozpędza auto. Renault nie odczuwa ani obciążenia ludźmi lub ładunkiem, ani wzniesień. Jak na tak wysiloną jednostkę napędową, diesel zachowuje duży poziom elastyczności. Standardem są 6-biegowe, ręczne skrzynki.

Fot: Renault
Fot: Renault

Silniki mają wzmocnione tłoki z aluminium i pierścienie skutecznie zgarniające olej, a zarazem obniżające wewnętrzne tarcie. Oba rozwiązania zostały zainspirowane doświadczeniami ze startów w Formule 1. To tylko przykład licznych udoskonaleń, jakie konstruktorzy zastosowali w nowym modelu. Trafic ma montowany na życzenie system start/stop oraz układ odzyskiwania energii podczas zwalniania i hamowania ESM (Electric Smart Management). Wspomaganie kierownicy jest elektryczne. Producent stosuje również opony o obniżonych oporach toczenia. Nowa karoseria wyróżnia się niższym współczynnikiem oporu powietrza niż poprzednia. Cx jest równy 0,34.

Efekty zastosowania wymienionych rozwiązań są widoczne w zużyciu paliwa. Najlepszy pod tym względem silnik, o mocy 120 KM potrzebuje w osobowej wersji Trafica średnio 5,7 l oleju napędowego na 100 km. Wynik wart podkreślenia, zważywszy na wymiary auta.

Krótki wariant ma 5 m i jest o 21 cm dłuższy niż poprzednio. O tyle samo urósł „długi” model, który teraz mierzy 5,4 m. Rozstaw osi obu wersji nie zmienił się, ponieważ płyta podłogowa pozostała ta sama, co poprzednio. Na wydłużeniu skorzystała ładownia, która ma teraz 11 cm więcej. Odmiany osobowe zyskały większy bagażnik, furgony zaś więcej miejsca na towar. Klapka w ściance działowej umożliwia przewóz przedmiotów o długości 3,75 m w krótkim lub 4,15 m w długim vanie.

Wersje osobowe mieszczą maksymalnie 9 osób, w tym kierowcę. Tylne kanapy łatwo się składają i pozwalają na powiększenie bagażnika. Zakrywającą go półkę można ustawić na jednym z dwóch poziomów i dostosować przestrzeń ładunkową do rodzaju bagażu. Gdy umocować półkę nisko można pod spód wrzucić małe pakunki, a na wierzchu poustawiać bananowce i palmy w doniczkach.

Fot: Renault
Fot: Renault

Trafic jest przyjazny dla kierowcy nie tylko ze względu na praktyczne i uniwersalne wnętrze. Elektryczne wspomaganie działa precyzyjnie, a lewarek skrzyni zawsze trafia w pożądany bieg. Lusterkom wstecznym o dużej powierzchni spieszy na pomoc dodatkowe zwierciadło panoramiczne z tworzywa, umieszczone w prawej osłonie przeciwsłonecznej. Ułatwia ono dostrzeżenie tego, co dzieje się przy prawym boku auta i łatwiej dzięki niemu włączać się do ruchu na skrzyżowaniach w kształcie litery „V”. Ponadto na liście opcji są czujniki cofania oraz kamera, która przekazuje obraz na wewnętrzne lusterko wsteczne.

Podobnie jak inne modele francuskiej firmy, Trafic może zostać wyposażony w „bezkluczykowy” system otwierania i uruchamiania silnika. W połączeniu z dużą liczbą schowków, w tym chłodzonym przed pasażerem sprawia to, że w modelu tym można czuć się zupełnie jak w komfortowym aucie osobowym.

Nowe Renault oszczędza nie tylko paliwo. Producent przewidział przeglądy co 2 lata lub 40 000 km. Łańcuch rozrządu jest bezobsługowy i nie wymiana wymiany przez cały okres użytkowania.

Trafic będzie u dilerów od września, ale zamówienia będzie można składać już w sierpniu. Wtedy też poznamy jego ceny.

 

Wybrane dane techniczne Renault Trafica i konkurentów:

Marka/model

Renault Trafic L1H1

Ford Tourneo Custom L1 Trend

Volkswagen Caravelle Trendline (krótki)

Cena (zł)

bd

144  849

123  097

Typ nadwozia/liczba drzwi

kombi/4

kombi/4

kombi/4

Liczba miejsc

8

8

8

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4998/2283*/1971

4972/2290*/1900

4892/2283*/1990

Rozstaw osi (mm)

3098

2933

3000

Masa własna (kg)

2030

2165

1982

Pojemność bagażnika** (l)

1000

922

bd

Pojemność zbiornika paliwa (l)

80

80

80

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1598

2198

1968

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/5

manualna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

120 przy 3500

125 przy 3500

114 przy 3500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

320 przy 1500

350 przy 1450

250 przy 1500-2750

Prędkość maksymalna (km/h)

172

157

163

Średnie spalanie (l/100 km)

5,9

6,9

6,8

Emisja CO2 (g/km)

155

183

179

*z lusterkami wstecznymi
**za trzecim rzędem siedzeń, do wysokości oparć

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty