Nowa Octavia swoją jakością, przestronnością, ale niestety też i ceną sięgnęła wyżyn w segmencie aut kompaktowych.
Historia samochodu Octavia sięga roku 1959, gdy pojawiła się ulepszona wersja Skody 440/Spartak, o takiej właśnie nazwie. Niegdysiejsza Octavia miała silnik z przodu, tylnym napęd i silniki 1,1 lub 1,2 l. W roku 1996 zakłady Skoda Auto, przejęte już przez Volkswagena, zaprezentowały całkiem nowy model - znowu Octavię, ale opartą na zespołach i płycie podłogowej Golfa IV. Ten samochód znamy bardzo dobrze i jeszcze przez parę lat się z nim nie rozstaniemy. Produkowana w kilku wersjach, jako liftback i kombi, z
napędem przednim i 4x4 oraz w wielu odmianach silnikowych, Octavia cieszy się ciągle powodzeniem, ze względu na wyjątkowo korzystny stosunek ceny do "zawartości samochodu".
Jeszcze raz Octavia
Koncern Volkswagen A.G. prezentując w roku 2003 Golfa V nie odstąpił od systemu klonowania swego najpopularniejszego auta w niezliczonych modelach czterech głównych marek. Nowa Octavia, która pojawiła się w Polsce w połowie tego roku, bazuje również na ostatnim modelu Golfa. Mamy więc dwie ciekawostki: po pierwsze oferowane są na raz dwie Octavie, ta druga z przydomkiem "nowa". A po drugie, nowa Octavia przestała być uboższą siostrą Golfa. Zdecydowano się na naprawdę dobre jej wykończenie i wyposażenie, a gama silników też nie jest skromna. W efekcie auto z Czech nie ustępuje Golfowi, a pod kilkoma
względami go przewyższa i może wielu nabywcom bardziej odpowiadać od swego czysto niemieckiego kuzyna.
Wygląd bez zmian
Tak się przynajmniej wydaje na pierwszy rzut oka. Nowa Octavia jest minimalnie dłuższa i szersza od poprzedniczki, wygładzona stylistycznie, ale bardzo do niej podobna. Oczywiście także jest pięciodrzwiowa, a wydłużone (o 37 cm względem Golfa V) nadwozie oferuje pod olbrzymią tylną pokrywą równie gigantyczny bagażnik - 560 l! Jednak Octavia z rozstawem osi wynoszącym 258 cm jest mimo wszystko kompaktem. Jej wnętrze wydaje się rozsądnie obszerne - dokładnie takie jak w Golfie V - a nie jak w limuzynie klasy średniej.
Do wykończenia nie można mieć zastrzeżeń. Być może materiał wykładziny tablicy przyrządów jest nieco inny, "tańszy" niż w Golfie, ale ciągle pozostaje miękki i estetyczny, a jakość montażu jest dobra. Lista wyposażenia okazuje się prawie tak szeroka jak VW, wiele luksusowych elementów jest opcjonalnych. Można wybrać
dowolną konfigurację, a podstawowe pakiety nazywają się tradycyjnie Classic, Ambiente i Elegance.
W sumie ten samochód stwarza wrażenie wysokiej jakości.
Dobre mechanizmy
Wrażenie solidności nie mija, gdy rozpoczniemy drogowy test Octavii. Hamowanie czy zmiana biegów przebiega płynnie, wydaje się też, że zrobiono bardzo dobry użytek z nowego podwozia z wielodrążkowym tylnym zawieszeniem. Auto nie wydaje się zbyt miękkie, a na gładkiej krętej drodze prowadzi się prawie neutralnie. Przy czym zachowanie Octavii na naszych nierównych drogach jest dobre - to znowu zaleta wspomnianego nowego w pełni niezależnego tylnego zawieszenia.
W Polsce Octavia oferowana jest z paletą trzech silników benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Dostępne też są manualne skrzynie 5 - biegowe, oraz, z wybranymi mocniejszymi silnikami, automat Tiptronic i 6-biegowa zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa DSG. Najpopularniejsze będą zapewne - nieco głośny ośmiozaworowy silnik benzynowy 1,6 l (102 KM) i podstawowy, dysponujący solidnym momentem napędowym, turbodiesel 1,9 l/ 105 KM. Octavia nie jest lekkim samochodem, więc silnik o mocy mniejszej niż 100 KM (taki jak jednostka 1,4 l) może się z pełnym obciążeniem i w naszych warunkach drogowych okazać za słaby. Szkoda tylko, że ceny "dobrych" wersji silnikowych nowej Octavii nie plasują tego auta w kategorii samochodów tanich. Za jakość trzeba płacić, nawet gdy jest to jakość z Czech.
Wybrane dane techniczne:
Model | 1.4 MPI | 1.6 MPI | 1.6 FSI | 1.9 TDI | 2.0 TDI | ||||
Typ silnika | benzynowy | benzynowy | benzynowy, bezpośredni wtrysk | turbodiesel, bezpośredni wtrysk | turbodiesel, bezpośredni wtrysk | ||||
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/8 | 4/16 | 4/8 | 4/16 | ||||
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1595 | 1598 | 1896 | 1968 | ||||
Moc maks. (KM/obr/min) | 75/5000 | 102/5600 | 115/6000 | 105/4000 | 140/4000 | ||||
Moment maks (Nm/obr/min) | 126/3800 | 148/3800 | 155/4000 | 250/1900 | 320/1750-2500 | ||||
Ogumienie | 195/65 R 15 lub 205/55 R 16 | ||||||||
Skrzynia biegów | 5 | 5 lub automat 5 | 5 | 5 lub automat 5 | 6 lub DSG 6 | ||||
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s) | 15,5 | 12,3 | 11,2 | 11,8 | 9,9 | ||||
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 190 | 198 | 192 | 208 | ||||
Zużycie paliwa miasto/ poza miastem/ średnie (l/100 km) | 9,5/5,5/6,9 | 9,8/5,7/7,2 | 8,7/5,4/6,6 | 6,4/4,2/5,0 | 6,9/4,7/5,5 | ||||
Długość/szerokość/ wysokość/ rozstaw osi (cm) | 457/177/146/258 | ||||||||
Pojemność bagażnika (l) | 560/1350 | ||||||||
Ceny (zł) od: | 55 500 | 60 500 | 73 200 | 67 500 | 83 200 |
Wyposażenie standardowe wersji Classic (wybrane elementy):
poduszki powietrzne czołowe i boczne
ABS, ASR, MSR, MBA, EBV
Pasy z napinaczami pirotechnicznymi
Sygnalizacja niezamkniętych drzwi
Zaczepy Isofix z tyłu
Immobiliser
Regulowana w 2 płaszczyznach kolumna kierownicy
Fotel kierowcy z regulacją wysokości
Centralny zamek
Elektrycznie sterowane szyby z przodu
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
Filtr przeciwpyłkowy
Składane tylne oparcia
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?