Skoda Octavia II 1.6 FSI

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Skoda Octavia II to udoskonalona koncepcja poprzedniego modelu. Nowa generacja jest zdecydowanie lepsza.
Fot. Ryszard Polit: Skoda Octavia II to udoskonalona koncepcja poprzedniego modelu. Nowa generacja jest zdecydowanie lepsza.
Niektórzy zastanawiają się, czy lepsze jest wrogiem dobrego. W Skodzie nie mają wątpliwości – warto było poprawić Octavię.

Druga generacji jest zdecydowanie lepsza od poprzedniczki.

Fot. Ryszard Polit: Skoda Octavia II to udoskonalona koncepcja poprzedniego modelu. Nowa generacja jest zdecydowanie lepsza.
Fot. Ryszard Polit: Skoda Octavia II to udoskonalona koncepcja poprzedniego modelu. Nowa generacja jest zdecydowanie lepsza.

 

Skoda przestaje być najtańszą, w podtekście najsłabszą marką koncernu Volkswagen. U nabywców prestiż Skody rośnie za sprawą Octavii, a nie dzięki największemu modelowi Superb. Przy opracowaniu II generacji Octavii skopiowano znany pomysł i wykorzystano płytę podłogową VW Golfa V. I ten pomysł spodobał się nie tylko księgowym Volkswagena. Jeździliśmy pojazdem napędzanym silnikiem 1,6 FSI o mocy

Fot. Ryszard Polit: Octavia II napędzana silnikiem z wtryskiem bezpośrednim benzyny 1,6 l o mocy 115 KM jest autem dość oszczędnym, pod warunkiem, że
Fot. Ryszard Polit: Octavia II napędzana silnikiem z wtryskiem bezpośrednim benzyny 1,6 l o mocy 115 KM jest autem dość oszczędnym, pod warunkiem, że jedziemy spokojnie.

115 KM z bezpośrednim wtryskiem benzyny. 

 

Cechy szczególne

 

W porównaniu z poprzedniczką obecna generacja Octavii ma przestronne wnętrze. Szczególnie na tylnej kanapie miejsca jest zdecydowanie więcej, dzięki czemu pojazd nabrał rodzinnego charakteru i możemy nim przewozić nawet

Fot. Ryszard Polit: Zaletą Octavii jest ogromny bagażnik o pojemności 560 l.
Fot. Ryszard Polit: Zaletą Octavii jest ogromny bagażnik o pojemności 560 l.

wymagającego teścia. Nad jego głową jest większa przestrzeń niż w Renault Lagunie. Co więcej, fotele przednie są bardzo wygodne, a siedziska wystarczająco długie - dłuższe niż np. w Renault Lagunie. Fotel kierowcy Skody ma regulację lędźwiową i regulację wysokości. Tablica przyrządów jest czytelna i wyposażona w komputer pokładowy oraz przydatny w zimie wskaźnik temperatury zewnętrznej. Design wnętrza jest dostojny, ale wskaźniki

Fot. Skoda: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Skoda: Tablica przyrządów jest czytelna.

podświetla żywe i wesołe, zielone światło. Bagażnik Octavii ma zadziwiająco dużą objętość - 560 l, i nawet jeśli nie jesteśmy w stanie jej wykorzystać w pełni z powodu nadmiernej długości, pozostajemy pod wrażeniem pozytywnego "przesłania konstruktorów". Pod względem objętości bagażnika jednym z niewielu konkurentów są VW Passat (565 l) i Toyota Avensis (520 l).

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

 

Silnik

 

Supernowoczesna jednostka napędowa Volkswagena ma wtrysk benzyny bezpośrednio do cylindra, co daje oszczędności w zużyciu paliwa. W tradycyjnym silniku benzyna wtryskiwana jest do kolektora dolotowego i zasysana do cylindra przez tłok. Volkswagen zaangażował się w technologię bezpośredniego wtrysku benzyny i bardzo go

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest sporo.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest sporo.

lansuje. Silnik z pojemności 1,6 l osiąga 115 KM mocy i zapewnia całkiem przyzwoitą dynamikę. By ją jednak osiągnąć, trzeba naciskać na pedał przyspiesznika, a wtedy oszczędności diabli biorą. Podczas typowej jazdy miejskiej pojazd zużył 9 l na 100 km, co biorąc pod uwagę wielkość auta, jest do zaakceptowania. Na trasie zużycie paliwa nie przekracza 6 l na 100 km. Koszty eksploatacji podnosi konieczność tankowania droższej benzyny 98-oktanowej.

 

Wrażenia z jazdy

 

Dzięki nowoczesnej płycie podłogowej z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym, własności jezdne Octavii są dobre. Na zakrętach pojazd jest stabilny i nie sprawia kłopotów. Zmiana biegów jest precyzyjna, prawidłowo pracuje też wspomaganie układu kierowniczego. Komfort jazdy jest dość wysoki, tłumienie nierówności zadowalające. Poziom hałasu we wnętrzu przy prędkości 100 km/h wynosi 68 dB, nie przekracza więc granicznej wartości 70 dB. Zwraca uwagę skuteczny układ hamulcowy, a droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosi ok. 39 m. 

 

Podsumowanie

 

Skoda Octavia II to mocne uderzenie w samochodowy rynek - obszerne wnętrze, duży bagażnik i bogata oferta jednostek napędowych. Kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny może wydawać się za mało oszczędny. Jednak podczas spokojnej jazdy Octavia spełnia oczekiwania odnośnie oszczędności. Dość bogato wyposażony pojazd z opisywanym silnikiem 1,6 FSI kosztuje 71 700 zł. W zbliżonej cenie można otrzymać auto z silnikiem wysokoprężnym 1,9 TDI, nabywca ma więc szeroki wybór.   

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

5/10

Pojemność skokowa (cm3):

1598

Moc maksymalna (KM/obr/min):

115/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

155/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

11,2

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

11,4

Prędkość maksymalna (km/h):

198

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,6

Pojemność bagażnika (dm3):

560

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,4/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

457 x 177 x 146

Rozstaw osi (cm):

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena wersji 5-drzwiowej (zł):

71 700

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Przestronne wnętrze, szczególnie na tylnej kanapie.

Silnik

***

Nowoczesna jednostka napędowa o przyzwoitej kulturze pracy.

Poziom hałasu

***

Typowy poziom hałasu dla pojazdów tej klasy.

Hamulce

****

Wydajny układ hamulcowy.

Dynamika

****

Dynamika wystarczająca do sprawnego poruszania się.

Zużycie paliwa

***

Deklarowaną oszczędność uzyskać można, stosując umiejętną technikę jazdy.

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna płyta podłogowa z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym.

Wyposażenie podstawowe

****

Przyzwoite wyposażenie standardowe, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa.

 

Wyposażenie seryjne:

Skoda Octavia Ambiente

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Układ ASR zapobiegający poślizgowi kół napędowych podczas przyspieszania

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Klimatyzacja

S

Elektrycznie regulowane szyby przednie i tylne

S

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S

Komputer pokładowy

S

s - wyposażenie seryjne

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty