Sport i oszczędność w jednym

Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Dla osób, które marzą o Golfie GTI, ale jednocześnie dużo jeżdżą i liczą każdą złotówkę wydaną na paliwo świetnym wyborem może być 170-konny Golf GTD z przekładnią DSG.

Dla osób, które marzą o Golfie GTI, ale jednocześnie dużo jeżdżą i liczą każdą złotówkę wydaną na paliwo świetnym wyborem może być 170-konny Golf GTD z przekładnią DSG.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

 

Oznaczenie "GTD" nawiązuje do tradycji, która rozpoczęła się w 1982 roku wraz z pierwszym "wysokoprężnym GTI". Najnowszego Golfa GTD łączy z jego poprzednikiem tylko ....emblemat. Technicznie są to zupełnie różne samochody.

 

Pierwszy GTD napędzany był turbodieslem o pojemności 1.6 litra i mocy zaledwie 69 koni. Nowoczesną interpretacją wysokoprężnego hot-hatch stał się dopiero Golf 5 GT Sport 2.0 TDI z silnikiem o mocy 170 KM. Obecna, szósta generacja w opinii ekspertów jest najlepszym autem kompaktowym na rynku.  Europejski bestseller i zdobywca tytułu World Car of the Year 2009  jest rzeczywiście wyjątkowo dobrze wykonany i ma nowoczesne silniki.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Prezentowany przez nas Golf GTD otrzymał turbodiesla w technologii common-rail. Wprawdzie o 41 KM słabszego od benzynowego w GTI,  jednak nie moc jest tu najważniejsza.  Liczy się także moment obrotowy,  wysoki (350 Nm) i dostępny  od 1750 do 2500 obr/min. Kierowca ma pod pedałem sporo "pary," by sprawnie przyspieszyć w dowolnej sytuacji na drodze. Osiągi są imponujące, 10 lat temu podobne wartości przyspieszeń i elastyczności cechowały samochody zdecydowanie droższe.

 

Co ważne, do GTD można zażyczyć sobie preselekcyjną  przekładnię DSG, która jeszcze  poprawia doznania z jazdy. Skrzynia DSG o sześciu przełożeniach to techniczny majstersztyk, w grupie popularnych producentów niewielu może pochwalić się takim rozwiązaniem. Dwusprzęgłowa DSG  pracuje w trybie automatycznym z możliwością ręcznej zmiany przełożeń. Biegi przełączane są płynnie, bez szarpnięć i w rekordowo krótkim czasie. Testowany Golf GTD osiąga setkę w 8,1 sekundy (6,9 s w GTI) i konsumuje średnio tylko 5,6 litra oleju napędowego na 100 km (GTI - 7,4 benzyny).  Tak więc odmiana GTD pozwala cieszyć się dobrymi osiągami przy stosunkowo rzadkim odwiedzaniu stacji benzynowej.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Układ jezdny dostosowano do osiągów auta. Prowadzi się ono pewnie, w szybko pokonywanych zakrętach jest neutralne, tylko czasem zdradza niewielką podsterowność. Golf GTD dobrze trzyma się jezdni i mimo iż zawieszenie jest zestrojone "na twardo," komfort resorowania jest przyzwoity.

Poza silnikiem, odmiana GTD różni się od GTI  tylko szczegółami. Np. obwódka grilla jest chromowana zamiast barwy czerwonej.  Takie same są 17-calowe koła Seattle czy obniżone o 15 mm zawieszenie. We wnętrzu znajdziemy identyczne,  dobrze trzymające  plecy fotele kubełkowe i grubą kierownicę obszytą skórą.

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

Testowane auto wyposażone było   również w system Sat Assist. Jego istotą jest automatyczne, niewymagające udziału poszkodowanego, przekazywanie służbom ratunkowym informacji o wypadku wraz z podaniem lokalizacji zdarzenia. System samodzielnie reaguje na takie sytuacje jak uderzenie czy przewrócenie pojazdu.   Operator podejmuje decyzję o akcji ratowniczej i  kontaktuje się z odpowiednimi służbami (medyczne, policja)  i - o ile to możliwe - próbuje nawiązać kontakt poprzez zestaw głośnomówiący z uczestnikami wypadku. Sat Assist jest także pomocny w lokalizacji auta podczas jego kradzieży. Co istotne, instalacja systemu stanowi podstawę do uzyskania zniżki na ubezpieczenie komunikacyjne. Koszt urządzenia wraz z montażem u autoryzowanego dilera wynosi ok. 3000 zł. Do tego dochodzi abonament, ale w pierwszym roku stawka jest zerowa.  

VW Golf GTD w opisywanej wersji z "obowiązkową" przekładnią DSG kosztuje 113. 290 zł.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty