Nadwozie
Saxo oferowano w wersji 3- i 5-drzwiowej. Nadwozie o dość zaokrąglonych liniach okazało się ponadczasowe. Kokpit jest czytelny i estetyczny. Kierowca nie ma problemu z obsługą urządzeń – są proste i bez udziwnień. W autach konstruowanych w tamtych latach producenci francuscy umieszczali przycisk sygnału dźwiękowego w dźwigni kierunkowskazu. Trzeba się do tego przyzwyczaić.
Z przodu siedzi się wygodnie, z tyłu jest już trochę ciaśniej.
Atutem Saxo jest bagażnik o pojemności 280 l.
Silniki
Do Citroëna Saxo oferowano sześć silników do wyboru: pięć benzynowych i jeden diesel. Najsłabszy o pojemności 954 cm³ i mocy 50 KM i był stosowany jeszcze w modelu AX. Najpopularniejszą jednostką jest silnik o pojemności 1124 cm³ i mocy 60 KM. Elastyczny, o umiarkowanym zużyciu paliwa sprawdza się zarówno w jeździe miejskiej jak i
dłuższych podróżach. Kolejny silnik to 1360 cm³ (moc 75 KM) z lepszymi osiągami, lecz i większym zużyciem paliwa. Dalsze dwie jednostki benzynowe mają pojemność 1587 cm³, ale zdecydowanie różnią się mocą. W silniku 8-zaworowym wynosi ona 88 KM. Drugi, oznaczony skrótem VTS, jest silnikiem 16-zaworowym z mocą 118 KM. Saxo z tym silnikiem był w ofercie polskiego importera, ale kupiło go niewiele osób.
Jedyny w rodzinie silników Saxo diesel ma pojemność 1527 cm³ i w zależności od rocznika auta występuje z dwiema
mocami – 54 KM (1996 - 2001) i 57 KM (2001 - 2003). Nie jest on może bardzo żwawy, ale rekompensuje to niskim zużyciem paliwa i elastycznością. Na wyższych obrotach staje się głośny.
Eksploatacja
Najlepiej kupować auta od rocznika 1999, czyli modele po face liftingu i z lepszym wyposażeniem seryjnym, m.in. poduszkami powietrznymi, dzieloną kanapą. Uciążliwością w
starszych rocznikach było psujące się urządzenie do kodowania zapłonu. Producent wycofał się z tego rozwiązania na początku 1998 r.
Saxo w opinii większości użytkowników uważane jest za auto stosunkowo mało awaryjne, a trzeszczące plastiki to norma w tym modelu. Występują problemy z synchronizatorami w skrzyni biegów, zużywają się elementy gumowo-metalowe zawieszenia. Użytkownicy narzekają na zapiekające się cylinderki tylnej osi.
W sieci dilerskiej Citroena Polska, Saxo był w sprzedaży od początku 1997 r. W pierwszym roku sprzedaży odnotowano największe zainteresowanie tym modelem – kupiło go 3 617 osób. Ogółem do 2004 r. importer sprzedał 12 895 aut, z czego najpopularniejszą wersją okazał się Saxo silnikiem 1,1 litra – 10 266 sztuk.
Zalety:
- bogata oferta silnikowa,
- oszczędny silnik diesla,
- wystarczająco przestronne wnętrze.
Wady:
- psujące się urządzenie do kodowania zapłonu w rocznikach do 1998 r.
- mało dynamiczny silnik 1,0 l/50 KM.
Historia modelu:
1995 – w grudniu pierwszy pokaz modelu,
1996 – debiut rynkowy:
wiosna – wersja 3-drzwiowa
lato – wersja 5-drzwiowa
jesień – silnik VTS o mocy 118 KM,
1998 – zmiany tylnych świateł, immobilizer w kluczyku,
1999 – face lifting (m.in. nowy przód),
2001 – wprowadzenie silnika diesla o większej mocy (57 KM),
2003 – zakończenie produkcji,
2004 – zakończenie sprzedaży w Polsce,
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)
Model | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
1,0 | 9,5-10,0 | 9-11 | 8-10,9 | 11.5 | 6,5 | | | |
1,1 | 8,7-11,0 | 10-12,5 | 11,6-12,9 | 9,9-17,5 | 6,9-11,5 | 10,8-20,9 | 16,3-21,5 | 15,4-23,0 |
1,4 | 9,8-11,9 | 11,6-13,8 | 8,5 | - | 15,3-17,0 | 16,9-25,8 | 19,0-23,8 | - |
1,6 | 12,5 | - | - | - | | 14,5-25 | - | 19,5-21,5 |
1,6 16V | - | - | - | - | - | - | 45,9 | - |
1,5 diesel | 8,9-9,9 | 10-11,7 | 8,1-10,9 | 10,5-12,9 | 6,5-16 | 15,8-22,2 | 17,5-26,7 | - |
Wybrane dane techniczne
Typ siknika | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | diesel |
Liczba cylindrów | 4RP | 4RP | 4RP | 4RP | 4RP | 4RP |
Pojemnośc skokowa (cm³) | 954 | 1124 | 1361 | 1587 | 1587 | 1527 |
Moc (KM) przy obr/min | 50/6000 | 60/6200 | 75/5500 | 88/5600 | 118/6600 | 57/5000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 74/3700 | 89/3800 | 113/3400 | 135/300 | 145/5200 | 95/2250 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 149 | 162 | 175 | 187 | 205 | 158 |
Zużycie paliwa w mieście (l/100 km) | 8,3 | 8,6 | 8,8 | 9,9 | 11,4 | 6,9 |
Zbiornik paliwa (l) | 45 | |||||
Średnica zawracania (m) | 10,0 | |||||
Objętość bagażnika (dm³) | 280/953 | |||||
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 372 x 160 x 138 |
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?