Minęły czasy, kiedy Skoda kojarzyła się wyłącznie z popularnymi, miejskimi samochodami. Wraz z wprowadzeniem Superba Czesi nawiązali do przedwojennych tradycji i poszerzyli swoją ofertę o elegancką limuzynę.
Flagowy model Skody miał swoją premierę w 2001 r. i początkowo był uważany za gorszą wersję Volkswagena Passata.
Czeskie auto pod wieloma względami rzeczywiście przypomina "krewniaka" z tego samego koncernu, jednak przy bliższym poznaniu Superb wcale nie prezentuje się gorzej, a przy tym posiada swój indywidualny charakter.
Pod koniec ubiegłego roku także na polskim rynku pojawił się Superb po faceliftingu, a premierę całkowicie nowego modelu zapowiedziano na 2008 rok.
Cechy szczególne
Odświeżony Superb nie różni się zbytnio od swojego poprzednika. Z zewnątrz najbardziej widoczną zmianą są przekonstruowane przednie reflektory i kierunkowskazy, a także nowy wzór
kratki wlotu powietrza do chłodnicy - przypominający rozwiązanie z Roomstera.
Podobnie jak w Octavii II- kierunkowskazy boczne zamontowano w obudowie lusterek zewnętrznych. Z tyłu auta uwagę zwraca nowy wzór świateł z podświetleniem w kształcie litery "C", co jest elementem charakterystycznym dla wszystkich nowych modeli Skody. Inne są również wzory obręczy kół wykonane z lekkich stopów.
We wnętrzu Skody Superb zastosowano nowe wzory i materiały wykończeniowe oraz zmieniono niektóre elementy deski rozdzielczej. Teraz samochód może być wyposażony w czujniki parkowania umieszczone także w przednim zderzaku (standard od wersji Ambiente), natomiast czujniki w tylnym zderzaku są montowane we wszystkich modelach i wersjach Skody.
Wnętrze auta jest starannie wykończone, choć dość surowe. Deska rozdzielcza jest elegancka, ale dobre wrażenie odrobinę psują elementy "udające" drewno.
Jednak ani kierowca, ani pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca - imponująca jest zwłaszcza przestrzeń na tylnej kanapie.
Wersja Laurin & Klement posiada najbogatsze wyposażenie, ale dla umilenia podróży pasażerom tylnej kanapy za 7 600 zł możemy dokupić system multimedialny z odtwarzaczem DVD i ekranem umieszczonym w podsufitce auta. W zestawie
znajdziemy bezprzewodowe słuchawki, które pozwolą pasażerom oglądać filmy, a równocześnie nie przeszkadzać w pracy kierowcy.
Silnik
Testowany przez nas model był wyposażony w 6-cylindrowy silnik 2,5 l TDI o mocy 163 KM. Jednostka napędowa posiada moment obrotowy wynoszący 350 Nm dostępny już od 1250 obr/min. Więc nawet z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic, Skoda zapewnia dynamiczną jazdę, rozpędzając się od 0 do 100 km/h w niewiele ponad 10 sekund. Podobnie jak pozostałe silniki oferowane w Superbie, także i ten wyposażono w system diagnostyczny EOBD (European On Board Diagnostics). Spełnia on także rygorystyczne normy emisji spalin EU4.
Wrażenia z jazdy
Jak przystało na wygodne limuzyny, konstruktorzy zawieszenia opisywanego modelu postawili na komfort, nie zapominając jednak o własnościach jezdnych.
Zawieszenie skutecznie tłumi nierówności na drodze, ale jest przy tym na tyle sztywne, że pozwala w sposób przewidywalny szybko pokonywać nawet ostre zakręty. Auto nie przechyla się zbytnio na zakrętach, nie wykazuje tendencji do "nurkowania" podczas hamowania i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą. Pracującego zawieszenia nie słychać nawet na nierównej drodze, co jest z pewnością także zasługą 17-calowych kół i sporego rozstawu osi (prawie 280 cm).
Przekładnia Tiptronic w trybie automatycznym dostosowuje swoje przełożenia do stylu jazdy oraz warunków drogowych. Jeśli zajdzie taka potrzeba, skrzynię można przełączyć na tryb manualny i samodzielnie wybierać biegi bez użycia sprzęgła.
Podsumowanie
Laurin & Klement to najbardziej ekskluzywna, a jednocześnie najdroższa odmiana Superba. Nie licząc okresowych upustów, za wersję z silnikiem 2.5 TDI trzeba zapłacić 164 940 zł, jednak można wybrać znacznie tańszy model z silnikiem 1.8 T za 114 340 zł.
Jeżeli chcemy mieć nieźle jeżdżącą, dobrze wyposażoną i komfortową limuzynę za rozsądne pieniądze, Superb może okazać się wręcz idealnym wyborem.
Wybrane dane techniczne*
Typ silnika | Turbodiesel |
Ilość cylindrów/zaworów | 6/24 |
Pojemność skokowa (cm3) | 2496 |
Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 163/4000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 350/1500-3000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 217 |
Zużycie paliwa miasto/poza miastem (l/100 km) | 11,5/5,7 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 480,3 x 176,5 x 148,9 |
Rozstaw osi (cm) | 279,1 |
Pojemność bagażnika (l) | 480/945 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
Cena (zł): | 164 940 |
* wersja z automatyczną skrzynią biegów
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Jak przystało na komfortowa limuzynę - dużo miejsca z przodu i z tyłu. Pojemny bagażnik. |
Silnik | **** | Wystarczająco dynamiczny |
Poziom hałasu | **** | Wnętrze zostało dobrze wyciszone |
Zużycie paliwa | **** | Umiarkowane, jak na auto tej klasy |
Wyposażenie | ***** | Bardzo bogate |
Wybrane wyposażenie seryjne Skoda Superb L&C
Poduszki powietrzne | 6 |
Układ ABS | S |
Układ ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Radioodtwarzacz z CD | S |
S- wyposażenie standardowe
**więcej zdjęć Skody Superb w
naszej galerii**
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?