Najlepiej przekonać się o tym bezpośrednio porównując wersję z przednim napędem i 4x4. Na przykład w slalomie na płycie
poślizgowej, lub w takiej samej konkurencji, ale z utrudnieniem, jadąc pod górę.
Polewane wodą płyty poślizgowe są naprawdę wredne. Warto po nich pojeździć, gdy nadarzy się okazja i przekonać się, że panowanie nad samochodem nie jest dane kierowcy raz na zawsze. Warunki zewnętrzne wprowadzają korektę.
Superb 4x4 dłużej zachowuje sterowność na śliskiej nawierzchni. Łatwiej również skorygować jego zachowanie posługując się gazem. Nie sprawia mu trudności jazda pod górę. Gdy wersja z przednim napędem wymaga ujęcia gazu, aby koła przestały obracać się w miejscu, 4x4 śmiało podjeżdża pod wzniesienie.
Co ważne, układ przeniesienia napędu reaguje całkowicie automatycznie, współpracując z zaawansowanymi systemami, takimi jak ESC. Kierowca może skupić się na jeździe i nie musi czegokolwiek włączać, przewidując kłopoty. Superb 4x4 reaguje od razu, gdy czujniki poinformują go o różnicy prędkości obrotowej kół.
Samochód wyposażony jest w wielopłytkowe sprzęgło Haldex-4. Tarczki są uruchamiane hydraulicznie, wskutek ciśnienia wytworzonego przez zewnętrzną, elektryczną pompę. Wytwarza ona ciśnienie 30 barów i jest sterowana przez układ nadzorujący działanie napędu 4x4. W porównaniu z poprzednimi wariantami Haldexa, gdzie ciśnienie łączące tarczki było dziełem pompy reagującej na różnicę prędkości obrotowej kół przedniej i tylnej osi, Haldex-4 działa znaczenie szybciej i bardziej adekwatnie do panujących warunków. Umożliwia lepsze wykorzystanie momentu obrotowego silnika.
Skoda Superb 4x4 wykorzystuje w najmocniejszych wariantach z benzynowym, 260-konnym V6 FSI oraz wysokoprężnym, 170-konnym TDI wyłącznie 6-biegową, zautomatyzowaną skrzynię DSG. Dwusprzęgłowa skrzynka znakomicie współdziała z elektronicznie sterowanym napędem obu osi i zapewnia wygodną jazdę bez większych sensacji, także w trudnych warunkach. Ze 160-konnym, 4-cylindrowym TSI oraz 140-konnym TDI łączone są skrzynie ręczne o sześciu przełożeniach.
Przy regularnych wyjazdach w góry, z kompletem pasażerów i sprzętem optymalny jest najmocniejszy diesel. Maksymalny moment obrotowy 350 Nm jest dostępny już od 1700 obr/min, a auto ma umiarkowany apetyt na paliwo.
Z modeli 4x4 często korzystają osoby, które lubią aktywny wypoczynek i chętnie wybierające się w ustronne zakątki, nierzadko z przyczepą. Superb 4x4 może holować przyczepę o masie do 2 t, o 200 kg cięższą niż model z przednim napędem.
Superb 4x4 jest oferowany jako stylizowany na sedana, obszerny hatchback lub jako kombi. Klapa bagażnika hatchbacka jest tak skonstruowana, że można ją unieść w całości, wraz z tylnym oknem lub tylko jej „blaszany” fragment, jak w klasycznym sedanie. To wygodne i praktyczne rozwiązanie.
Kombi ma bagażnik o objętość 633 l, która po złożeniu tylnej kanapy powiększa się do 1865 l, co jest wartością porównywalną z małym dostawczym furgonem, pokroju Fiata Fiorino. Chętnie praktykujący życie „bliżej natury” Anglicy przyznali Skodzie Superb Combi 4x4 tytuł „Tow Car of the Year 2014” (w wolnym tłumaczeniu: Holownik Roku). Skodzie Superb nie zbywa na prestiżu, o czym wie każdy miłośnik marki zaznajomiony z jej przedwojennymi modelami. Jeśli jednak stylizowana głowa Indianina nie łechce czyjejś ambicji, to praktyczne walory kombi przemówią wprost do zdrowego rozsądku.
Wnętrze każdej z wersji Superba, w tym 4x4 jest bardzo obszerne. I to w każdym miejscu, także tylna kanapa zapewnia wysoki komfort, a producent zapewnia, że przestrzeń na nogi wynosząca 157 mm jest najlepsza w klasie. Samochód jest duży, ale można go wyposażyć w system automatycznego parkowania, ułatwiający zajmowanie miejsca równolegle i prostopadle do jezdni. Na liście opcji jest elektrycznie sterowany, panoramiczny dach z ogniwami słonecznymi. Ponadto na pokładzie przewidziano schowek na parasol (jak w Rolls-Roysie!), a w kombi latarkę LED, która znajduje się w schowku-ładowarce w bagażniku.
Tylnonapędowe, tylnosilnikowe Skody były dzielnymi „góralami”. Oś napędzana była dobrze dociążona na podjazdach. Dziś nowoczesny napęd 4x4 sprawia, że czeskie auta doskonale sprawdzają się w każdych warunkach. Poza Superbem 4x4, firma proponuje Octavię Combi 4x4 oraz Yeti i Yeti Outdoor 4x4. W 2013 ponad 1/5 wspomnianych modeli została sprzedana w wersji z napędem obu osi. W sierpniu dołączy do nich nowa Octavia Scout.
Wybrane dane techniczne Skody Superb 4x4 i konkurentów:
Marka/model | Skoda Superb 4x4 2.0 TDI 170 KM Active | Opel Insignia 4x4 2.0 CDTI 163 KM Edition | Volkswagen Passat 2.0 TDI 170 KM 4Motion Highline |
Cena (zł) | 117 300 | 128 550 | 147 690 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | sedan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4833/1817/1462 | 4830/1855/1500 | 4770/1820/1470 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1545/1518 | 1585/1585 | 1550/1550 |
Rozstaw osi (mm) | 2761 | 2735 | 2710 |
Masa własna (kg) | 1575 | 1630 | 1580 |
Pojemność bagażnika (l)* | 595/1700 | 540/1530 | 565/1090 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 70 | 70 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1956 | 1968 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów: | zautomatyzowana/6 | automatyczna/6 | zautomatyzowana/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 170 przy 4200 | 163 przy 4000 | 170 przy 4200 |
Moment obrotowy (Nm) | 350 przy 1750-2500 | 350 przy 1750-2500 | 350 przy 1750-2500 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 8,7 | 10,5 | 8,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 219 | 210 | 220 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,6 | 6,2 | 5,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 147 | 164 | 147 |
*z kompletem pasażerów/maksymalna
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?