W styczniu wyrok w sprawie akcyzy

Anna Jorgas
18 stycznia o godz. 9.30 Europejski Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu ma ogłosić wyrok w sprawie polskiej akcyzy od używanych samochodów sprowadzanych z innych krajów Unii Europejskiej.

 

Polską akcyzą ETS zajął się na wniosek Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd ten rozpatruje sprawę Macieja Brzezińskiego, który w 2004 r. sprowadził z Niemiec pięcioletniego volkswagena golfa. Zgodnie z obowiązującymi do 1 grudnia 2006 r. stawkami zapłacił za niego 855 zł podatku akcyzowego, lecz potem zażądał zwrotu tej kwoty od organów celnych. Powoływał się przy tym na art. 90 ust. 1 traktatu WE, który  zakazuje podatkowej

W styczniu wyrok w sprawie akcyzy

dyskryminacji towarów unijnych. Tymczasem stawki podatku na używane auta z Unii określone w polskich przepisach są wyższe od stawek na używane auta zakupione w Polsce. Organy celne odrzuciły wniosek Brzezińskiego, więc sprawa trafiła do NSA, a ten zadał tzw. pytanie prejudycjalne sędziom ETS w Luksemburgu.

 

We wrześniu rzecznik generalny ETS Eleanor Sharpston wydała druzgocącą dla polskich organów podatkowych opinię w sprawie akcyzy. Wskazywała, że nawet zaniżanie cen nabywanych aut nie usprawiedliwia wysokich stawek podatkowych na towary sprowadzone z innych krajów Unii. Trybunał nie musi się kierować tą opinią, ale w praktyce nie zdarzyło się, by wyrok Trybunału w sprawie podatków był inny niż opinia rzecznika.

 

Jeśli ETS stwierdzi, że polska ustawa akcyzowa dyskryminuje unijne auta, osoby, które sprowadziły z Unii używany samochód osobowy i musiały zapłacić akcyzę, będą mogły występować o zwrot nadpłaty podatku od swoich urzędów celnych. Sądy w takich sprawach będą musiały orzekać zgodnie z wyrokiem ETS.

 

Przypomnijmy, że od 1 grudnia obowiązuje w Polsce obniżona akcyza na samochody używane sprowadzone z innych krajów Unii Europejskiej. Osoby, które po tej dacie przywiozą auta, zapłacą podatek uzależniony od pojemności skokowej silnika (tak, jak przy nabyciu nowych pojazdów). Dla aut o pojemności silnika nie przekraczającej 2000 cm3
akcyza wynosi 3,1 proc., powyżej 2000 cm3
- 13,6 proc.

 

Źródło: Informacja z biura prasowego Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 listopada 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. nr 210 z dnia 23 listopada 2006 r. , poz. 1551)

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty