Na analogicznie wyposażone kombi trzeba wydać 95 150 zł. Najtańszy, 120-konny diesel 1.6 TDI to odpowiednio 102 490 i 106 890 zł. Na przeciwległym krańcu oferty znajdują się modele Highline z wysokoprężnym 2.0 TDI Bi-Turbo BMT o mocy 240 KM, dwusprzęgłową, 7-biegową skrzynią zautomatyzowaną DSG i napędem obu osi 4Motion. Sedan kosztuje 166 290, a kombi 170 690 zł. W zamian nabywca może liczyć na prędkość maksymalną dochodzącą do 240 km/h, czas rozpędzania do 100 km/h nieznacznie przekraczający 6 sekund oraz doskonałe własności jezdne.
Nowy Passat powstał na uniwersalnej, przednionapędowej platformie MQB, tej samej, którą wykorzystuje najnowsza Skoda Octavia, Audi A3 czy VW Golf. Jest lżejszy od poprzednika, w niektórych wypadkach nawet o 85 kg. Przy zachowaniu niemal identycznych wymiarów zewnętrznych nadwozie jest obszerniejsze i zyskało na długości w środku 3,3 cm. Rozstaw osi jest dłuższy o około 8 cm. Styliści położyli nacisk na pełną dynamiki prostotę, wzbogaconą w droższych wariantach eleganckimi akcentami, takimi jak szeroka listwa nad wlotem powietrza. Przód sprawia wrażenie stosunkowo długiego, a przedział pasażerski ciąży wizualnie ku tyłowi, co ma budzić skojarzenia z autami wysokiej klasy. Nowy Passat nie zawiedzie zapewne miłośników Volkswagenów, a może skusi osoby, które uważały jego wcześniejsze wersje za zbyt spokojne.
Wnętrze utrzymane jest w tym samym guście. Szeroko rozciągnięta tablica rozdzielcza wybrzusza się jedynie nad „zegarami”. Te zresztą mogą być wykonane w technologii cyfrowej. Wówczas ich wygląd i zestaw podawanych informacji kierowca może dopasować do chwilowych potrzeb. Jednak opcja ta, dostępna tylko w czołowym wariancie Higline kosztuje 2040 zł. Volkswagen proponuje również wyświetlacz „head-up”, prezentujący wybrane przez kierowcę parametry jazdy na wysokości jego wzroku. Służy do tego wysuwany na życzenie, przezroczysty ekran. Najnowsza generacja systemu informacyjno-rozrywkowego Infotainment oferuje kilka wariantów wyświetlacza na konsoli środkowej oraz różne stopnie zaawansowania współpracy z urządzeniami zewnętrznymi, w tym z dwoma smartofnami czy tabletem. Standardem jest automatyczna, 3-strefowa klimatyzacja Climatornic, system bezkluczykowego uruchamiania pojazdu, czujnik deszczu i system „Front Assist” z funkcją awaryjnego hamowania w mieście.
Wśród wartych odnotowania pomocników jest układ ułatwiający kierowcy cofanie z przyczepą, który stanowi uzupełnienie zadomowionych już w nowoczesnych autach systemów wsponagania parkowania.
Passat jest dostępny w trzech wariantach wyposażenia: podstawowym Trendline, średnim Comfortline i najbogatszym Highline. Środkowy dodaje m.in. 16-calowe obręcze kół ze stopów lekkich i wielofunkcyjną kierownicę. Najwyższy zawiera obręcze 17-calowe, ciekawsze, a jak twierdzi Volkswagen również bezepieczniejsze tylne światła diodowe, w których sygnalizacja hamowania powoduje, że układ świecących elementów zmienia się z poziomego na pionowy oraz aktywny tempomat z funkcją „Front Assist”. Tapicerkę stanowi kombinacja skóry i alcantary.
Zachętą dla kierowców ostrożnych w wydatkach ma być pakiet „Bussienss”, proponowany do wszystkich poziomów wyposażenia i uzupełniający je o odpowiednio wyselekcjonowane dodatki. W najtańszym Trendline zestaw kosztuje 1840 zł i oferuje nawigację, reflektory LED w wersji podstawowej, czujnik zmierzchu automatycznie włączający światła z funkcją „odprowadzania” z auta do domu i z powrotem oraz czujnik automatycznie zmieniający światła mijania na drogowe.
W układzie napędowym występują silniki benzynowe o mocy 125 i 150 KM. Później dołączą wersje 180, 220 i 280 KM. Diesle osiągają 120, 150, 190 i 240 KM. W 2015 pojawi się hybryda „plug-in” Passa GTE o mocy 218 KM. Producent zapewnia, że nowe silniki są o 20% oszczędniejsze od stosowanych poprzednio.
Wybrane dane techniczne Volkswagena Passata i konkurentów
Marka/model | Volkswagen Passat 2.0 TDI Trendline | Ford Mondeo 2.0 TDCi Ambiente Plus | Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX |
Cena (zł) | 110 690 | 99 000 | 101 050 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | sedan/4 | hatchback/5 | sedan/4 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4767/1832/1477 | 4871/1852/1482 | 4842/1858/1498 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1584/1568 | 1599/1595 | 1587/1590 |
Rozstaw osi (mm) | 2791 | 2850 | 2737 |
Masa własna (kg) | 1541 | 1578 | 1615 |
Pojemność bagażnika (l) | 650 | 550 | 500 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 66 | 62,5 | 70 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1997 | 1956 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 150 przy 3500-4000 | 150 przy 3500 | 140 przy 4000 |
Moment obrotowy (Nm) | 340 przy 1750-3000 | 350 przy 2000-2500 | 350 przy 1750-2500 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 8,9 | 9,3 | 10,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 218 | 215 | 205 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,2 | 4,4 | 3,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 110 | 110 | 98 |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?