Od pewnego czasu Toyota Corolla jest najlepiej sprzedającym się autem segmentu C w naszym kraju. Z pewnością w utrzymaniu wysokiego poziomu sprzedaży pomagają akcje promocyjne, jak na przykład wprowadzenie jednakowej ceny na trzy odmiany nadwoziowe Corolli. Tyle samo kosztują dziś pięciodrzwiowy hatchback, sedan i kombi, w teście ta ostatnia wersja, z 1,6-litrowym silnikiem benzynowym.
Z wymienionej trójki najkorzystniejszą cenę ma właśnie model kombi. W odmianie z najmniejszym silnikiem benzynowym kosztuje 52 900 zł (cena i zrównanie cen dotyczą limitowanej serii Polaris, z klimatyzacją). Testowy model był wyraźnie droższy, ale nie zapominajmy, że ma mocniejszy silnik i jest również znacznie lepiej wyposażony. W standardzie znalazły się więc nie tylko dwie poduszki gazowe (dla kierowcy i pasażera), ale także airbagi boczne i kurtyny gazowe. Bez dopłat w wersji Sol otrzymamy także radioodtwarzacz CD, automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, sterowanie radiem przy skórzanej kierownicy, podgrzewane lusterka zewnętrzne, a także zdalne sterowanie centralnym ryglowaniem drzwi. Na liście opcji są lakier metalizowany, aluminiowe felgi, halogeny czy czujnik cofania.
110 KM to moc zupełnie wystarczająca do średniej wielkości kombi. Próżno oczekiwać sportowych osiągów (te zarezerwowane są dla modelu TS), ale 190 km/h prędkości maksymalnej to naprawdę niezły wynik. Nieco zastrzeżeń (choć było tu znacznie lepiej niż w opisywanym kilka tygodni temu hatchbacku) mamy do precyzji skrzyni biegów. Zawieszenie Corolli, choć dość proste w konstrukcji, jest udanym kompromisem między komfortem a dobrym trzymaniem się drogi.
Nadwozie
Inaczej niż w Corolli ósmej generacji w sprzedawanym dziś modelu kombi można odróżnić od hatchbacka już na pierwszy rzut oka, nawet patrząc z przodu. Inne, wyraźnie większe są przednie reflektory, takie same jak w kombi zastosowano także w sedanie. Elementem, który pozwala odróżnić te dwie odmiany, są stosowane seryjnie w kombi relingi dachowe, znacznie ułatwiające montaż bagażnika dachowego. Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra, zdecydowanie najlepsza ze wszystkich wersji nadwoziowych nowej Corolli. To dzięki niezbyt masywnym słupkom.
Wnętrze
Tworzywa sztuczne są bardzo dobrej jakości, nie można także narzekać na wykończenie wnętrza. Szkoda tylko, że nie użyto nieco weselszych kolorów, wszechobecna szarość jest odrobinę smutna. Szkoda, że kierownica jest regulowana tylko na wysokość. Jakby na pocieszenie fotel kierowcy ma szeroki zakres regulacji i można znaleźć dobrą pozycję za kierownicą. W modelu Sol środkowa konsola ma nakładkę z tworzywa imitującego (udanie) aluminium. Ergonomicznie, bo u samej góry konsoli umieszczono radioodtwarzacz.
Silniki
W wersji kombi, podobnie jak w innych odmianach (z wyjątkiem usportowionej TS) do wyboru są dwa silniki benzynowe - 1,4 l o mocy 97 KM i 1,6 l 110 KM. Zwolennicy diesli mają podobny wybór - dwie jednostki wysokoprężne mają pojemność dwóch litrów i moc 90 lub 116 KM. 110-konny silnik testowego modelu zapewnia autu całkiem niezłe osiągi - sprint od 0 do 100 km/h trwa nieco ponad 10 sekund, a prędkość maksymalna na poziomie 190 km/h to także wynik powyżej przeciętnej wśród kompaktów. Auto jest więc znacznie bardziej dynamiczne niż model z bazowym silnikiem. Niestety, odczuwa się to również podczas tankowania, średnio Corolla 1.6 spaliła nieco ponad 9 l/100 km.
Relatywnie niska cena, bogate wyposażenie, dobra opinia, a przede wszystkim trzyletnia gwarancja to niewątpliwe atuty Corolli kombi w wersji Sol. Dzięki nim japoński kompakt ma spore szanse utrzymać długo miano najchętniej kupowanego kompaktu w naszym kraju.
Toyota Corolla kombi a konkurencja
Model | Toyota Corolla | Ford Focus | Fiat Stilo |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Pojemność skokowa (cm sześc.) | 1598 | 1796 | 1596 |
Moc maks. (KM) | 110 | 115 | 103 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 150 | 160 | 145 |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/T |
Średnica zawracania (m) | 10,3 | 10,9 | 10,5 |
Objętość bagażnika (dm sześc.) | 402 | 520 | 510 |
Długość (mm) | 4385 | 4450 | 4515 |
Szerokość (mm) | 1710 | 1700 | 1755 |
Wysokość (mm) | 1500 | 1550 | 1570 |
Rozstaw osi (mm) | 2600 | 2615 | 2600 |
Masa własna (kg) | 1130 | 1125 | 1300 |
Ładowność (kg) | 540 | 495 | 505 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 198 | 183 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) | 10,2 | 10,6 | 11,4 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 9 | 10,5 | 10,5 |
Poza miastem | 5,9 | 6 | 5,9 |
Średnie | 7 | 7,6 | 7,6 |
T - hamulce tarczowe, M - manualna
Wyposażenie
Model | Corolla Sol | Focus X100 | Stilo Dynamic |
Cena (zł) | 67 000 | 58 600 | 64 100 |
ABS | S | S | S |
Airbag kierowca/pasażer | S/S | S/S | S/S |
Poduszki boczne | S | S | S |
Wspomaganie kierownicy | S | S | S |
Elektryczne szyby | S | S | S |
Centralne ryglowanie zamków | S | S | S |
Radio | S | O | S |
Klimatyzacja | S | S | O |
Aluminiowe felgi | O | O | O |
S - standard, O - opcja
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?