Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Toyota RAV-4 (2006-2012). Czy warto kupić? [galeria]

Dariusz Dobosz
Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. ToyotaUżywaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych. W tym aucie wciąż jest sporo ducha dawnych terenówek. Warunkiem wysokiej niezawodności jest jednak zakup egzemplarza z silnikiem benzynowym, w dobrym stanie technicznym, a potem regularny dozór serwisowy. Turbodiesle nie sprawiają kłopotów do przebiegu 150 000 km, później wymagają kosztownych inwestycji.
Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. ToyotaUżywaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych. W tym aucie wciąż jest sporo ducha dawnych terenówek. Warunkiem wysokiej niezawodności jest jednak zakup egzemplarza z silnikiem benzynowym, w dobrym stanie technicznym, a potem regularny dozór serwisowy. Turbodiesle nie sprawiają kłopotów do przebiegu 150 000 km, później wymagają kosztownych inwestycji.
Trzecia generacja rekreacyjnej Toyoty zyskała niedawno następcę i stała się łakomym kąskiem na rynku wtórnym.
Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. ToyotaUżywaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych.
Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. Toyota

Używaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych. W tym aucie wciąż jest sporo ducha dawnych terenówek. Warunkiem wysokiej niezawodności jest jednak zakup egzemplarza z silnikiem benzynowym, w dobrym stanie technicznym, a potem regularny dozór serwisowy. Turbodiesle nie sprawiają kłopotów do przebiegu 150 000 km, później wymagają kosztownych inwestycji.

Użytkownicy RAV-4 cenią w tym modelu przede wszystkim wszechstronność i bardzo wysoką niezawodność. Te cechy są charakterystyczne dla wszystkich generacji RAV-a, także tej trzeciej, zaprezentowanej w 2006 r. Samochód nie zmienił się w rewolucyjny sposób, choć powstał na nowej płycie podłogowej, i stanowi w dużym stopniu kontynuację koncepcji znanej z poprzedników. Przede wszystkim wciąż nieźle spisuje się w terenie, lepiej, niż wiele innych aut rekreacyjnych.

To między innymi zasługa sporego prześwitu. Wysoko zawieszona RAV-4 nie jest nastawiona jedynie na jazdę szosową, to samochód uniwersalny, którym wygodnie można podróżować po utwardzonych szlakach a w razie potrzeby zjechać bez problemy na bezdroża i w lekki teren. W swym trzecim wydaniu RAV-4 ma nadwozie dłuższe od poprzednika o 12 cm, bardziej przestronne i lepiej wykończone, z dużym bagażnikiem. Otrzymała też nowy układ napędowy 4x4 o nazwie Active Torque Control z wielopłytkowym sprzęgłem rozdzielającym napęd (możliwość blokady w stosunku 55/45 %, automatyczny rozdział napędu powyżej 40 km/h) oraz innowacyjny system stabilizacji toru jazdy VSC (Vehicle Stability Control).

Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. ToyotaUżywaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych.
Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. Toyota

Używaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych. W tym aucie wciąż jest sporo ducha dawnych terenówek. Warunkiem wysokiej niezawodności jest jednak zakup egzemplarza z silnikiem benzynowym, w dobrym stanie technicznym, a potem regularny dozór serwisowy. Turbodiesle nie sprawiają kłopotów do przebiegu 150 000 km, później wymagają kosztownych inwestycji.

W wersji 2.2 D-CAT zastosowano odporne na przebicie opony typu Run-Flat. Jak widać RAV-4 trzeciej generacji bardzo zyskał na atrakcyjności, jednak wiąże się to z wyższymi kosztami utrzymania. Nie wchodzi w grę serwisowanie w podrzędnych warsztatach i oddawanie auta w ręce kiepsko wyszkolonych mechaników. Poza tym rekreacyjna Toyota powinna być stale dozorowana przez fachowy serwis (niekoniecznie ASO), zaniedbania skutkują niepotrzebnymi wydatkami. Eksploatację ułatwia duża dostępność zamienników fabrycznych części, co pozwala odciążyć portfel.

Silniki

Trzecia generacja RAV-4 weszła na rynek w 2006 r. z benzynowym silnikiem 2.0 (152 KM) oraz turbodieslami 2.2 D-4D (136 KM) i 2.2 D-CAT (177 KM). Wszystkie wersje wyposażone były w napęd 4x4. W 2009 r. do gamy dołączył benzynowiec 2.0 o mocy 158 KM oraz 150-konny turbodiesel 2.2 D-4D. Nowe wersje silnikowe zestawiane były z układami napędowymi 4x2 i 4x4.

Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. ToyotaUżywaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych.
Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. Toyota

Używaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych. W tym aucie wciąż jest sporo ducha dawnych terenówek. Warunkiem wysokiej niezawodności jest jednak zakup egzemplarza z silnikiem benzynowym, w dobrym stanie technicznym, a potem regularny dozór serwisowy. Turbodiesle nie sprawiają kłopotów do przebiegu 150 000 km, później wymagają kosztownych inwestycji.

W codziennej eksploatacji najlepiej sprawdzają się benzynowy silnik 2.0, choć nie należy do oszczędnych, oraz turbodiesle serii D-4D. Benzynowiec jest najmniej kłopotliwy od strony serwisowej. Silnik 2.2 D-CAT ujmuje co prawda dynamiką, ale jest drogi w użytkowaniu i serwisowaniu. Na polskim rynku wtórnym dostępne są wersje sprowadzane z USA, większe i wygodniejsze, ale ich silniki benzynowe  2.4 i 3.5 są wyjątkowo paliwożerne.

Eksploatacja

RAV-4 trzeciej generacji została dobrze zabezpieczona przed korozją, ale trwałość lakieru pozostawia wiele do życzenia. Podobnie jak działanie instalacji elektrycznej. Jej kaprysy objawiają się zapalaniem kontrolek na desce rozdzielczej, częstym przepalaniem żarówek w reflektorach i awariami sterowników szyb w drzwiach. Przy większych przebiegach mogą pojawić się stuki przy przednich kołach, zwiastujące kłopoty z przekładnią kierowniczą. Koszt nowej idzie w tysiące złotych, regeneracja jest trzykrotnie tańsza.

Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. ToyotaUżywaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych.
Toyota RAV-4 III (2006-2009) Fot. Toyota

Używaną Toyotę RAV-4 (2006-2012) można polecić osobom, które od samochodu oczekują niezłych własności terenowych. W tym aucie wciąż jest sporo ducha dawnych terenówek. Warunkiem wysokiej niezawodności jest jednak zakup egzemplarza z silnikiem benzynowym, w dobrym stanie technicznym, a potem regularny dozór serwisowy. Turbodiesle nie sprawiają kłopotów do przebiegu 150 000 km, później wymagają kosztownych inwestycji.

Wycieki oleju z przekładni głównej przy tylnej osi można stosunkowo łatwo usunąć wymieniając uszczelniacze. Podwozie spisuje się dobrze, jego elementy są trwałe. Słabym punktem, podobnie jak w poprzedniej generacji auta, są jednak tuleje wahaczy w wahaczach tylnego zawieszenia. W silnikach „trzeciej” RAV-4 nie ma problemu z napędem rozrządu, bowiem we wszystkich wersjach pracuje trwały i niezawodny łańcuch rozrządu. Najmniej kłopotliwą i najbardziej niezawodną odmianą jest benzynowy dwulitrowiec.

Turbodiesle nie sprawiają problemów do przebiegu 150 000 km. Potem ryzyko awarii jest coraz większe. Zaczyna się od wypalenia uszczelki pod głowicą, potem konieczna jest naprawa samej głowicy, co kosztuje kilka tysięcy złotych.

Ważniejsze daty

1994 – I generacja
2000 – II generacja
2006 – III generacja, nadwozie kombi 5d, napęd 4x4
2009 – niewielka modernizacja (nowe reflektory, osłona chłodnicy, pokrywa silnika, zderzak przedni), wersje z napędem 4x2, przekładnia bezstopniowa Multidrive-S
2013 – IV generacja

Zalety

  • funkcjonalne, przestronne nadwozie
  • dobry poziom wykończenia
  • niezłe własności terenowe
  • niska awaryjność

Wady

- skromny wybór silników
- wysokie spalanie w wersji 2.0

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj. skok. (cm3)

Moc maks. (KM/obr./min)

Maks. moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

Przyśp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

2.0

1998

152/6000

194/4000

185

10,6

8,6

Silniki wysokoprężne

2.2 D-4D

2231

136/3600

310/2000

180

10,5

6,6

2.2 D-4D

2231

150/3600

461/2000

190

10,2

5,7

2.2 D-CAT

2231

177/3600

400/2000

200

9,3

7,0

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/ wersja

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2.0 (152 KM)

39,0

43,0

47,5

53,0

57,0

65,5

66,5

2.2 D-4D (136KM)

36,0

40,0

44,0

48,5

-

-

-

2.2 D-4D (150KM)

-

-

-

55,5

62,0

70,0

72,5

2.2 D-CAT

40,0

44,0

48,0

53,0

67,5

72,5

84,5

Podsumowanie

Toyota RAV-4 III (2009-2013) / Fot. ToyotaToyotę RAV-4 można polecić szczególnie tym osobom, które od samochodu rekreacyjnego oczekują dobrych własności terenowych, pozwalających śmiało zjechać na bezdroża. W tym aucie wciąż jest sporo ducha dawnych terenówek, co akurat nie wszystkim może się podobać. Nie trzeba się jednak tego obawiać, RAV-4 dorównuje komfortem jazdy konkurentom, jest przestronna, dobrze wykończona i ma duży bagażnik.

Pod względem użytkowym jest to samochód ze wszech miar udany, a na dodatek wyjątkowo mało awaryjny. Warunkiem wysokiej niezawodności jest jednak zakup egzemplarza z silnikiem benzynowym, w dobrym stanie technicznym, a potem regularny dozór serwisowy. Turbodiesle nie sprawiają kłopotów do przebiegu 150 000 km, później wymagają kosztownych inwestycji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty