Pojawienie się modelu S40 wywołało szok wśród miłośników Volvo. Zmiana linii nadwozia zapoczątkowała nową stylistykę wprowadzaną przez kolejne lata do całej gamy aut.
Nadwozie
Opisywany model występuje w dwóch rodzajach – sedan i kombi. Linia nadwozia, w niewielkim stopniu modyfikowana, bardzo dobrze obroniła się przez 9 lat. Wnętrze, choć zaprojektowane bardzo praktycznie, nie jest przestronne. Bardzo wygodnie siedzi się z przodu, z tyłu – gdy jadą tam tylko dwie osoby. Jeżeli pasażerowie są wysocy, mają tam
mało miejsca na nogi i nad głowami. Kokpit Volvo jest czytelny i bez udziwnień. W ciągu dziewięciu lat wprowadzano drobne korekty stylistyczne – w 1999 r. zamieniono kształt konsoli centralnej, w 2002 r. koło kierownicy, kształt pokręteł, miejsce popielniczki, itp.
Bagażnik S40 ma pojemność 471 l, w wersji kombi 415 l. W standardzie było dzielone oparcie tylnej kanapy w proporcjach 40:60. Tak więc powierzchnię załadunku można kształtować według potrzeb użytkownika. W kombi maksymalna objętość bagażnika wynosi 1420
l.
Volvo zawsze reprezentowało bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Tak też, od początku produkcji, było z modelem 40. Już te najstarsze miały w standardzie poduszkę kierowcy i dwa airbagi boczne. Wyposażenie zmieniało się, a boczne kurtyny pojawiły się w S40/V40 od 1999 r., po zmianach konstrukcyjnych.
Silniki
Volvo S40/V40 ma duży wybór silników, przez 9 lat produkcji modernizowanych i wzmacnianych. Najmniej ciekawe są benzynowe o pojemności 1,6 l i diesle
najstarszych roczników. Jedne i drugie są za słabe i nie pasują do Volvo. Najciekawsze, dla zwolenników dynamicznej jazdy, to te z turbodoładowaniem wersje T4 o mocy 200 KM - starszy do 2000 r. o pojemności 1,9 l, młodszy o pojemności 2,0 l. Bardzo dobrą opinię mają turbodiesle z wtryskiem common rail o mocy 102 i 115 KM. Generalnie z silnikami nie ma kłopotów – prawidłowo eksploatowane są trwałe i niezawodne.
Eksploatacja
Pierwsze Volvo S40 rozczarowały jakością wykonania oraz zastosowanych materiałów wykończeniowych. Jednak w koncernie wyciągnięto wnioski z krytyki i systematycznie poprawiano auto, stale udoskonalając konstrukcję. Do modeli z ostatnich lat nie można mieć już żadnych zastrzeżeń.
Najsłabszym punktem pierwszych roczników Volvo było zawieszenie – mało komfortowe i głośne. Inne wady
wymieniane przez użytkowników to awarie sprzęgła, defekty turbosprężarek, przyspieszone zużycie drążków kierowniczych, głośna praca rozrządu, szybkie zużywanie się elementów gumowo-metalowych zawieszenia. Wiele z tych błędów zostało usuniętych w kolejnych rocznikach Volvo, jak na przykład awaryjne pompy wtryskowej, lepsze jakościowo od 1999 r.
Na rynku polskim Volvo S40 i V40 nie jest dużo. Importer, Volvo Auto Polska, w ciągu 9 lat (od 1996 r.) sprzedał łącznie 6278 aut: 2979 w wersji sedan i 3299 kombi. Największe zainteresowanie modelem było w 2003 i 2004 roku, gdzie sprzedaż przekraczała 1000 sztuk rocznie. W ofercie były wszystkie jednostki napędowe, ale największym popytem cieszył się silnik benzynowy 1,8 l o mocy 115 i 125 KM (w zależności od roku produkcji) oraz diesel 1,9 l/115 KM. Ceny aut używanych są dość wysokie, a wybór niewielki. W internecie można znaleźć oferty zagranicznych komisów, głównie z Niemiec.
Wady:
- wysoka cena zakupu,
- mało wytrzymałe zawieszenie,
- niezbyt przestronne wnętrze.
Zalety:
- bogate wyposażenie,
- trwałe silniki,
- wysoki poziom bezpieczeństwa biernego.
Ważniejsze daty z historii modelu
1995 – wrzesień: prezentacja S40 na salonie samochodowym we Frankfurcie
1995 – grudzień: debiut kombi V40
1997 – wiosna: nowe wersje silników
1997 – lato: modernizacja zawieszenia, nowy ABS
1999 – face lifting modelu; zwiększono rozstaw osi
2000 – silnik 1,9 l turbodiesel; seryjnie montowane kurtyny powietrzne
2002 – kolejna modernizacja modelu; zmiana grilla
2003 – pojawia się następca modelu S40
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
1.6 | sedan | - | - | 16,6- 18,7 | 25,9 | 27,4- 37,5 | 37,5 | - | - | - |
kombi | - | - | 22,7- 23,8 | 27,0- 34,0 | - | - | - | - | - | |
1.8 | sedan | 13,8- 24,6 | 17,9- 24,9 | 18,9- 23,9 | - | 31,9- 39,9 | 41,8- 55,0 | 44,0- 45,7 | 48,9- 59,9 | 64,9- 80,0 |
kombi | 13,9- 19,7 | 16,5- 17,5 | 19,2- 24,7 | 25,0- 29,5 | 23,9- 36,4 | 32,9- 39,0 | 51,6 | 58,0 | - | |
2.0 | sedan | 18,9- 23,9 | 19,9- 21,9 | 19,9- 24,8 | 33,0 | - | 39,9- 53,0 | 44,5- 51,9 | 55,0 | - |
kombi | 18,3- 19,8 | 20,9- 25,7 | 19,0- 29,0 | 26,5- 34,9 | 33,0- 37,5 | 39,9- 44,9 | - | - | 59,0 | |
1.9 D | sedan | 17,9- 20,9 | 19,9- 23,9 | 22,5- 29,9 | 25,5- 31,5 | 24,0- 31,9 | 32,5- 36,7 | 45,9- 65,0 | 60,0 | - |
kombi | 23,6 | 21,9- 24,5 | 16,9- 24,5 | 23,9- 25,7 | 30,9- 39,9 | 36,5- 45,0 | 44,4- 55,5 | 52,9- 62,0 | 62,0 |
* na podstawie ofert internetowych
Wybrane dane techniczne *
Silnik | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 | 2.0 16V | 2.0 16V | 1.9 | 1.9 |
benzyna | benzyna | benzyna | benzyna/ turbo | benzyna/ turbo | Turbo- diesel | Turbo- diesel | |
Pojemność skokowa (cm³) | 1587 | 1783 | 1948 | 1948 | 1948 | 1870 | 1870 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 109/5800 | 122/5800 | 136/5800 | 165/5250 | 200/5500 | 102/4000 | 115/4000 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min) | 145/4000 | 170/4000 | 190/4000 | 240/1800 | 300/2500 | 215/1750 | 265/1750 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 200 | 205 | 220 | 235 | 185 | 195 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12 | 10,5 | 9,7 | 8,5 | 7,3 | 12 | 10,5 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 6//7,9 | 6,1//11,5 | 6,3//11,8 | 6,2//12 | 6,7//12,7 | 4,2//7,5 | 4,2//7,5 |
Objętość bagażnika sedan/kombi (dm³) | 471/415 | ||||||
Wymiary sedan/kombi: długość/ szerokość/ wysokość (cm) | 448/172/142 452/172/142 | ||||||
Masa własna sedan/kombi (kg) | 1225/1280 | 1255/1295 | 1280/1300 | 1300/1320 | 1300/1320 | 1295/1320 | 1295/1320 |
* - na podstawie danych producenta, gama od 2000 r.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?