Istotną informacją jest fakt, że Leon występował tylko i wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback. Mimo braku wersji 3d, projektowi nadwozia nie można odmówić jednak zadziorności i dynamicznego, sportowego charakteru. Jeśli natomiast ktoś szuka jeszcze bardziej rodzinnego pojazdu, to powinien zainteresować się modelem Toledo, czyli bratem bliźniakiem prezentowanego auta, który podobnie jak Leon został wprowadzony do sprzedaży w 1999 roku. Produkcję samochodu zakończono w 2006 roku.
Wymiary nadwozia opisywanego auta wynoszą odpowiednio (długość/szerokość/wysokość): 4184mm/1742 mm/1457 mm.
Leon ma swój własny charakter i nawet dziś, po wielu latach w dalszym ciągu może się podobać. Bryła nadwozia wygląda zgrabnie, a jednym z najbardziej charakterystycznych elementów są przednie reflektory ,,połączone” z czarnymi, plastikowymi kratkami.
Wnętrze
We wnętrzu deska rozdzielcza została przeniesiona wprost z… Audi A3 pierwszej generacji. Czy jest aż tak urokliwa, że projektanci zdecydowali się na to posunięcie? Wątpię, bardziej realne wydają się względy czysto ekonomiczne. I nie należy uznać tego za wadę – wręcz przeciwnie, poszczególne przyciski są logicznie umieszczone, a ich obsługa czysto intuicyjna. Na minus można zaliczyć łuszczenie się niektórych plastików (zjawisko znane również chociażby z Golfa IV). Plusem są za to wygodne fotele i tylna kanapa, a także bardzo dobra pozycja za kierownicą, również dla wyższych osób. Pojemność bagażnika wynosi 340 litrów, a w wersji z napędem 4x4 270 litrów (dla przykładu konkurencyjny Ford Focus I generacji dysponuje pojemnością bagażnika wynoszącą 350 litrów). Jeśli chodzi o wyposażenie, to w większości oferowanych na rynku wtórnym egzemplarzy będzie ono bogate (np. climatronic czy skórzana tapicerka). Wersje wyposażeniowe, to Stella, Signo, Top Sport, FR, Cupra i w zależności od kraju przeznaczenia, czy nawet rocznika ich specyfikacja bywała różna.
Silniki benzynowe
Pod maską mogą pracować silniki benzynowe, jak i jednostki wysokoprężne. Zaczynamy od tych pierwszych. Podstawowy ma pojemność 1,4 litra i dysponuje mocą 75 KM. Nie zapewni ,,kosmicznych” wrażeń z jazdy, a na dodatek boryka się z kilkoma usterkami, takimi jak zamarzające odmy, co skutkuje ,,wyrzucaniem” oleju, awarie czujnika chłodzącego czy przewodów wysokiego napięcia. Znacznie ciekawszą propozycją będzie ośmiozaworowa jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy 102 KM, dobrze znana np. ze Skody Octavii. Jej największym plusem jest świetna tolerancja LPG, co uczyni naszego Leona naprawdę ekonomicznym autem. Okazuje się także zaskakująco trwała. Następnie przechodzimy do silników o pojemności 1,8 litra (125 KM i z w wersji z turbo 180, 210-225 KM). Ogólnie są one uważane za trwałe, jednak przed zakupem dokładnie radzimy sprawdzić ich stan. Często okazuje się, że w wyniku zaniedbań poprzedniego właściciela posłuszeństwa może odmówić pompa cieczy chłodzącej, co doprowadzi do przegrzania silnika. Oprócz tego dochodzi kwestia wymiany lub regeneracji turbosprężarki, kiedy ta odmówi posłuszeństwa (w wersjach w nią wyposażonych). Kolejny silnik to wariant 2.3 V5 (występował tylko w Toledo), w którym można było napotkać na problemy z układem zapłonowym (nierówna praca silnika). W 2000 roku wprowadzono odmianę z silnikiem 2.8 VR6, a dwa lata później topową wersję Cupra R z silnikiem 1.8 Turbo, początkowo generującym moc ok. 210 KM, a po roku 225 KM. Przy najmocniejszych jednostkach należy wspomnieć o takich ewentualnych usterkach jak problemy z cewkami i wypalające się uszczelki pod głowicą czy konieczność wymiany koła dwumasowego, które nowe kosztuje prawie dwa tysiące złotych!
Diesle
Wszystkie mają pojemności 1,9 litra i są doskonale znane chociażby z wielu modeli Volkswagena. Najsłabszy to odmiana SDI o mocy 68 KM, który co prawda jest ekonomiczny, ale charakteryzuje się kiepską dynamiką. Warianty o mocach 100, 130 i 150 KM, to jednostki TDI z pompowtryskiwaczami, które z racji ogromnych przebiegów, w wielu egzemplarza mogą wymagać wymiany. Podobnie jak turbosprężarka. W wersjach o mocy 90 i 110 KM, mogą natomiast pojawić się usterki koła dwumasowego. Auto oferowane był z 5 i 6-biegowymi przekładniami manualnymi, oraz 4-stopniową automatyczną.
Które jednostki są warte polecenia? W przypadku motorów benzynowych godny polecenia jest starszy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 102 KM, natomiast w odniesieniu do diesli, stare dobrze znane i sprawdzone odmiany 1.9 TDI w wersji z pompowtryskiwaczami. Topowe wersje jak Cupra i Cupra R, to z kolei ciekawa propozycja dla osób lubiących mocne kompakty
Eksploatacja
Auto na drodze zachowuje się pewnie i przewidywalnie. Niestety, podobnie jak jego inni niemieccy bracia, zawieszenie jest twardo zestrojone (co oczywiście nie musi być wadą, ale warto o tym wspomnieć). W wersjach z napędem 4x4 z tyłu zastosowano zawieszenie niezależne zamiast belki (która wytrzymuje duże przebiegi), co podraża koszty ewentualnych napraw. Skoro już mowa o kosztach – do Leona bez problemu znajdziemy na rynku mnóstwo zamienników w różnych przedziałach cenowych i… jakościowych. Plus za skuteczne hamulce.
Ważniejsze daty
1998 – prezentacja modeli Leon i Toledo II
1999 – uruchomienie sprzedaży
2000 – wprowadzenie do oferty silnika 2.8 VR6
2002 – na rynku pojawia się topowa odmiana Cupra R
2004 – zakończenie produkcji modelu Toledo
2006 – zakończenie produkcji Leona i prezentacja następcy
Zalety
atrakcyjna stylistyka
bogate wyposażenie wielu egzemplarzy
dobre prowadzenie
wiele ciekawych jednostek napędowych do wyboru
przystępne ceny części zamiennych
Wady
- wiele aut ma za sobą poważne ,,przygody”
- trzeszczące i łuszczące się plastiki
- wadliwe uszczelki drzwiowe
- mimo wielu zalet, brak wersji 3d
Podsumowanie
Auto stanowi bardzo ciekawą propozycje dla wszystkich tych, którzy szukają dobrze prezentującego się kompaktowego samochodu. Niektórzy mogą zarzucić temu modeli, że jest ,,mieszańcem” wykorzystującym podzespoły wielu innych modeli (głównie Golfa). Niesłusznie – mimo technicznego pokrewieństwa samochód zachował swój niepowtarzalny charakter i ma w sobie coś co nawet po latach przyciąga potencjalnych nabywców. Najtańsze egzemplarze można kupić już za kilka tysięcy złotych, jednak z reguły będą wymagać doinwestowania. Na szczęście ceny części zamiennych kształtują się na rozsądnym poziomie.
Gama silników Seata Leona:
Benzynowe:
Wersja silnika | Maks. moc (KM przy obr./min) | Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min) | Prędkość maksymalna | Przyspieszenie 0-100 km/h | Średnie spalanie (miasto/trasa/średnie) |
1.4 16V | 75 KM przy 5000 obr/min | 128 Nm przy 3000 obr/min | 170 km/h | 14,3 s | 8,5/5,4/6,5 l/100 km |
1.6 8V | 100 KM przy 5700 obr/min | 145 Nm przy 3800 obr/min | 188 km/h | 11,3 s | 10,6/6,0/7,7 l/100 km |
1.6 8V | 102 KM przy 5600 obr/min | 145 Nm przy 3800 obr/min | 184 km/h | 11,7 s | b.d./b.d./7,5 l/100 km |
1.6 16V | 105 KM przy 5700 obr/min | 148 Nm przy 4500 obr/min | 192 km/h | 10,9 s | 9,3/5,5/6,9 l/100 km |
1.8 20V | 125 KM przy 6000 obr/min | 170 Nm przy 4200 obr/min | 200 km/h | 10,3 s | 11,8/6,4/8,4 l/100 km |
1.8 T 20V | 180 KM przy 5500 obr/min | 235 Nm przy 1950 obr/min | 229 km/h | 7,7 s | 10,9/6,2/7,9 l/100 km |
1.8 T 20V 4x4 | 180 KM przy 5500 obr/min | 235 Nm przy 1950 obr/min | 224 km/h | 7,8 s | 13,3/7,5/9,6 l/100 km |
1.8 T Cupra R | 210 KM przy 5800 obr/min | 270 Nm przy 2100 obr/min | 237 km/h | 7,2 s | 12,4/6,5/8,7 l/100 km |
1.8 T Cupra R | 225 KM przy 5900 obr/min | 280 Nm przy 2200 obr/min | 242 km/h | 6,9 s | 12,6/6,7/8.9 l/100 km |
2.8 T Cupra R | 204 KM przy 6200 obr/min | 270 Nm przy 3200 obr/min | 235 km/h | 7,3 s | 11,5/7,3/9,0 l/100 km |
Wysokoprężne:
Wersja silnika | Maks. moc (KM przy obr./min) | Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min) | Prędkość maksymalna | Przyspieszenie 0-100 km/h | Średnie spalanie (miasto/trasa/średnie) |
1.9 SDI | 68 KM przy 4200 obr/min | 133 Nm przy 2200 obr/min | 160 km/h | 17,7 s | 6,9/4,2/5,1 l/100 km |
1.9 TDI | 90 KM przy 4000 obr/min | 202 Nm przy 1900 obr/min | 180 km/h | 13,0 s | 6,7/4,2/5,1 l/100 km |
1.9 TDI | 110 KM przy 4150 obr/min | 235 Nm przy 1900 obr/min | 193 km/h | 10,7 s | 6,6/4,1/5,0 l/100 km |
1.9 TDI | 130 KM przy 4000 obr/min | 310 Nm przy 1900 obr/min | 105 km/h | 9,8 s | 7,0/4,3/5,3 l/100 km |
1.9 TDI | 150 KM przy 4000 obr/min | 320 Nm przy 1900 obr/min | 211 km/h | 9,1 s | 7,0/4,3/5,3 l/100 km |
1.9 TDI Cupra | 150 KM przy 4000 obr/min | 320 Nm przy 1900 obr/min | 211 km/h | 9,1 s | 7,3/4,8.5,7 l/100 km |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?