Dział: Akumulatory - TOP czyli górna półka

Redakcja
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska
Patronat: TAB Polska. Akumulator typu cycling, potocznie zwanym cyklicznym, został zaprojektowany specjalnie po to, by sprostać coraz większym wymaganiom współczesnych pojazdów odnośnie zapotrzebowania na energię. Obecnie prawie każdy z produkowanych pojazdów wyposażony jest w wiele rozwiązań i urządzeń wymagających zasilania nawet podczas postoju pojazdu.
Patronat działu: TAB Polska
Patronat działu: TAB Polska

Dział: Akumulatory
Patronat: TAB Polska

Nowoczesne systemu car audio-video, systemy klimatyzacji podtrzymujące stałą temperaturę nawet podczas postoju auta, GPS itd. Oznacza to konieczność zastosowania akumulatora, który można często i w znacznym stopniu rozładowywać i doładowywać. Rozwiązaniem na zapotrzebowania rynku okazał się typ cycling, który zapewnia o 50% większą ilość cykli (rozładowanie-doładowanie) przy zachowaniu doskonałych właściwości rozruchowych. Akumulator Topla Top mógł powstać dzięki zastosowaniu kopertowego separatora – jest to technologia z powodzeniem stosowana w samochodach ciężarowych. Separator składa się ze specjalnie opracowanych splotów włókien poliestrowych wywierających mechaniczny nacisk, dzięki któremu materiał aktywny pasty całkowicie obejmuje płytkę, zmniejszając ryzyko powstania spięć.

Akumulatory typu cycling dedykowane są do najnowocześniejszych i bogato wyposażonych aut, ale także do pojazdów specjalnego przeznaczenia: straż pożarna, policja, pogotowie ratunkowe, taksówki.

Porady na kłopoty
Kłopoty z rozruchem to wina osłabionego akumulatora, rozładowywanego najczęściej przez niesprawne instalacje elektryczne i wpięte w nie urządzenia, jak na przykład prądożerne, złej jakości autoalarmy, wadliwe przekaźniki. W rozładowanym akumulatorze kwas zamienia się w wodę. W niskich temperaturach woda zamarzając rozsadza baterię. Takie awarie przydarzają się kierowcom pozostawiającym na wiele dni swe samochody na parkingach.

Zachować ostrożność
Dobrze, że niewielu kierowców samodzielnie konserwuje, a nawet naprawia akumulatory. Nie jest to zajęcie bezpieczne. W baterii jest wodór, który może eksplodować. Znane są wypadki przy takim domowym majstrowaniu przy akumulatorach. Także nieszczelny akumulator stanowi zagrożenie szczególnie podczas podłączania go do instalacji elektrycznej auta lub jazdy z obluzowanymi klemami. Jedna iskra może spowodować wybuch mieszanki wodoru i powietrza. Ostrożność zalecam także przy ładowaniu akumulatora za pomocą prostownika. Nakrętki w trakcie ładowania należy odkręcić, zaś baterię ustawić z dala od źródła ognia. Odradzam także demontaż i przenoszenie baterii zaraz po dłuższej jeździe, ponieważ grozi to wybuchem nagromadzonych w celach gazów.

Czego nie lubi bateria
Żywotność akumulatora zależy od tego czym się jeździ, jak się jeździ i gdzie się jeździ. Auto powinno mieć sprawne układy elektryczny i zawieszenia. Zepsuty amortyzator potrafi wykończyć baterię w ciągu jednego sezonu. Warto omijać dziury w jezdni, ostrożnie pokonywać rozjazdy.

Pomoże specjalista
Akumulator prawidłowo eksploatowany powinien służyć przez co najmniej 3 lata. Warunkiem tego jest dokonywanie przeglądu

Fot: TAB Polska
Fot: TAB Polska

technicznego w serwisie specjalistycznym, nie u mechanika lub nawet elektryka. W tych warsztatach nie ma zazwyczaj dobrego, specjalistycznego sprzętu, za pomocą którego można sprawdzić na przykład natężenie prądu pobieranego przez rozrusznik podczas rozruchu silnika.

Przyczyn, z powodu których akumulatory odmawiają posłuszeństwa jest wiele. Najczęściej są one wynikiem nieprawidłowej obsługi. Awarie kwalifikujące używany przez dwa lub trzy lata akumulator do wymiany zdarzają się rzadko i mogą być stwierdzone tylko podczas specjalistycznego badania stanu poszczególnych cel.

A co z masą
Najbardziej banalną przyczyną niesprawności akumulatora jest zbyt niski poziom elektrolitu. Równie skutecznie akumulator utrudni życie kierowcy, jeżeli bateria utraci połączenie z "masą" auta. Ta uwaga dotyczy przede wszystkim samochodów starszych, w których przewód masowy, czyli miedziana plecionka, jest  przez wiele lat narażony na działanie soli, wody i substancji chemicznych. Zamiast więc kupować nową baterię, wystarczy wymienić sam przewód masowy.

Czy wiesz, że:
Sposób napełniania. W sprzedaży znajdują się akumulatory rozruchowe napełnione i naładowane fabrycznie oraz tzw. suche napełniane i ładowane przed zamontowaniem. Umożliwia to wprawdzie magazynowanie ich przez dłuższy czas, jednak takie akumulatory osiągają deklarowane parametry dopiero po kilku cyklach ładowania i wyładowania. Radzimy kupować akumulatory gotowe do montażu.

Wielkość obudowy, parametry elektryczne. Wybieramy akumulator tej samej wielkości, co poprzednio, zarówno pod względem wymiarów obudowy, jak i parametrów elektrycznych. Odpowiednie dane znajdziemy w instrukcji, albo na naklejce. Niewielkie różnice, np. 47 Ah zamiast 44 Ah nie mają znaczenia. Dobre akumulatory mają i tak pojemność większą do 20% od deklarowanej. Większa rezerwa nie jest konieczna. Jeżeli pojemność jest za duża, to seryjnie montowany alternator może wytwarzać prąd nie pozwalający na naładowanie akumulatora.

Gdzie należy kupować?
Najlepiej w zakładach specjalistycznych, gdzie można być pewnym fachowej obsługi. Nie polecam dokonywania zakupów akumulatorów w serwisach szybkiej obsługi, gdzie można wymienić amortyzatory, opony czy olej. Z akumulatorami sprawa nie jest tak prosta. Niesprawność baterii nie oznacza wcale, że należy kupić nową. Przyczyn czasowej niesprawności akumulatora może być wiele, na przykład poluzowany pasek klinowe, nadmierny pobór prądu przez autoalarm. Trzeba więc sprawdzić instalację elektryczną w serwisie akumulatorów, a nie wydawać niepotrzebnie pieniądze. W niektórych stacjach szybkiej obsługi można, co prawda, zmierzyć stan baterii za pomocą miernika, ale pracownik zazwyczaj nie wie jakie przyjąć normy – DIN, SAE czy EN ? Bez tej wiedzy odczyt będzie zawsze błędny.  

TAB Polska Spółka z o.o.
02-304 Warszawa
ul. Połczyńska 118
tel: 22 666-15-67
www.tab-polska.pl

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty