Jest na rynku od 37 lat i wciąż cieszy się popularnością. Czterodrzwiowy sedan (początkowo także dwudrzwiowy), bazujący na płycie podłogowej i podzespołach Golfa, przyciąga tych wszystkich, dla których kompaktowy klasyk z nadwoziem typu hatchback wydaje się zbyt banalny. Jetta, bliższa Passatowi wymiarami, kształtem nadwozia i detalami, ma bardziej ekskluzywny styl niż Golf. Przede wszystkim widać to w gabarytach nadwozia. Jetta piątej generacji jest aż 35 cm dłuższa od Golfa V, na którym bazuje od strony konstrukcyjnej. Tylne lampy są bardzo podobne do tych z Passata B6.
Wnętrze Jetty V jest wygodne, a pod względem wykończenia prezentuje wysoki poziom. W stylizacji deski rozdzielczej, podobnie jak w Golfie, nie znajdziemy żadnej ekstrawagancji. Króluje klasyka. Komfort jazdy nie jest rewelacyjny ze względu na sztywne zestrojenie podwozia. Przyjemność jazdy psują też głośne turbodiesle zasilane pompowtryskiwaczami. W przedziale pasażerskim wolnej przestrzeni jest tyle samo co w Golfie (oba auta mają ten sam rozstaw osi), za to bagażnik Jetty trzeba ocenić jako przepastny (527 l). Oczywiście duże gabarytowo przedmioty trudno tam zapakować, bo jak to w sedanie otwór załadowczy ma mocno ograniczone wymiary. Pod względem prowadzenia Jetta V zasługuje na wysoką ocenę, sztywne nastawy zawieszeń i podwoziowa elektronika dobrze trzymają auto w ryzach. Koszty utrzymania tego modelu nie należą do niskich. To efekt sporej liczby zdarzających się awarii i konieczności regularnej obsługi w fachowym warsztacie. Jednak wcale nie musi być to ASO, wiele placówek specjalizuje się w naprawach VW, w tym Jetty, i świetnie sobie z tym radzi. Nie brakuje też zamienników oryginalnych części, pozwalających obniżyć koszty eksploatacji. Użytkowanie Jetty V powinna wytrzymać każda, przeciętna kieszeń.
Silniki
Jetta piątej generacji zadebiutowała w 2005 r. z benzynowymi silnikami 1.6 (102 KM), 1.6 FSI (115 KM), 2.0 FSI (150 KM) oraz 2.0 TFSI (200 KM), oraz turbodieslami 1.9 TDI (105 KM) i 2.0 TDI (140 KM). W kolejnym roku do gamy jednostek napędowych dołączył benzynowiec 1.4 TSI w dwóch wariantach mocy (140 i 170 KM), a także 170-konny turbodiesel 2.0 TDI.
W 2007 Jetta otrzymała dwa kolejne silniki - benzynowego 1.4 TSI (122 KM) oraz turbodiesla 1.9 TDI BlueMotion (105 KM). W 2008 zadebiutował benzynowy 1.4 TSI (160 KM) oraz turbodiesle 2.0 TDI CR w wariantach mocy 140 i 170 KM, a w 2009 r. turbodiesel 1.6 TDI (105 KM).
Najbardzej godne polecenia są silniki o dobrze już sprawdzone podczas wielu lat produkcji – benzynowy 1.6 o mocy 102 KM (dobrze tolerujący zasilanie LPG) oraz turbodiesel 1.9 TDI. Ten ostatni jest co prawda głośny i obniża komfort jazdy, ale przy regularnej, prawidłowej obsłudze przynajmniej nie spustoszy nam portfela. Dobrym wyborem będzie też turbodiesel 2.0 TDI CR (zasilanie typu common-rail) o mocy 140 KM. W wersji 170-konnej jest on droższy w obsłudze i mniej ekonomiczny. Te dwie wersje silnikowe pojawiły się jednak dość późno i mają mniej przystępne ceny. Lepiej omijać silnik 1.4 TSI a silnikiem 2.0 TDI (140 KM) do 2008 r. w ogóle się nie interesować.
Eksploatacja
Silniki Jetty V dysponujące bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI, TSI, TFSI) są wrażliwe na jakość paliwa, a ich typową przypadłością jest osadzanie się nagaru na zaworach ssących. Zbyt gruba warstwa osadu powoduje spadek dynamiki silnika i wzrost zużycia paliwa. Dla przywrócenia pełnej sprawności konieczny jest demontaż głowicy i usunięcie nagaru. Szczególnie podatny na awarie jest 1.4 TSI, w którym zdarzają się nawet poważne usterki układu korbowo-tłokowego. Z kolei turbodiesle TDI wymagają stosowania drogiego oleju muszą mieć stały nadzór nad paskiem rozrządu. Mechanicy doradzają jego wymianę już po 60 000 km, a nie po 90 000 km, tak jak mówi instrukcja obsługi. Wszystko po to, by nie dopuścić do zerwania paska i uchronić silnik przed poważnymi zniszczeniami. Warunkiem utrzymania silników w dobrej kondycji są regularne wizyty w serwisie i stosowanie materiałów eksploatacyjnych wysokiej jakości. Często spotykane niedomagania benzynowców to awarie pompy cieczy chłodzącej i pompy paliwa. W turbodieslach zacierają się kierownice turbosprężarek o zmiennej geometrii, psują się przepływomierze powietrza i dochodzi do wycieków oleju z turbosprężarek, mogących doprowadzić do zniszczenia całej jednostki napędowej. Jeszcze raz kłania się doświadczony warsztat i stały dozór fachowca. Oddzielny temat to 140-konny turbodiesel 2.0 TDI z szesnastozaworową głowicą.
[page_break]
To silnik słynący już ze swych wad - pęknięć głowicy, powodujących przecieki oleju do cieczy chłodzącej (biała emulsja po odkręceniu korka wlewu oleju) oraz uszkodzeń napędu pompy oleju (możliwość zatarcia silnika). Przekładnię pompy zmieniono na bardziej trwały w 2007 r. Dodatkowo trzeba się liczyć z awariami dwumasowego koła zamachowego, a po dłuższych przebiegach także z uszkodzeniami pompowtryskiwaczy.
Zautomatyzowane, dwusprzęgłowe skrzynie biegów DSG zbierają dobre recenzje za sprawność działania, ale ich słabym punktem są elektroniczne układy sterujące. Zawieszenia Jetty V nie są zbyt trwałe. Szczególnie szybko zużywają się łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy. Na szczęście sworznie nie są zespolone na stałe z wahaczami, więc ich wymiana jest prosta i tania. Częstej kontroli wymagają mocowania wahaczy w nadwoziu. Trwałością nie grzeszą też tarcze hamulcowe, a geometria wielowahaczowego zawieszenia tylnego łatwo się przestawia. Z tego względu trzeba często kontrolować geometrię podwozia.
Najczęściej występujące awarie podzespołów elektrycznych to przepalanie żarówek a także niedomagania centralnego zamka i sterowników szyb w drzwiach. Psują się także elementy osprzętu silnika - cewki zapłonowe, rozruszniki i alternatory. Najbardziej dokuczliwa finansowo będzie jednak konieczność wymiany elektrohydraulicznego modułu wspomagania układu kierowniczego, który zawodzi niestety dość często. Korozja w przypadku Jetty V nie stanowi jeszcze większego problemu, ale w wielu egzemplarzach zaczyna się już pojawiać, głównie na pokrywie bagażnika.
Ważniejsze daty
1979 – Jetta I
1984 – Jetta II
1992 – Jetta III/Vento
1998 – Jetta IV/Bora
2005 – Jetta V, nadwozie sedan 4d
2010 – Jetta VI
Zalety
- Bardzo dobre własności jezdne
- Bogata gama silników
- Wysoka jakość wykończenia
- Przepastny bagażnik
Wady
- wysoka cena
- duża awaryjność niektórych silników
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie Zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzy- nowe | | | | | | |
1.4 TSI | 1390 | 122/5000 | 200/1500 | 199 | 9,8 | 6,4 |
1.4 TSI | 1390 | 140/5600 | 220/1500 | 207 | 9,3 | 7,1 |
1.4 TSI | 1390 | 160/5800 | 240/1500 | 220 | 8,5 | 6,6 |
1.4 TSI | 1390 | 170/6000 | 240/1500 | 222 | 8,3 | 7,3 |
1.6 | 1595 | 102/5600 | 148/3800 | 186 | 12,2 | 7,4 |
1.6 FSI | 1598 | 115/6000 | 155/4000 | 192 | 10,8 | 7,6 |
2.0 FSI | 1984 | 150/6000 | 200/3500 | 210 | 9,8 | 8,2 |
2.0 TFSI | 1984 | 200/5100 | 280/1800 | 235 | 7,5 | 7,7 |
Silniki Wysoko- prężne | | | | | | |
1.6 TDI CR | 1598 | 105/4400 | 250/1500 | 187 | 12,0 | 4,9 |
1.9 TDI | 1896 | 105/4000 | 250/1900 | 189 | 11,9 | 5,2 |
2.0 TDI 8V | 1968 | 140/4000 | 320/1750 | 207 | 9,7 | 5,5 |
2.0 TDI 16V | 1968 | 140/4000 | 320/1750 | 207 | 9,7 | 5,5 |
2.0 TDI CR | 1968 | 140/4200 | 320/1750 | 207 | 9,7 | 5,1 |
2.0 TDI | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | 222 | 8,6 | 5,9 |
2.0 TDI CR | 1968 | 170/4200 | 350/1750 | 222 | 8,5 | 5,4 |
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
1.4 TSI (122 KM) | | | 22,0 | 24,5 | 27,0 | 30,0 |
1.4 TSI (140 KM) | | 21,5 | 23,5 | 25,5 | | |
1.4 TSI (160 KM) | | | | 26,5 | 28,5 | 32,0 |
1.4 TSI (170 KM) | | 23,0 | 25,0 | 27,5 | | |
1.6 | 16,5 | 18,5 | 20,0 | 22,5 | 25,0 | 27,5 |
1.6 FSI | 17,5 | 19,5 | 21,0 | | | |
2.0 FSI | 19,0 | 21,0 | 23,0 | 24,5 | | |
1.6 TDI | | | | | 29,0 | 31,5 |
1.9 TDI | 19,5 | 21,5 | 23,5 | 26,0 | 28,5 | |
2.0 TDI (140 KM) | 22,0 | 23,0 | 26,5 | 29,0 | | |
2.0 TDI (170 KM) | | 25,0 | 27,5 | 30,0 | | |
2.0 TDI CR (140KM) | | | | 29,0 | 31,5 | 35,0 |
2.0 TDI CR (170KM) | | | | 30,0 | 33,5 | 37,0 |
Dane: Info-Ekspert
Podsumowanie
Jeśli chcemy mieć namiastkę Passata, to musimy za nią zapłacić więcej niż za zwykłego Golfa. Elegancja i prestiż kosztują, takie są realia rynku. Oczywiście płacimy przede wszystkim za duży, wygodny samochód o bardzo dobrej prezencji, ze znakomitym podwoziem, świetnie wykończonym wnętrzem i gigantycznym bagażnikiem. Zaletą Jetty jest również bogata gama silników. By nie rozczarować się kompaktowym sedanem spod znaku Volkswagena trzeba jednak niektóre jednostki napędowe omijać szerokim łukiem.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?