Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używany Seat Leon I. Zalety i typowe usterki

Marcin Rokicki
Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki
Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki
Seat zaprezentował pierwszą generację Leona w 1998 roku, a jego konstrukcja opierala się w dużym stopniu na Golfie IV. Czy dziś nadal warto zainteresować się używanym Seatem Leonem I?
Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki
Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki

Istotną informacją jest fakt, że Leon występował tylko i wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback. Mimo braku wersji 3d, projektowi nadwozia nie można odmówić jednak zadziorności i dynamicznego, sportowego charakteru. Jeśli natomiast ktoś szuka jeszcze bardziej rodzinnego pojazdu, to powinien zainteresować się modelem Toledo, czyli bratem bliźniakiem prezentowanego auta, który podobnie jak Leon został wprowadzony do sprzedaży w 1999 roku. Produkcję samochodu zakończono w 2006 roku.

Wymiary nadwozia opisywanego auta wynoszą odpowiednio (długość/szerokość/wysokość): 4184mm/1742 mm/1457 mm.

Leon ma swój własny charakter i nawet dziś, po wielu latach w dalszym ciągu może się podobać. Bryła nadwozia wygląda zgrabnie, a jednym z najbardziej charakterystycznych elementów są przednie reflektory ,,połączone” z czarnymi, plastikowymi kratkami.

Wnętrze

Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki
Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki

We wnętrzu deska rozdzielcza została przeniesiona wprost z… Audi A3 pierwszej generacji. Czy jest aż tak urokliwa, że projektanci zdecydowali się na to posunięcie? Wątpię, bardziej realne wydają się względy czysto ekonomiczne. I nie należy uznać tego za wadę – wręcz przeciwnie, poszczególne przyciski są logicznie umieszczone, a ich obsługa czysto intuicyjna. Na minus można zaliczyć łuszczenie się niektórych plastików (zjawisko znane również chociażby z Golfa IV). Plusem są za to wygodne fotele i tylna kanapa, a także bardzo dobra pozycja za kierownicą, również dla wyższych osób. Pojemność bagażnika wynosi 340 litrów, a w wersji z napędem 4x4 270 litrów (dla przykładu konkurencyjny Ford Focus I generacji dysponuje pojemnością bagażnika wynoszącą 350 litrów). Jeśli chodzi o wyposażenie, to w większości oferowanych na rynku wtórnym egzemplarzy będzie ono bogate (np. climatronic czy skórzana tapicerka). Wersje wyposażeniowe, to Stella, Signo, Top Sport, FR, Cupra i w zależności od kraju przeznaczenia, czy nawet rocznika ich specyfikacja bywała różna.

Silniki benzynowe

Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki
Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki

Pod maską mogą pracować silniki benzynowe, jak i jednostki wysokoprężne. Zaczynamy od tych pierwszych. Podstawowy ma pojemność 1,4 litra i dysponuje mocą 75 KM. Nie zapewni ,,kosmicznych” wrażeń z jazdy, a na dodatek boryka się z kilkoma usterkami, takimi jak zamarzające odmy, co skutkuje ,,wyrzucaniem” oleju, awarie czujnika chłodzącego czy przewodów wysokiego napięcia. Znacznie ciekawszą propozycją będzie ośmiozaworowa jednostka o pojemności 1,6 litra i mocy 102 KM, dobrze znana np. ze Skody Octavii. Jej największym plusem jest świetna tolerancja LPG, co uczyni naszego Leona naprawdę ekonomicznym autem. Okazuje się także zaskakująco trwała. Następnie przechodzimy do silników o pojemności 1,8 litra (125 KM i z w wersji z turbo 180, 210-225 KM). Ogólnie są one uważane za trwałe, jednak przed zakupem dokładnie radzimy sprawdzić ich stan. Często okazuje się, że w wyniku zaniedbań poprzedniego właściciela posłuszeństwa może odmówić pompa cieczy chłodzącej, co doprowadzi do przegrzania silnika. Oprócz tego dochodzi kwestia wymiany lub regeneracji turbosprężarki, kiedy ta odmówi posłuszeństwa (w wersjach w nią wyposażonych). Kolejny silnik to wariant 2.3 V5 (występował tylko w Toledo), w którym można było napotkać na problemy z układem zapłonowym (nierówna praca silnika). W 2000 roku wprowadzono odmianę z silnikiem 2.8 VR6, a dwa lata później topową wersję Cupra R z silnikiem 1.8 Turbo, początkowo generującym moc ok. 210 KM, a po roku 225 KM. Przy najmocniejszych jednostkach należy wspomnieć o takich ewentualnych usterkach jak problemy z cewkami i wypalające się uszczelki pod głowicą czy konieczność wymiany koła dwumasowego, które nowe kosztuje prawie dwa tysiące złotych!

Diesle

Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki
Seat Leon / Fot. Marcin Rokicki

Wszystkie mają pojemności 1,9 litra i są doskonale znane chociażby z wielu modeli Volkswagena. Najsłabszy to odmiana SDI o mocy 68 KM, który co prawda jest ekonomiczny, ale charakteryzuje się kiepską dynamiką. Warianty o mocach 100, 130 i 150 KM, to jednostki TDI z pompowtryskiwaczami, które z racji ogromnych przebiegów, w wielu egzemplarza mogą wymagać wymiany. Podobnie jak turbosprężarka. W wersjach o mocy 90 i 110 KM, mogą natomiast pojawić się usterki koła dwumasowego. Auto oferowane był z 5 i 6-biegowymi przekładniami manualnymi, oraz 4-stopniową automatyczną.

Które jednostki są warte polecenia? W przypadku motorów benzynowych godny polecenia jest starszy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 102 KM, natomiast w odniesieniu do diesli, stare dobrze znane i sprawdzone odmiany 1.9 TDI w wersji z pompowtryskiwaczami. Topowe wersje jak Cupra i Cupra R, to z kolei ciekawa propozycja dla osób lubiących mocne kompakty

Eksploatacja

Auto na drodze zachowuje się pewnie i przewidywalnie. Niestety, podobnie jak jego inni niemieccy bracia, zawieszenie jest twardo zestrojone (co oczywiście nie musi być wadą, ale warto o tym wspomnieć). W wersjach z napędem 4x4 z tyłu zastosowano zawieszenie niezależne zamiast belki (która wytrzymuje duże przebiegi), co podraża koszty ewentualnych napraw. Skoro już mowa o kosztach – do Leona bez problemu znajdziemy na rynku mnóstwo zamienników w różnych przedziałach cenowych i… jakościowych. Plus za skuteczne hamulce.

Ważniejsze daty

1998 – prezentacja modeli Leon i Toledo II

1999 – uruchomienie sprzedaży

2000 – wprowadzenie do oferty silnika 2.8 VR6

2002 – na rynku pojawia się topowa odmiana Cupra R

2004 – zakończenie produkcji modelu Toledo

2006 – zakończenie produkcji Leona i prezentacja następcy

 

Zalety

  • atrakcyjna stylistyka

  • bogate wyposażenie wielu egzemplarzy

  • dobre prowadzenie

  • wiele ciekawych jednostek napędowych do wyboru

  • przystępne ceny części zamiennych

 

Wady

- wiele aut ma za sobą poważne ,,przygody”

- trzeszczące i łuszczące się plastiki

- wadliwe uszczelki drzwiowe

- mimo wielu zalet, brak wersji 3d

Podsumowanie

Auto stanowi bardzo ciekawą propozycje dla wszystkich tych, którzy szukają dobrze prezentującego się kompaktowego samochodu. Niektórzy mogą zarzucić temu modeli, że jest ,,mieszańcem” wykorzystującym podzespoły wielu innych modeli (głównie Golfa). Niesłusznie – mimo technicznego pokrewieństwa samochód zachował swój niepowtarzalny charakter i ma w sobie coś co nawet po latach przyciąga potencjalnych nabywców. Najtańsze egzemplarze można kupić już za kilka tysięcy złotych, jednak z reguły będą wymagać doinwestowania. Na szczęście ceny części zamiennych kształtują się na rozsądnym poziomie.

Gama silników Seata Leona:

Benzynowe:

Wersja

silnika

Maks. moc

(KM przy obr./min)

Maks. moment obrotowy

(Nm przy obr./min)

Prędkość

maksymalna

Przyspieszenie

0-100 km/h

Średnie spalanie

(miasto/trasa/średnie)

1.4 16V

75 KM przy 5000 obr/min

128 Nm przy 3000 obr/min

170 km/h

14,3 s

8,5/5,4/6,5 l/100 km

1.6 8V

100 KM przy 5700 obr/min

145 Nm przy 3800 obr/min

188 km/h

11,3 s

10,6/6,0/7,7 l/100 km

1.6 8V

102 KM przy 5600 obr/min

145 Nm przy 3800 obr/min

184 km/h

11,7 s

b.d./b.d./7,5 l/100 km

1.6 16V

105 KM przy 5700 obr/min

148 Nm przy 4500 obr/min

192 km/h

10,9 s

9,3/5,5/6,9 l/100 km

1.8 20V

125 KM przy 6000 obr/min

170 Nm przy 4200 obr/min

200 km/h

10,3 s

11,8/6,4/8,4 l/100 km

1.8 T 20V

180 KM przy 5500 obr/min

235 Nm przy 1950 obr/min

229 km/h

7,7 s

10,9/6,2/7,9 l/100 km

1.8 T 20V 4x4

180 KM przy 5500 obr/min

235 Nm przy 1950 obr/min

224 km/h

7,8 s

13,3/7,5/9,6 l/100 km

1.8 T Cupra R

210 KM przy 5800 obr/min

270 Nm przy 2100 obr/min

237 km/h

7,2 s

12,4/6,5/8,7 l/100 km

1.8 T Cupra R

225 KM przy 5900 obr/min

280 Nm przy 2200 obr/min

242 km/h

6,9 s

12,6/6,7/8.9 l/100 km

2.8 T Cupra R

204 KM przy 6200 obr/min

270 Nm przy 3200 obr/min

235 km/h

7,3 s

11,5/7,3/9,0 l/100 km

Wysokoprężne:

Wersja

silnika

Maks. moc

(KM przy obr./min)

Maks. moment obrotowy

(Nm przy obr./min)

Prędkość

maksymalna

Przyspieszenie

0-100 km/h

Średnie spalanie

(miasto/trasa/średnie)

1.9 SDI

68 KM przy 4200 obr/min

133 Nm przy 2200 obr/min

160 km/h

17,7 s

6,9/4,2/5,1 l/100 km

1.9 TDI

90 KM przy 4000 obr/min

202 Nm przy 1900 obr/min

180 km/h

13,0 s

6,7/4,2/5,1 l/100 km

1.9 TDI

110 KM przy 4150 obr/min

235 Nm przy 1900 obr/min

193 km/h

10,7 s

6,6/4,1/5,0 l/100 km

1.9 TDI

130 KM przy 4000 obr/min

310 Nm przy 1900 obr/min

105 km/h

9,8 s

7,0/4,3/5,3 l/100 km

1.9 TDI

150 KM przy 4000 obr/min

320 Nm przy 1900 obr/min

211 km/h

9,1 s

7,0/4,3/5,3 l/100 km

1.9 TDI Cupra

150 KM przy 4000 obr/min

320 Nm przy 1900 obr/min

211 km/h

9,1 s

7,3/4,8.5,7 l/100 km

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty