Twórcy modelu A4 mieli niełatwe zadanie. Konstruując następcę słynnej
„osiemdziesiątki” musieli mieć na uwadze ogromną popularność poprzednika, który w udany sposób połączył nowoczesność konstrukcji, wygodę jazdy i przystępną cenę. By powtórzyć ten sukces postanowili stworzyć samochód jeszcze nowocześniejszy, wygodniejszy i dużo lepiej wykonany. Powstał projekt, który co prawda od strony stylizacyjnej wciąż był bardzo klasyczny i mało finezyjny, ale pod względem jakościowym otworzył nowy rozdział w „średniakach” spod znaku Audi. Jakościowy postęp jeszcze wyraźniej zaznaczył się, gdy na rynek weszła druga generacja A4. Samochód dopracowano w szczegółach i wprowadzono do niego najnowocześniejsze technologie. Wyraźnie podniesiono komfort jazdy, zdecydowanie podwyższono poziom wykończenia wnętrza, zmniejszono awaryjność. Przygotowano szeroką gamę silników, w której dominowały konstrukcje mocne, zapewniające odpowiednio dobre osiągi. Model A4 zyskał wręcz ekskluzywny charakter, był ujmująco elegancki i dawał dużo radości z jazdy za sprawą nienagannego prowadzenia. W komfortowym wnętrzu rzeczywiście można poczuć się znakomicie. Dobrej jakości materiały wykończeniowe, wygodne fotele i świetne wyciszenie tworzą w przedziale pasażerskim (nieco przyciasnym w tylnej części) wyjątkowo miłą atmosferę. Nie brakuje miejsca na bagaże. Sedan ma kufer o pojemności 445/720 l, kombi 442/1354 l. W przypadku modelu A4 kombi jest szczególnie cenione za wygodę użytkowania i funkcjonalność. Sprzedaż tej wersji jest dużo wyższa niż czterodrzwiowego sedana, dlatego łatwo znaleźć ją na rynku wtórnym.
Silniki
Bogata gama jednostek napędowych pozwala bez trudu znaleźć odpowiednią wersję każdemu nabywcy. Obok stosunkowo prostych silników benzynowych oferta obejmuje zaawansowane konstrukcje z turbodoładowaniem i pięcioma zaworami na cylinder oraz wersje z bezpośrednim wtryskiem benzyny, także z doładowaniem. Wśród turbodiesli znajdziemy aż 10 różnych propozycji, różniących się pojemnością skokową i mocą maksymalną. Szczególnie cenione są wersje 1.8 Turbo, które doskonale łączą dobrą dynamikę z umiarkowanym zużyciem paliwa. Wśród turbodiesli dobrą opinię ma 1.9 TDI w odmianach 116 i 130 KM. Dobrze spisuje się 140-konna dwulitrówka, ale po dłuższych przebiegach nader często zdarzają się poważne problemy. Mocne silniki benzynowe, od 170 KM wzwyż, wykazują spory apetyt na paliwo i są drogie w serwisowaniu. Podobnie jest z mocnymi turbodieslami. To raczej propozycje dla prawdziwych koneserów z grubszym portfelem. W przypadku A4 można spotkać się z wersjami FSI e oraz TDI e. To bardziej ekologiczne odmiany, które dzięki modyfikacjom są oszczędniejsze (skrzynie biegów tylko sześciostopniowe z „wydłużonymi” przełożeniami 3 i 5, obręcze kół tylko ze stopów lekkich, opony o niższych oporach toczenia, wskaźnik zmiany biegu).
Eksploatacja
Silniki Audi to w większości wyrafinowane technologicznie konstrukcje. Nie
tolerują zaniedbań i wymagają profesjonalnego dozoru serwisowego. Ważna jest dbałość o jakość oleju silnikowego oraz jego regularna wymiana, zgodnie z wymaganiami producenta. Gorszy, albo nie wymieniony na czas olej odpowiedzialny jest zazwyczaj za uszkodzenia wałków rozrządu. Trzeba się liczyć z awariami pompy paliwa i wyciekami płynu chłodzącego. W silnikach wysokoprężnych częstym awariom ulegają dwumasowe koła zamachowe. W takim przypadku pojawiają się dokuczliwe wibracje podczas pracy silnika na wolnych obrotach. Kiepską opinię ma silnik 2.0 TDI 140 KM, który po dłuższych przebiegach (150-200 tys km) może wymagać bardzo kosztownych napraw. Pęknięcia głowicy, problemy z pompą paliwa oraz wytarcie sześciokątnego wałka w napędzie pompy oleju, prowadzące nawet do zatarcia łożysk wału korbowego, oto grzechy główne tej konstrukcji. Jednak biorąc pod uwagę, że wiele tych samych silników osiąga bez kłopotów jeszcze dłuższe przebiegi trzeba uznać, że kondycja 2.0 TDI w dużej mierze zależy od sposobu eksploatacji. Nie ulega jednak wątpliwości, że silnik powinien być lepiej przygotowany na pełne wykorzystywanie jego możliwości. Dzięki zmianom konstrukcyjnym wprowadzonym od 2007 r. udało się ograniczyć awaryjność 2.0 TDI.
Podwozie nie sprawia takich problemów jak w egzemplarzach A4 produkowanych do 2000 r. Zawieszenia są bardziej trwałe. Wyraźnie wzrosła przede wszystkim trwałość tzw. silentbloków osadzonych w aluminiowych wahaczach. Wolniej zużywają się również łączniki stabilizatora i końcówki drążków kierowniczych. Opanowano też kłopoty z ksenonowymi reflektorami, które w pierwszej generacji A4 często ulegały awariom. W drugiej generacji takie przypadki należą do rzadkości. Warunkiem małej liczby awarii i dużej trwałości podzespołów jest powierzenie A4 prawdziwym fachowcom, choć niekoniecznie tym w autoryzowanych warsztatach. Wiele prywatnych, wyspecjalizowanych w marce Audi serwisów doskonale poradzi sobie zarówno z obsługą jak i naprawami tego zaawansowanego technicznie auta.
Ważniejsze daty
1994 – premiera pierwszej generacji A4
2000 – premiera drugiej generacji A4, nadwozie sedan 4d, wersje z napędem 4x4 (Quattro), silniki 1.8 Turbo (150 KM), 2.0 (130 KM), 3.0 (220 KM), 1.9 TDI (130 KM), 2.5 TDI (180 KM, tylko w wersji Quattro)
2001 – wersja kombi i cabrio, nowe silniki 1.6 (102 KM), 2.4 (170 KM), 1.9 TDI (101 KM), 2.5 TDI (155 KM)
2002 – wersja sportowa S4 z silnikiem 4.2 (344 KM), nowe silniki 1.8 Turbo (163 KM), 1.8 Turbo (190 KM), 2.0 FSI (150 KM), 2.5 TDI (163 KM),
2003 – wersja S4 Cabrio
2004 – modernizacja wersji sedan, nowy pas przedni, bogatsze wyposażenie. Nowe silniki 2.0 TFSI (200 KM), 3.2 FSI (255 KM), 1.9 TDI (116 KM), 2.0 TDI (140 KM), 3.0 TDI (204 KM, tylko w wersji Quattro)
2005 – modernizacja wersji kombi, sportowa wersja RS4 z silnikiem 4.2 (420 KM), nowe silniki 2.0 TFSI (220 KM), 2.7 TDI (180 KM, tylko w wersji Quattro), 3.0 TDI (232 KM, tylko w wersji Quattro)
2006 – nowy silnik 2.0 TDI (170 KM)
2007 – nowe wersje 2.0 TFSI e (170 KM) oraz 1.9 TDI e (116 KM), premiera trzeciej generacji A4
2008 – zakończenie produkcji drugiej generacji A4
Zalety
- Nowoczesna konstrukcja
- Mocne silniki
- Świetne własności jezdne
- Wysoka jakość wykonania
- Wysoki komfort jazdy
Wady
- duże wymagania serwisowe
- spore koszty utrzymania
- wysoka cena
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przysp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.6 | 1595 | 102 | 148 | 190 | 12,6 | 7,7 |
1.8 Turbo | 1781 | 150 | 210 | 222 | 8,9 | 8,2 |
1.8 Turbo | 1781 | 163 | 225 | 228 | 8,6 | 8,2 |
1.8 Turbo | 1781 | 190 | 240 | 236 | 8,2 | 8,6 |
2.0 | 1984 | 130 | 195 | 212 | 9,9 | 8,1 |
2.0 FSI | 1984 | 150 | 200 | 218 | 9,6 | 7,1 |
2.0 TFSI | 1984 | 200 | 280 | 241 | 7,3 | 8,0 |
2.0 TFSI | 1984 | 220 | 300 | 246 | 7,1 | 8,1 |
2.4 | 2393 | 170 | 230 | 226 | 8,9 | 9,9 |
3.0 | 2976 | 220 | 300 | 245 | 6,9 | 9,8 |
3.2 FSI | 3123 | 255 | 330 | 250 | 6,8 | 9,5 |
4.2 | 4163 | 344 | 410 | 250 | 5,8 | 12,3 |
4.2 | 4163 | 420 | 430 | 250 | 4,8 | 13,4 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.9 TDI | 1896 | 101 | 250 | 195 | 12,1 | 5,4 |
1.9 TDI | 1896 | 116 | 285 | 201 | 11,2 | 5,6 |
1.9 TDI | 1896 | 130 | 310 | 210 | 9,9 | 5,6 |
2.0 TDI | 1968 | 140 | 320 | 206 | 9,8 | 6,1 |
2.0 TDI | 1968 | 170 | 350 | 228 | 8,6 | 5,8 |
2.5 TDI | 2496 | 155 | 310 | 221 | 9,4 | 6,8 |
2.5 TDI | 2496 | 163 | 350 | 227 | 8,8 | 6,8 |
2.5 TDI | 2496 | 180 | 370 | 228 | 8,4 | 7,6 |
2.7 TDI | 2698 | 180 | 380 | 224 | 8,4 | 6,8 |
3.0 TDI | 2967 | 204 | 450 | 235 | 7,2 | 7,6 |
3.0 TDI | 2967 | 232 | 450 | 245 | 6,8 | 7,6 |
Ceny
Rocznik / wersja | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
1.6 | 36 500 | ||||||
1.8 Turbo | 25 500 | 26 000 | 28 000 | 41 500 | |||
2.0 | 24 000 | 26 000 | 28 000 | ||||
2.0 FSI | 44 500 | 49 500 | 53 000 | ||||
1.9 TDI (116 KM) | 31 000 | 40 500 | 43 500 | 50 000 | |||
1.9 TDI (130 KM) | 20 00 | 26 500 | 28 000 | ||||
2.0 TDI (140 KM) | 36 500 | 41 000 | 44 500 | 49 500 | |||
2.5 TDI | 17 000 | 22 500 | 26 500 | 34 000 | |||
2.0 TDI | 43 000 | ||||||
3.0 TDI | 47 500 |
Podsumowanie
Inwestycja w Audi A4 z pewnością się opłaca ze względu na liczne zalety tego modelu. Wysoka jakość wykonania, nowoczesna konstrukcja, mocne silniki i znakomite własności jezdne to cechy nie do pogardzenia. To one tłumaczą wysoką cenę modelu. Ale podstawowym warunkiem bezproblemowej eksploatacji takiego nabytku jest jego nienaganny stan techniczny. Dlatego warto zainwestować najpierw w dokładne sprawdzenie samochodu, by później nie popaść w tarapaty finansowe. Kupienie A4, który za chwilę będzie musiał być naprawiany zrujnuje portfel właściciela. Niepewne oferty lepiej omijać z daleka.
**więcej zdjęć Audi A4 w
naszej galerii Jeździłeś Audi A4? Podziel się z nami swoją opinią**
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?