Volkswagen Passat B3 (1988-93 r.)

Samochody / Testy

Autor: Michał Grygier

Liczba odwiedzin: 128232

Niemiecki producent stworzył auto, które dysponując ponadprzeciętną przestrzenią, gwarantuje wysoką niezawodność.

Fot. Marcin Knapik: Mimo upływu lat sylwetka Passata nie razi przestarzałą linią.

Volkswagen Passat od wielu lat jest jednym z lepiej sprzedających się modeli w klasie średniej. Firma sukces rynkowy zawdzięcza zachowawczej stylistyce, funkcjonalności oraz niezawodności. Passat 2006 roku swoją obecną – niezłą – kondycję, zawdzięcza poprzednikom, między innymi modelowi B3 produkowanemu w latach 1988 – 93.

Cechy szczególne

Stylistycznie bez fajerwerków. Auto konsekwentnie podąża drogą spokoju i konserwatyzmu. Pomimo już znacznego czasu spędzonego na naszych ulicach – wygląd nie kłuje w oczy. Linie są delikatnie zaokrąglone. Całość wygląda bardzo solidnie. To niewątpliwa zaleta niemieckich marek. Nawet po kilkunastu Fot. Marcin Knapik latach wyglądają świeżo. W Polsce model jest szalenie popularny, dzięki temu nie musimy się zbytnio martwić o części zamienne, których ceny są atrakcyjne. Ale i – warto się trochę natrudzić poszukując zadbanego i sprawnego egzemplarza, bo ogrom aut jest zwyczajnie „zajechany”, a występujące skrajności w jakości dwóch egzemplarzy, jakie znajdziemy, mogą sięgnąć przepaści. Passaty są częstym narzędziem pracy taksówkarzy, handlowców itp. a to oznacza duże przebiegi i spore obciążenia. Najlepszy wybór to niedawno sprowadzone auto z Niemiec. Szczególnie godną polecenia jest wersja kombi, w której Volkswagen wyczarował naprawdę dużo miejsca. Zarówno na przednich fotelach, w drugim rzędzie jak i w przestrzeni bagażowej. Tą z kolei można prosto powiększyć. Dzielona kanapa, po złożeniu daje równą powierzchnię. Wyposażenie, jakie znajdziemy na naszym rynku nieco odbiega od standardów niemieckich. Do rzadkości należy elektryczne oprzyrządowanie, czy ABS.


CZYTAJ TAKŻE

Volkswagen Passat B5 (1996–2004)

Volkswagen Passat B6 (2005 - 2010)

Silniki

Myśląc o nabyciu B3 mamy dwie drogi. Fot. Marcin Knapik: Duży bagażnik, to jeden z największych atutów tego modelu Volkswagena. Pierwszą określa silnik 1,9 l TDI, drugą benzynowy 1,8 l. Pierwsza jednostka to rozwiązanie dla oszczędnych, którym nie zależy zbytnio na osiągach. Drugi wariant wybierają zwykle poszukiwacze silniejszych wrażeń. Silniki to jedna z najlepszych części Volkswagena. Warto dodać, że obie jednostki nie należą do najbardziej żarłocznych. Średnio zaspokajają się spalaniem w granicach 8,5 -10 l/ 100 km. Istnieje jeszcze trzecia i czwarta droga. Czyli wprowadzony w 1991 roku silnik 2,8 l V6 dysponujący mocą 174 KM. To niebywała rzadkość na naszym rynku. Ale i niebywałe spalanie. Raczej dla pasjonatów. Czwartym wyjściem jest jednostka benzynowa plus instalacja gazowa. Taka konstrukcja jest bardzo oszczędna, a butla w kole zapasowym nie ogranicza przestrzeni bagażowej.

Fot. Marcin Knapik: Wystrój wnętrze nie zachwyca, ale zapewnia wygodna podróż. Wrażenia z jazdy

Do najlepszych i zarazem najgorszych elementów Passata B3 należy zawieszenie. Zestrojenie jest dość sztywne, ale jednocześnie bardzo komfortowe. To bezsprzeczny plus. Prowadzi się bardzo pewnie i bezpiecznie. Jedno czego nie lubi, to przekątne nierówności. Zachowuje się wtedy jak wóz drabiniasty.

Układ kierowniczy jest dobry, podobnie jak skrzynia biegów, choć tą cechuje kilka niedoskonałości. Czasem występują problemy przy wrzucaniu biegu wstecznego oraz nadmierne luzy spowodowane złym mocowaniem dźwigni biegów. Samo operowanie lewarkiem jest przyjemne. Skok jest mały – podobnie jak sam drążek.

Fotele i tylna kanapa są twarde i wyprofilowane dość „turystycznie”. Przez co istnieje możliwość, że złamie się boczek fotela od strony drzwi. Na dłuższych trasach ani kierowca, ani pasażerowie nie mają powodów do narzekań.

Miejsca wszędzie jest pod dostatkiem. Przyjemność z jazdy psuje trochę – na większych nierównościach – „trzeszczące elementy wnętrza”.

Podsumowanie

Volkswagen Passat B3 stanowi atrakcyjną alternatywę dla ludzi z dylematem: Fot. Marcin Knapik: Wystrój wnętrze nie zachwyca, ale zapewnia wygodna podróż. nowsze małe, czy większe, ale starsze. Specjaliści chórem opowiadają o niebywałej wręcz trwałości konstrukcji Passata. Zarówno silnik, skrzynia biegów jak i zawieszenie nie sprawia większych problemów. A jeśli już sprawi – to koszty naprawy są akceptowalne. Przebiegi w granicach 300 – 500 tys. km bez naprawy nie należą do rzadkości!

Historia modelu:

1988 Debiut modelu B3, silnik 1,6 l TD

1989 Wprowadzenie do produkcji silników benzynowego 2,0 l, 16v (136 KM) oraz wysokoprężnego 1,9 z katalizatorem.

1991 Wprowadzenie do oferty silnika 2,8 l V6 (174 KM)

1993 Modernizacja modelu

1996 Pojawienie się następcy modelu B3

Zalety:

- Bardzo przestronne wnętrze

- Duży bagażnik

- Silniki o wysokiej kulturze pracy

- Ponadprzeciętna niezawodność

- Komfortowe zawieszenie

- Wysoki poziom bezpieczeństwa

- Dostępność i niewysoka cena części zamiennych

Wady:

- Nieszczelne przewody hamulcowe

- Szybkie zużywanie się półosi napędowych

- Korozja układu wydechowego

- Nierówna jakość wykończenia (do 1993 r.)

- Usterki w zawieszeniu

Najczęstsze usterki:

- Urwanie linki regulacji gazu

- Uszkodzenia alternatora

- Usterki w układzie zaworowym

- Defekty elektrycznych mechanizmów szyb

- Uszkodzenia i przecieki w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego

- Wadliwe uszczelki pod głowicą

- Nieszczelności w układzie chłodzenia

- Uszkodzenia mechanizmu zamka centralnego

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

‘88r.

‘89r.

‘90r.

‘91r.

’92r.

‘93r.

1.6

5 100

4 400

6 100

4 900

-

-

1.8

5 100

3 900

6 200

6 100

6 400

7 800

2.0

-

-

6 700

4 800

7 000

7 500

1.9 diesel

-

4 800

7 100

6 100

7 000

8 600

1.8 gaz

4 000

4 100

5 300

5 200

7 700

9 500

2.0 gaz

-

-

6 300

6 600

7 300

7 700

* na podstawie ofert internetowych, bez wersji wyposażenia

Dane techniczne

Volkswagen Passat 1.8 (1993 r.)

Wymiary (mm)

4605 X 1720 X 1430

Rozstaw osi (mm)

2625

Rozstaw kół (mm)

1497 przód, 1422 tył

Masa własna (kg)

1285

Objętość bagażnika (dm3 )

495/820

Silnik

rzędowy umieszczony poprz. 4 cylindry,

po 2 zawory na cylinder

Pojemność ((cm3 )

1781

Moc (KM)

75

Stopień sprężenia

9,0

Skrzynia biegów

pięciobiegowa

Zawieszenie przód

wahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator

Zawieszenie tył

oś skrętna i amortyzator

Układ kierowniczy

ze wspomaganiem

Prędkość maksymalna (km/godz.)

169

Przyspieszenie od 0 do 100 km/godz. (s)

16,3

Zużycie paliwa przy 120 km/godz. (l)

8,2


więcej zdjęć VW Passata w naszej galerii

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Moto.Gratka.pl

Zobacz także

Komentarze

    • aaaa1
    • "silnik 2,8 l V6 dysponujący mocą 174 KM. To niebywała rzadkość na naszym rynku. Ale i niebywałe spalanie" 1) to silnik VR6 nie V6 2)jaka rzadkość? tych silników jest sporo 3)jakie niebywałe spalanie?? na trasie pali średnio 7,5 do 8L ( do 120KM/h) benzyny, w mieście około 12L
    • techdom-serwis
    • VW 1,9 td B3 to niebywale wytrzymałe auto. Do jego zalet należy zaliczyć: 1.małą awaryjność, 2.soldnie wykonane nadwozie, 3.dobre zawieszenie, 4.b.dobre i wytrzymałe silniki zarówno benzynowe jak i diesle ale w szczególności udany 1.9 td. 5.przestronność wnętrza 6.doskonała tapicerka 7.ekonomiczne 8.dostępność do tanich części - również zamienników. VW Passat B3 jest autem którym bezproblemowo można przejechać nawet do 400.000 km. nie inwestując w naprawy dużych pieniędzy jak w innych autach. Warunek: Dbałość o niego a za kierownicą nie zasiada młody niezrównoważony małolat - RAJDOWIEC
    • SPIKE01
    • Mamy tego skurczybyka od 7 lat i sprawuje się ok. jak na auto po stłuczce z autobusem chodzi jak żyleta wszystko jest ok po za znikającym płynem chłodniczym przegnitym nadkolem od wewnątrz gnijącymi progami reszta chodzi bezawaryjnie autem jeździ mój ojciec a ja zajmuję się jego naprawą ewentualnie serwisem!!! Jak najbardziej polecam passata 1991 to auto wytrzymałe im mniej elektroniki tym lepiej
    • Komentarz usunięty
    • darek kaproń (gość)
    • O wadach tego samochodu nie mówił jego użytkownik! Jest o wiele bardziej awaryjnym niż vw golf II. Szerszy o 5 cm tył powoduje w koleinach szukanie drogi. Zbyt mała wytrzymałość tulejek osi tylnej- czeste jego wymiany, słaba elektryka- wymiana sorry naprawa wyłączników pod kierownicą, ciągłe dokręcanie jarzma podtrzymującego filtr oleju, ciągle zepsute podświetlenie przełączników nawiewu, jak również kłopoty z jego nawiewem. Co prawda jeszcze to auto mając go 4 lata i przebywając europę w wzdłuż i w szerz 200.oookm nigdy mnie nie zawiodło, drobne usterki mnie denerwują. Mam 2.0 gt 115km z klimą itp. Golf II mając ten sam czas użytkowania i podobny przebieg nigdy mnie nie zawiódł.
    • pstryk04 (gość)
    • koszt wymiany nagrzewnicy
    • wit (gość)
    • ile maksimum litrów disela wejdzie do zbiornika?
    • korzon1 (gość)
    • kupiłem miesiąc temu vw 1,9 td z autokomisu. Bak ma niby pojemność 70 litrów. jeszcze nie tankowałem do pełna.Dieselek to jest fajna sprawa,mam jeszcze renie 19 jest moim ukochanym autkiem,ale coraz bardziej przekonuję się do pasiora.
    • marcin` (gość)
    • mam Passata 1.9TD od ponad roku i do baku weszło mi ponad 90litrów ON. (jakieś 1600 do max 1800km na jednym baku)
    • rad (gość)
    • 104 litry jak przechylisz na bok
    • Remuss (gość)
    • dla mnie passat z silnikiem 1.9D wytrzymał 890tyś po tym przebiegu wymieniłem mu tłoki i pierścienie no i jak na razie hula bez problemu :D
    • seba (gość)
    • Aby weszło bez pochylania od 102ltr do 107, czasami 110 należy wymontować zbiornik i wstawić w najwyższym punkcie odpowietrznik np z wentylnicy. Przewód od niej puścić do wlewu. Przewód najlepiej puścić przez podłużnicę wiercąc w niej dziurę, zapobiega zaleganiu w nim oleju napędowego i niemożności odpowietrzania baka. Posiadam b3 i b4, miałem Audi i oprócz rdzewienia progów są bezawaryjne(Audi ocynk więc rdzy nie było).
    • jendrek (gość)
    • gaśniecie silnika podczas jazdy
    • robert (gość)
    • mam paska cztery lata orginalny przebieg 343000 kilka pierdoł wymieniłem chodzi jak nowy w porównaniu z golfem IV190000 róznica dzien do nocy wole paska
    • Paweł (gość)
    • ja mam paska 2.0l 240tyś najechane 93r vatiant, 2 airbak podgrzewane lusterka tyl, szyba . elektryka szyby pszednie szyber dach autko stare ale śmiga jak pszczółka jedyny minus zjada mi olej ale to sie ogarnie,,,, ja nic nie mam do tego auta.. pozdrawiam..
    • emil (gość)
    • mam paska 1.9d 2 lata i do silnika palcem nie tknołem super autko oszczędne spala 6lna100 a i napakować do niego można sporo jak na moje dzióry to lepszego niechcem tylko z rudym jest problem ale będem go robił mam do niego sentyment
    • adrian (gość)
    • ja posiadam passata b3 1,8 gt i od kilku dni głowie się z iskrą ale blacharka i zawiecha stan prawie salonowy
    • jefke (gość)
    • ja w moim passacie wymienialem juz sporo a od wczoraj nie ciagnie powyzej 80km/g dodam ze mam nowy filtr paliwa czy to czasami nie pompa moze ktos ma pomysl gdzie i jak pogrzebac 1.9d
    • marg 882 (gość)
    • Pomimu swojego wieku(21 lat) stan blach idealny jak i zarowno silnika. Skrzynia automatyczna tez bez zarzutow.
    • daniel (gość)
    • Ja kupiłem 2 miesiące passata b3 1998 rok,sedan w szwecji ,co prawda trochę roboty przy nim, ale karosa jest w super stanie ,dodam że stał w garażu u szweda 6 lat,nie mógł sobie poradzić z kolektorem wydechowym urwanym ,bo to silnik 1.8 PF z podwójnymi galotami ,szykuje go do rejstracji w szwecji ,prawie jest gotów do przeglądu ,auto wspaniałe...polecam majsterkowiczom vw!!!

Dodaj komentarz

MOTOINTEGRATOR Grupa Inter Cars

Znajdź części do swojego samochodu!