Toyota pod nazwą Auris jest produkowana od 2007 roku. Druga generacja tego modelu weszła do produkcji pod koniec 2012 roku, zaś w 2015 roku auto zostało poddane liftingowi. Toyota Auris jest dostępna w dwóch pięciodrzwiowych wersjach nadwoziowych - jako hatchback i kombi. Jako sedan auto występuje pod dobrze znaną Corolla. Jednak w tym wydaniu nie ma napędu hybrydowego.
Pod dyktando świateł
W zmodernizowanym Aurisie całkowicie nowy jest przód nadwozia, w którym wymieniono wszystkie elementy karoserii. Reflektory wykorzystują teraz technologię LED w światłach do jazdy dziennej oraz mijania. Ciekawie wygląda dolna część przedniego zderzaka, w którym umieszczono reflektory przeciwmgielne. Osadzono je w panelach, wokół których poprowadzono chromowane elementy dekoracyjne. Tył wyróżnia się wypukłymi kloszami lamp wykrojonymi na podobieństwo przedniego oświetlenia.
Z tyłu płaska podłoga
W kabinie kokpit jest poprowadzony prostopadle do podłogi i dachu, ale jednocześnie podzielono go wizualnie na dwa poziomy. Górna, szeroka część zawiera umieszczony przed oczami kierowcy zestaw przyrządów osadzonych w głębokich tubach, oraz kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,2-cala.
Na uwagę zasługuje kolor podświetlenia zegarów i przełączników. Zamiast wszechobecnego we współczesnych autach białej lub neonowej poświaty widzimy przed sobą miły dla oka błękit. Natomiast nie podobał nam się panel sterowania klimatyzacją, w którym wygodne w użyciu duże pokrętła do ustawiania temperatury w kabinie zastąpiono zwykłymi przyciskami.
Za to słowa pochwały należą się przednim fotelom. Mają one dobrze dobraną twardość siedziska i dopasowane podparcia boczne. Dzięki temu kierowca i pasażer siedzą wygodnie, a ich ciała są dobrze trzymane na zakrętach. Dobre wrażenie sprawia także tylna część kabiny. Np. osoba siedząca pośrodku kanapy nie musi się obawiać tego, że nogom będzie przeszkadzać środkowy tunel, bo podłoga z tyłu jest całkowicie płaska. Bagażnik w wersji hatchback ma pojemność 360 litrów, czyli typową dla takich samochodów. Przestrzeń bagażową można powiększyć po złożeniu oparcia tylnej kanapy. Wówczas bagażnik ma 1200 litrów.
Na dwa silniki
Sercem zespołu napędowego jest benzynowa jednostka o pojemności 1,8 litra i mocy 136 KM oraz silnik elektryczny o mocy 80 KM. Jest ona zasilany za pośrednictwem akumulatorów niklowo-metalowych. Po uruchomieniu, Auris rusza z wykorzystaniem silnika elektrycznego, chyba że warunki są niekorzystne (niska temperatura otoczenia, jazda pod górę) lub jeśli akumulatory mają są niedoładowane. Wówczas do akcji wkracza silnik spalinowy.Silnik elektryczny nie tylko pełni funkcję wspomagającą jednostkę benzynową podczas jazdy. Przejmuje napęd auta w takich manewrach, jak parkowanie czy uaktywnia się podczas wolnej jazdy, np. z prędkością 20 km/h.
Między innymi dlatego spalanie hybrydowego Aurisa jest jednym z jego głównych zalet. Producent podaje, że średnie zużycie benzyny wynosi 3,4 litra na 100 km. To dość optymistyczna prognoza, ale już spalanie rzędu 4,4 litra jest do osiągnięcia.
[page_break]
Cicho i precyzyjnie
Oprócz niskiego zużycia paliwa Auris Hybrid ma też inne zalety. Przede wszystkim podkreślić należy wysoki komfort jazdy. W kabinie jest bardzo cicho, nawet przy dużych prędkościach. Dobrą ocenę trzeba też wystawić automatycznej bezstopniowej skrzyni biegów. Obsługa dźwigni, która przypomina raczej komputerowy joystick, jest dziecinnie prosta. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych technicznie mechanizmów na rynku.
Poza tym zawieszenie świetnie trzyma auto w ryzach, a precyzyjny układ kierowniczy nie pozwala mu na samodzielne harce. Charakterystyka zawieszenia jest nieco utwardzona, ale na tyle sprężysta, aby nie zakłócać komfortu pasażerom.
Przeszkadzały nam dwie rzeczy. Po pierwsze, tylna szyba jest stosunkowo mała, przez co obserwacja sytuacji za pojazdem jest utrudniona. Ma to szczególne znaczenie w manewrach w mieście. Podobnie jak lewy słupek A, który czasem przeszkadza w pokonywaniu ronda.
Toyota Auris 1.8 Hybrid i konkurenci:
Marka/model | Toyota Auris 1.8 Hybrid Prestige | Kia Niro 1.6 GDI Hybrid XL | Hyundai Ioniq 1.6 Hybrid Platinium | |||
Cena (zł) | 100 400 | 109 900 | 124 900 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | SUV/5 | hatchback/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4330/1760/1475 | 4355/1805/1545 | 4470/1820/1450 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1515/1505 | 1555/1569 | 1563/1577 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2600 | 2700 | 2700 | |||
Masa własna (kg) | 1310 | 1425 | 1370 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 360 | 347 | 443 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 45 | 45 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | |||
Pojemność (cm3) | 1798 | 1580 | 1580 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/CVT | automatyczna/6 | automatyczna/6 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 136 przy 5200 | 105 przy 5700 | 141 przy 5700 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 142 przy 4000 | 147 przy 4000 | 147 przy 4000 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 11,5 | 10,8 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 162 | 185 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 3,4 | 3,8 | 3,4 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 79 | 88 | 79 | |||
Policja podsumowała majówkę na polskich drogach
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?