Do tej pory minivany miały rodzinny charakter. Natomiast Seat Altea to zdaniem jego twórców "wielofunkcyjne auto sportowe". Ale co to właściwie znaczy?
Altea to pierwszy model, który powstał po połączeniu w ramach koncernu Volkswagen Seata z marką Audi. Połączenie to polega na przyjęciu wspólnej filozofii i wykorzystaniu niektórych elementów. Seata i Audi zaliczono więc do marek sportowych i do wykreowania takiego
sportowego wizerunku zmierzają działania marketingowe. Jeździliśmy Seatem Altea napędzanym silnikiem wysokoprężnym 2,0 TDI o mocy 140 KM współpracującym z przekładnią DSG.
Cechy szczególne
W zasadzie Seata wyróżnia nowe spojrzenie na przeznaczenie minivana. Ma na to pewien wpływ oryginalne nadwozie stworzone pod kierunkiem Waltera de Silvy. Ciekawostką jest
spoczynkowe położenie wycieraczek przy pionowych słupkach. Charakterystyczne dla koncernu Volkswagen jest wykorzystanie w Altei płyty podłogowej wspólnej dla VW Golfa V, Audi A3 i VW Tourana. To znacznie obniża koszty. Egzemplarz, którym jeździliśmy, wyposażony był w przekładnię DSG, chlubę koncernu. To zautomatyzowana przekładnia mechaniczna, w której wykorzystano dwa sprzęgła. Dzięki nim mimo automatycznej zmiany biegów napęd przenoszony jest stale na koła - przełączanie przełożeń jest niemal niezauważalne, co wpływa korzystnie na dynamikę pojazdu. Tego właśnie można
oczekiwać po aucie o sportowych aspiracjach. W pojeździe nie ma pedału sprzęgła i istnieje możliwość ręcznej zmiany biegów dźwignią. Sportowy charakter podkreślają wskaźniki podświetlone na czerwono i obrotomierz umieszczony na środku tablicy przyrządów, co akurat nie wszystkim się podoba.
Altea to samochód 5-osobowy o przestronnym wnętrzu, z możliwością przesuwania wzdłuż nadwozia tylnych foteli. Jak na minivana bagażnik ma dość małą objętość - 410 l. Za to jego podłoga jest podwójna, co umożliwia racjonalne układanie mniejszych przedmiotów. Bagażnik
można powiększyć przez złożenie tylnej kanapy.
Silnik
Wysokoprężny silnik Volkswagena 2,0 TDI to unowocześniona wersja 1,9 TDI. W nowym silniku jest już po 4 zawory w każdym cylindrze, a moc maksymalna wynosi 140 KM. Jednostka napędowa zasilana jest pompowtryskiwaczami. Podczas normalnej jazdy w mieście
silnik zużywa średnio 8 l na 100 km, jednak energiczne naciskanie na pedał "gazu" powoduje wzrost zużycia paliwa do 10 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Altea świetnie się czuje w mieście - widoczność, z dość wysoko położonego fotela kierowcy, jest znakomita. Samoczynna zmiana biegów stanowi wybawieni podczas poruszania się w drogowych korkach. Przekładnia DSG działa wręcz wyśmienicie, a dynamika pojazdu jest dobra. Mankament Altei to wzmożony poziom hałasu podczas jazdy z wyższymi prędkościami, dający się we znaki podczas długich podróży. Zaletą są dobre własności jezdne, na które niewątpliwie
ma wpływ nowoczesne, wielowahaczowe zawieszenie tylne. W porównaniu z Golfem zawieszenie Altei jest twardo zestrojone. Ułatwia to szybkie pokonywanie zakrętów, bowiem nadwozie przechyla się nieznacznie. Również układ kierowniczy działa precyzyjnie. Mimo "sportowej" charakterystyki zawieszenia komfort jazdy jest do zaakceptowania. Z prędkości 100 km/h pojazd zatrzymuje się na drodze 38,9 m, to niezły wynik.
Podsumowanie
Seat Altea napędzany silnikiem 2.0 TDI to dość szybki samochód o dobrych własnościach jezdnych i obszernym wnętrzu. Z wyposażeniem Stylance pojazd kosztuje 89 990 zł, a ze świetną przekładnią DSG - 94 990 zł. Można ubolewać, że za tę kwotę Seat nie oferuje seryjnego układu stabilizacji toru jazdy ESP. Dla porównania - Opel Zafira 1,9 CDTI/150 KM kosztuje 96 050 zł, a Toyota Corolla Verso - 2,2 D-4D/136 KM - 93 000 zł. Niezdecydowanych do Seata przekonać może niekonwencjonalny kształt nadwozia, który jednak trudno utożsamiać z autem sportowym.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1968 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 140/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 9,9 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 7,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 201 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 70 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,9 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 410 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 4,8/7,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 428 x 177 x 157 |
Rozstaw osi (cm): | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 94 990 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Kabina pasażerska jest przestronna. |
Silnik | ***** | Wysoka kultura pracy, świetna elastyczność. |
Poziom hałasu | *** | Przy wyższych prędkościach jazdy nie jest za cicho. |
Hamulce | **** | Droga hamowania Seata Altea jest porównywalna z drogą hamowania Forda Focusa C-Max 2.0 TDCI/136 KM. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika, nieco gorsza od dynamiki Forda Focusa C-Max 2.0 TDCI/136 KM. |
Zużycie paliwa | **** | Przy racjonalnej jeździe zużycie paliwa jest stosunkowo niskie, jednak wzrasta przy gwałtownym przyspieszaniu. |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Nowoczesne zawieszenie z wielowahaczową konstrukcją tylnej osi. |
Wyposażenie | **** | Przyzwoity poziom wyposażenia. |
Wyposażenie seryjne:
Seat Altea Stylance
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa | S |
Radio CD/tempomat/komputer | S/S/S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?