Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Citroen C4 1.6 HDI. Tani i oszczędny

Bartosz Gubernat
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.fot. Maciej Pobocha
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.fot. Maciej Pobocha
Citroen C4 ze słabszym turbodieslem to bardzo dobre auto do wygodnej jazdy po mieście i w niedalekie trasy. Za jego wyborem przemawiają przede wszystkim niska cena zakupu i ekonomiczny silnik. Minusy? Zdarza się, że w aucie zawodzi elektronika.

Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.

Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.

fot. Maciej Pobocha

Gamę silników kompaktowego C4 pierwszej generacji tworzyły benzynowe jednostki 1.4 (88 KM), 1.6 (110, 120 i 150 KM), 2.0 (136 i 180 KM) oraz diesle 1.6 (90 i 109 KM) i 2.0 (136 i 140 KM). Szczególnie popularne są niezwykle ekonomiczne jednostki HDI, oferowane w dwóch wersjach – 92- i 110-konnej. My do testowaliśmy słabszą.

Małe pragnienie

Turbodoładowany silnik Diesla został połączony z manualną, 5-biegową przekładnią. Mimo braku szóstego biegu samochód jest oszczędny - na trasie potrafi spalić 4 l/100km, a w mieście - 6 l/100km. Co równie ważne, niewielka moc nie oznacza, że samochód męczy się podczas przyspieszania czy pokonywania stromych wzniesień. 215 Nm dostępne od 1750 obr./min przekłada się na elastyczność, która procentuje także podczas wyprzedzania.

Za osiągi oraz właściwości jezdne francuskiemu kompaktowi dajemy piątkę z minusem. Szukając używanego Citroena C4 warto zwrócić uwagę na ustawienie tylnych kół. Zamiast wahaczy w samochodzie zastosowano belkę skrętną, która przy dużym przebiegu odkształca się, powodując wychylenie kół na boki. Jej naprawa jest kosztowna. W ASO warto zweryfikować także przebieg samochodu.

Zobacz także: Citroën C3 w naszym teście

Video: materiał informacyjny marki Citroën

Jak sprawdza się Hyundai i30?

Miękki welur, twardy plastik

Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.

fot. Maciej Pobocha

Siedzącym z przodu C4 oferuje sporo miejsca. Z tyłu też nie jest najgorzej, ale po przesunięciu do tyłu przednich foteli robi się ciasno. Bagażnik jest pakowny, ale 320 litrów nie jest rekordem w tej klasie. Większymi mogą pochwalić się np. Opel Astra III i Volkswagen Golf V (po 350 l), a 385 litrów Forda Focusa II to dla konkurencji wzór do naśladowania. Wnętrze i bagażnik oceniamy więc na cztery minus.**

Wnętrze Citroena C4 jest przede wszystkim oryginalne. Zamiast klasycznej tablicy z prędkościomierzem i kontrolkami zastosowano zamontowany centralnie ciekłokrystaliczny wyświetlacz. Komplet lampek informujących m.in. o włączonych światłach czy kierunkowskazach Francuzi umieścili na kierownicy. Pod ręką kierowca ma do dyspozycji także przyciski sterowania radiem i tempomatem.

Materiały użyte do wykończenia kabiny są niezłej jakości. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim miękki welur na fotelach i bokach oraz aluminiowe klamki. Nieco gorzej wygląda chropowaty plastik na konsoli środkowej i drzwiach. Nawet przy większych przebiegach nic nie trzeszczy i nie stuka, co dobrze świadczy o solidności wykonania i montażu. Ideał? Niestety. Niektórych mogą denerwować, które w momencie zamykania wydają nieprzyjemny, metaliczny odgłos, znany m.in. z poczciwego Wartburga.

Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką
Citroen C4 zadebiutował podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2004 r. Zastąpił sprawdzoną, ale wysłużoną Xsarę. Auto przypominające nieco stylistyką legendarny model 2CV od razu zyskało uznanie wśród kierowców i poprawiło notowania Citroena w klasie kompakt. W 2008 r. Francuzi dokonali niewielkich zmian w jego nadwoziu, a w 2010 r. – również w Paryżu – zaprezentowali nową generację C4.

fot. Maciej Pobocha

Mimo wielu negatywnych opinii o trwałości Citroena C4 (w szczególności kapryśnej elektroniki), właściciel nie narzeka na swój samochód. Obsługa techniczna ogranicza się do terminowych wizyt w serwisach. Jedyną nieprzyjemną niespodzianką okazały się wcześnie przepalające się żarówki.

Konkurencyjny cenowo

Niezaprzeczalnym atutem używanego Citroena C4 jest niska cena zakupu. Najtańsze egzemplarze można kupić za 5-6 tys. zł. 10 tys. w zupełności wystarczy na zadbany i dobrze wyposażony egzemplarz, natomiast 20 tys. zł wystarczy na C4 z ostatniego roku produkcji, udokumentowaną historią i niskim przebiegiem. Często można trafić na auta z polskich salonów. Konkurenci kosztują przynajmniej kilka tysięcy złotych więcej, a znalezienie idealnych egzemplarzy bywa trudniejsze.

Dane techniczne - Citroen C4 1.6 HDI
Pojemność silnika: 1560 ccm
Moc: 92 KM
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 sek.
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany): 5,8/4,5/3,8 l / 100 km
Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
Wymiary (dł./szer./wys.): 4275/1773/1458 mm

Rynkowi konkurenci:
Volkswagen Golf V
Seat Leon
Skoda Octavia
Peugeot 307
Honda Civic
Toyota Corolla

Typowe usterki:
- awarie elektroniki
- usterki wtryskiwaczy (silniki HDI)
- fałszywe błędy wyświetlane przez komputer (szczególnie przez sterownik poduszki powietrznej)

Średnie ceny części zamiennych – oryginalnych i zamienników (w nawiasie)
Rozrząd – komplet: 754 zł (410 zł)
Tarcze hamulcowe – przód: 666 zł (176 zł)
Klocki hamulcowe – przód: 295 zł (85 zł)
Sprzęgło – komplet: 1350 zł (490 zł)
Przedni reflektor: 970 zł (dostępny tylko oryginał)
Amortyzator przedni: 395 zł szt. (190 zł)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty