Fiat Marea powstał na płycie podłogowej modelu, który był jednym z większych przebojów koncernu - Fiata Bravo/Brava. Ale to nie pomogło w odniesieniu sukcesu rynkowego.
Nadwozie
Fiat Marea występuje w dwóch wersjach nadwoziowych – sedan i kombi, nazwanego przez Włochów „Weekend”. Sedan nie przyjął się na rynku, być może z powodu nieatrakcyjnego nadwozia. Natomiast kombi lepiej zniosło upływ czasu i nawet po blisko dziewięciu latach nie wygląda staro.
Wnętrze auta jest dość obszerne, również dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie. Tablicę przyrządów zaprojektowano estetycznie. W przeciwieństwie do sedana, którego bagażnik ma pojemność 430 l, kombi z 500 l ładowności jest w czołówce segmentu. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy w
kombi można powiększyć objętość bagażnika do 1550 l. Marea Weekend ma rozwiązanie, którego Fiat nie powtórzył w żadnym ze swoich następnych modeli. Chodzi o odchylany na zawiasach tylny zderzak. Rozwiązanie to ułatwia załadunek auta i umożliwia transport płaskich, długich przedmiotów nawet przy zamkniętej tylnej klapie.
Silniki
U nas najbardziej popularną jednostką napędową jest silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 103 KM. Jest wystarczająco dynamiczny, choć przy pełnym obciążeniu samochodu odczuwa się brak mocy przy przyspieszaniu. Drugi, bardzo popularny silniki, to diesel o pojemności 1,9 l i mocy 105 KM (w różnych rocznikach są drobne różnice w mocy: 101 lub 110 KM). Na rynkach europejskich Marea była oferowana z kilkoma innymi silnikami, m.in. benzynowymi: 1,4 l/80 KM, 1,8 l/113 KM, 2,0 l/147 KM oraz dieslami: 1,9 l/75 KM i 2,4 l/124 KM. Po roku 2001 prawie wszystkie silniki
zachowując swą pojemność skokową otrzymały większą moc.
Eksploatacja
Fiat Marea, szczególnie w wersji Weekend, jest autem wygodnym i funkcjonalnym. Nadwozie jest odporne na korozję, a jeżeli ona występuje, to raczej z powodu jakichś prac blacharskich. Zawieszenie auta dobrze tłumi nierówności polskich dróg. Przyzwyczaić się trzeba tylko do sporych przechyłów na zakrętach i podsterowności.
Marea eksploatowana prawidłowo jest autem nie sprawiającym kłopotu. Drażnić mogą drobne niedoróbki, jak np. precyzja spasowania blach, łuszczenie się tworzywa pokrywającego klamki l
ub relingi, awarie zamka bagażnika, przyciski elektryczne. W opinii użytkowników mankamentami modelu jest zbyt słaby układ hamulcowy, elementy zawieszenia i przeniesienia napędu. Częściej, niż zaleca producent, wymaga wymiany rozrząd, wahacze, łączniki stabilizatorów, amortyzatory.
W latach 1996 – 2003 w sieci dilerskiej Fiat Auto Poland sprzedano ok. 8700 Fiatów Marea w wersji sedan i kombi. Oferowane były w trzech poziomach wyposażenia (SX, ELX i HLX) i trzema rodzajami silników – benzynowe 1,6 l i 2,0 l oraz turbodiesel 1,9 l. Największy sukces odniósł importer w 1997 r. sprzedając 3700 aut tego modelu.
Wady:
- słabe tworzywa wykończeniowe,
- delikatne zawieszenie.
Zalety:
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne,
- funkcjonalne nadwozie,
- ekonomiczne silniki diesla.
Ważniejsze daty z historii modelu:
1996 – prezentacja modelu (lipiec),
1998 – modernizacja nadwozia, drobne zmiany stylistyczne,
1999 – pojawiają się silniki diesla JTD 1.9 i 2.4 w technice common rail,
2000 – kolejne rozszerzenie gamy silników,
2002 – zakończenie produkcji modelu.
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
1.6 | sedan | - | 11,2-14,7 | 13,9-20,9 | 13,9-21,5 | 17,0-19,3 | 14,5-25,9 | - |
Weekend | - | 10,9-13,5 | 14,9-21,0 | 12,9-22,0 | 18,9-25,0 | 17,8-26,5 | - | |
1.8 | sedan | - | 11,9-13,0 | - | 18,4 | 22,7 | - | - |
Weekend | 7,9 | 12,9 | 13,5-14,8 | 17,7-19,9 | - | - | - | |
2.0 | sedan | - | 14,0-15,9 | - | - | 20,0 | 31,5 | - |
Weekend | - | - | 15,8-19,0 | - | 17,4-26,5 | - | - | |
1.9 diesel | sedan | 12,0-13,4 | 14,9-16,4 | 18,9-21,0 | 19,0 | 15,9-22,9 | 23,3-29,0 | - |
Weekend | 12,0-13,9 | 16,5 | 15,8-18,5 | 14,7-19,7 | 17,9-26,5 | 20,9 | - |
* na podstawie ofert internetowych
Wybrane dane techniczne *
Silnik | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 20V | 1.9 | 2.4 |
| benzyna | benzyna | benzyna | diesel | diesel |
Pojemność skokowa (cm³) | 1581 | 1747 | 1998 | 1910 | 2387 |
Moc (KM/obr./min.) | 103/5750 | 113/5800 | 150/6500 | 110/4000 | 131/4000 |
Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min.) | 145/4000 | 154/4400 | 181/3750 | 200/1500 | 304/2000 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 195 | 208 | 188 | 197 |
Przyspieszenie sedan/kombi 0-100 km (s) | 10,7/11,1 | 10,0/10,6 | 8,6/9,2 | 10,8/11,2 | 10,0/10,3 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) | 6,3/11,2 | 6,6/11,6 | 7,6/13,7 | 4,5/7,0 | 5,3/9,0 |
Obj. bagażnika sedan/kombi (dm³) | 430/500 | ||||
Sedan/kombi: długość/szerokość/wysokość (cm) | 439/174/142 448/174/150 |
* - na podstawie danych producenta z 2001 r.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?