Użytkownicy RAV-4 cenią w tym modelu przede wszystkim wszechstronność i bardzo wysoką niezawodność. Te cechy są charakterystyczne dla wszystkich generacji RAV-a, także tej trzeciej, zaprezentowanej w 2006 r. Samochód nie zmienił się w rewolucyjny sposób, choć powstał na nowej płycie podłogowej, i stanowi w dużym stopniu kontynuację koncepcji znanej z poprzedników. Przede wszystkim wciąż nieźle spisuje się w terenie, lepiej, niż wiele innych aut rekreacyjnych.
To między innymi zasługa sporego prześwitu. Wysoko zawieszona RAV-4 nie jest nastawiona jedynie na jazdę szosową, to samochód uniwersalny, którym wygodnie można podróżować po utwardzonych szlakach a w razie potrzeby zjechać bez problemy na bezdroża i w lekki teren. W swym trzecim wydaniu RAV-4 ma nadwozie dłuższe od poprzednika o 12 cm, bardziej przestronne i lepiej wykończone, z dużym bagażnikiem. Otrzymała też nowy układ napędowy 4x4 o nazwie Active Torque Control z wielopłytkowym sprzęgłem rozdzielającym napęd (możliwość blokady w stosunku 55/45 %, automatyczny rozdział napędu powyżej 40 km/h) oraz innowacyjny system stabilizacji toru jazdy VSC (Vehicle Stability Control).
W wersji 2.2 D-CAT zastosowano odporne na przebicie opony typu Run-Flat. Jak widać RAV-4 trzeciej generacji bardzo zyskał na atrakcyjności, jednak wiąże się to z wyższymi kosztami utrzymania. Nie wchodzi w grę serwisowanie w podrzędnych warsztatach i oddawanie auta w ręce kiepsko wyszkolonych mechaników. Poza tym rekreacyjna Toyota powinna być stale dozorowana przez fachowy serwis (niekoniecznie ASO), zaniedbania skutkują niepotrzebnymi wydatkami. Eksploatację ułatwia duża dostępność zamienników fabrycznych części, co pozwala odciążyć portfel.
Silniki
Trzecia generacja RAV-4 weszła na rynek w 2006 r. z benzynowym silnikiem 2.0 (152 KM) oraz turbodieslami 2.2 D-4D (136 KM) i 2.2 D-CAT (177 KM). Wszystkie wersje wyposażone były w napęd 4x4. W 2009 r. do gamy dołączył benzynowiec 2.0 o mocy 158 KM oraz 150-konny turbodiesel 2.2 D-4D. Nowe wersje silnikowe zestawiane były z układami napędowymi 4x2 i 4x4.
W codziennej eksploatacji najlepiej sprawdzają się benzynowy silnik 2.0, choć nie należy do oszczędnych, oraz turbodiesle serii D-4D. Benzynowiec jest najmniej kłopotliwy od strony serwisowej. Silnik 2.2 D-CAT ujmuje co prawda dynamiką, ale jest drogi w użytkowaniu i serwisowaniu. Na polskim rynku wtórnym dostępne są wersje sprowadzane z USA, większe i wygodniejsze, ale ich silniki benzynowe 2.4 i 3.5 są wyjątkowo paliwożerne.
Eksploatacja
RAV-4 trzeciej generacji została dobrze zabezpieczona przed korozją, ale trwałość lakieru pozostawia wiele do życzenia. Podobnie jak działanie instalacji elektrycznej. Jej kaprysy objawiają się zapalaniem kontrolek na desce rozdzielczej, częstym przepalaniem żarówek w reflektorach i awariami sterowników szyb w drzwiach. Przy większych przebiegach mogą pojawić się stuki przy przednich kołach, zwiastujące kłopoty z przekładnią kierowniczą. Koszt nowej idzie w tysiące złotych, regeneracja jest trzykrotnie tańsza.
Wycieki oleju z przekładni głównej przy tylnej osi można stosunkowo łatwo usunąć wymieniając uszczelniacze. Podwozie spisuje się dobrze, jego elementy są trwałe. Słabym punktem, podobnie jak w poprzedniej generacji auta, są jednak tuleje wahaczy w wahaczach tylnego zawieszenia. W silnikach „trzeciej” RAV-4 nie ma problemu z napędem rozrządu, bowiem we wszystkich wersjach pracuje trwały i niezawodny łańcuch rozrządu. Najmniej kłopotliwą i najbardziej niezawodną odmianą jest benzynowy dwulitrowiec.
Turbodiesle nie sprawiają problemów do przebiegu 150 000 km. Potem ryzyko awarii jest coraz większe. Zaczyna się od wypalenia uszczelki pod głowicą, potem konieczna jest naprawa samej głowicy, co kosztuje kilka tysięcy złotych.
Ważniejsze daty
1994 – I generacja
2000 – II generacja
2006 – III generacja, nadwozie kombi 5d, napęd 4x4
2009 – niewielka modernizacja (nowe reflektory, osłona chłodnicy, pokrywa silnika, zderzak przedni), wersje z napędem 4x2, przekładnia bezstopniowa Multidrive-S
2013 – IV generacja
Zalety
- funkcjonalne, przestronne nadwozie
- dobry poziom wykończenia
- niezłe własności terenowe
- niska awaryjność
Wady
- skromny wybór silników
- wysokie spalanie w wersji 2.0
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok. (cm3) | Moc maks. (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przyśp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
2.0 | 1998 | 152/6000 | 194/4000 | 185 | 10,6 | 8,6 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
2.2 D-4D | 2231 | 136/3600 | 310/2000 | 180 | 10,5 | 6,6 |
2.2 D-4D | 2231 | 150/3600 | 461/2000 | 190 | 10,2 | 5,7 |
2.2 D-CAT | 2231 | 177/3600 | 400/2000 | 200 | 9,3 | 7,0 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/ wersja | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
2.0 (152 KM) | 39,0 | 43,0 | 47,5 | 53,0 | 57,0 | 65,5 | 66,5 |
2.2 D-4D (136KM) | 36,0 | 40,0 | 44,0 | 48,5 | - | - | - |
2.2 D-4D (150KM) | - | - | - | 55,5 | 62,0 | 70,0 | 72,5 |
2.2 D-CAT | 40,0 | 44,0 | 48,0 | 53,0 | 67,5 | 72,5 | 84,5 |
Podsumowanie
Toyotę RAV-4 można polecić szczególnie tym osobom, które od samochodu rekreacyjnego oczekują dobrych własności terenowych, pozwalających śmiało zjechać na bezdroża. W tym aucie wciąż jest sporo ducha dawnych terenówek, co akurat nie wszystkim może się podobać. Nie trzeba się jednak tego obawiać, RAV-4 dorównuje komfortem jazdy konkurentom, jest przestronna, dobrze wykończona i ma duży bagażnik.
Pod względem użytkowym jest to samochód ze wszech miar udany, a na dodatek wyjątkowo mało awaryjny. Warunkiem wysokiej niezawodności jest jednak zakup egzemplarza z silnikiem benzynowym, w dobrym stanie technicznym, a potem regularny dozór serwisowy. Turbodiesle nie sprawiają kłopotów do przebiegu 150 000 km, później wymagają kosztownych inwestycji.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?