Druga generacji jest zdecydowanie lepsza od poprzedniczki.
Skoda przestaje być najtańszą, w podtekście najsłabszą marką koncernu Volkswagen. U nabywców prestiż Skody rośnie za sprawą Octavii, a nie dzięki największemu modelowi Superb. Przy opracowaniu II generacji Octavii skopiowano znany pomysł i wykorzystano płytę podłogową VW Golfa V. I ten pomysł spodobał się nie tylko księgowym Volkswagena. Jeździliśmy pojazdem napędzanym silnikiem 1,6 FSI o mocy
115 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Cechy szczególne
W porównaniu z poprzedniczką obecna generacja Octavii ma przestronne wnętrze. Szczególnie na tylnej kanapie miejsca jest zdecydowanie więcej, dzięki czemu pojazd nabrał rodzinnego charakteru i możemy nim przewozić nawet
wymagającego teścia. Nad jego głową jest większa przestrzeń niż w Renault Lagunie. Co więcej, fotele przednie są bardzo wygodne, a siedziska wystarczająco długie - dłuższe niż np. w Renault Lagunie. Fotel kierowcy Skody ma regulację lędźwiową i regulację wysokości. Tablica przyrządów jest czytelna i wyposażona w komputer pokładowy oraz przydatny w zimie wskaźnik temperatury zewnętrznej. Design wnętrza jest dostojny, ale wskaźniki
podświetla żywe i wesołe, zielone światło. Bagażnik Octavii ma zadziwiająco dużą objętość - 560 l, i nawet jeśli nie jesteśmy w stanie jej wykorzystać w pełni z powodu nadmiernej długości, pozostajemy pod wrażeniem pozytywnego "przesłania konstruktorów". Pod względem objętości bagażnika jednym z niewielu konkurentów są VW Passat (565 l) i Toyota Avensis (520 l).
Silnik
Supernowoczesna jednostka napędowa Volkswagena ma wtrysk benzyny bezpośrednio do cylindra, co daje oszczędności w zużyciu paliwa. W tradycyjnym silniku benzyna wtryskiwana jest do kolektora dolotowego i zasysana do cylindra przez tłok. Volkswagen zaangażował się w technologię bezpośredniego wtrysku benzyny i bardzo go
lansuje. Silnik z pojemności 1,6 l osiąga 115 KM mocy i zapewnia całkiem przyzwoitą dynamikę. By ją jednak osiągnąć, trzeba naciskać na pedał przyspiesznika, a wtedy oszczędności diabli biorą. Podczas typowej jazdy miejskiej pojazd zużył 9 l na 100 km, co biorąc pod uwagę wielkość auta, jest do zaakceptowania. Na trasie zużycie paliwa nie przekracza 6 l na 100 km. Koszty eksploatacji podnosi konieczność tankowania droższej benzyny 98-oktanowej.
Wrażenia z jazdy
Dzięki nowoczesnej płycie podłogowej z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym, własności jezdne Octavii są dobre. Na zakrętach pojazd jest stabilny i nie sprawia kłopotów. Zmiana biegów jest precyzyjna, prawidłowo pracuje też wspomaganie układu kierowniczego. Komfort jazdy jest dość wysoki, tłumienie nierówności zadowalające. Poziom hałasu we wnętrzu przy prędkości 100 km/h wynosi 68 dB, nie przekracza więc granicznej wartości 70 dB. Zwraca uwagę skuteczny układ hamulcowy, a droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosi ok. 39 m.
Podsumowanie
Skoda Octavia II to mocne uderzenie w samochodowy rynek - obszerne wnętrze, duży bagażnik i bogata oferta jednostek napędowych. Kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny może wydawać się za mało oszczędny. Jednak podczas spokojnej jazdy Octavia spełnia oczekiwania odnośnie oszczędności. Dość bogato wyposażony pojazd z opisywanym silnikiem 1,6 FSI kosztuje 71 700 zł. W zbliżonej cenie można otrzymać auto z silnikiem wysokoprężnym 1,9 TDI, nabywca ma więc szeroki wybór.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów | 5/10 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 115/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 155/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,2 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 11,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 198 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 38,6 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 560 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,4/8,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 457 x 177 x 146 |
Rozstaw osi (cm): | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena wersji 5-drzwiowej (zł): | 71 700 |
* - pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | **** | Przestronne wnętrze, szczególnie na tylnej kanapie. |
Silnik | *** | Nowoczesna jednostka napędowa o przyzwoitej kulturze pracy. |
Poziom hałasu | *** | Typowy poziom hałasu dla pojazdów tej klasy. |
Hamulce | **** | Wydajny układ hamulcowy. |
Dynamika | **** | Dynamika wystarczająca do sprawnego poruszania się. |
Zużycie paliwa | *** | Deklarowaną oszczędność uzyskać można, stosując umiejętną technikę jazdy. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym. |
Wyposażenie podstawowe | **** | Przyzwoite wyposażenie standardowe, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa. |
Wyposażenie seryjne:
Skoda Octavia Ambiente
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Układ ASR zapobiegający poślizgowi kół napędowych podczas przyspieszania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Klimatyzacja | S |
Elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne | S |
Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka | S |
Komputer pokładowy | S |
s - wyposażenie seryjne
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?