Honda Jazz jest produkowana od 1981 roku, ale na europejskim rynku auto jest obecne dopiero od 2001 roku. Honda określa ten samochód, jako Jazz pierwszej generacji. Po siedmiu latach do sprzedaży wszedł jego następca, a od 2015 r. dostępny jest Jazz trzeciej generacji. Obecnie auto poddano drobnemu liftingowi nadwozia, pojawił się też nowy silnik benzynowy i skrzynia biegów oraz wzbogacono wyposażenie.
Zmiany stylistyczne nie są oszałamiające, ale choć przeprojektowano tylko zderzaki, to jednak spowodowały one, że nadwozie zyskało na dynamice i zadziorności. Szczególnie atrakcyjnie Jazz wygląda w nowym pakiecie stylistycznym Dynamic. W przednim zderzaku zastosowano cienki splitter znajdujący się poniżej dolnego grilla. Natomiast z tyłu zamontowano dyfuzor zintegrowany z tylnym zderzakiem – oba wykończone czerwoną linią, które mają podkreślić dynamiczny charakter auta.
W bogatym pakiecie stylistycznym Dynamic model Jazz został wyposażony m.in. w reflektory LED, przednie lampy przeciwmgielne, nakładki na progi, spoiler na klapie bagażnika oraz wykończone błyszczącą czernią aluminiowe obręcze kół o średnicy 16 cali.
Zobacz także: Testujemy miejski model Volkswagena
We wnętrzu auta zmian nie ma, a szkoda, bo suwakowy przełącznik obiegu powietrza w kabinie to rozwiązanie już mocno przestarzałe. Na plus zapisać należy, że Jazz jest wyposażony w system składania tylnej kanapy Magic Seats, znany też z modeli Civic i HR-V. Pozwala on m.in. tak złożyć siedzisko, że za przednimi fotelami można uzyskać pustą przestrzeń od podłogi do podsufitki. Dużą pojemność, jak na takie auto, ma bagażnik. 354 litry to wartość przewyższająca wielu konkurentów.
Jeśli chodzi o zastosowane materiały wykończeniowe w kabinie, to dominują plastiki, ale dość przyjemne w dotyku. W wyposażeniu jest 7-calowy ekran dotykowy, umieszczony w górnej części deski rozdzielczej. Pełni on główną rolę w systemie multimedialnym Honda Connect. Ponadto do standardowego wyposażenia należą takie elementy, jak tempomat, podgrzewanie siedzeń, automatyczne reflektory czy system aktywnego hamowania w ruchu miejskim (CTBA).
Zmodernizowana Honda Jazz jest dostępna z dwoma silnikami benzynowymi – znanym 102-konnym silnikiem o pojemności 1,3 litra i-VTEC z generacji Earth Dreams Technology oraz nową 130-konną jednostką i-VTEC o pojemności 1,5 litra.
Ponadto w ofercie pojawi się nowa, bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów CVT, która będzie dostępna dla obu silników. Przekładnia ma dwa programy sterowania wspomagające kierowcę w szczególnych sytuacjach: system wczesnej redukcji prędkości podczas hamowania (EDDB) i system Fast Off. Jak informuje producent, system EDDB wykorzystuje silnik, wspomagając kierowcę podczas hamowania. Kiedy system rozpozna zwalnianie, zjazd lub pokonywanie zakrętu z uruchomieniem hamulców, EDDB automatycznie zwiększy obroty silnika, aby wywołać hamowanie silnikiem. Pozwoli to również na szybkie ponowne przyspieszenie po zwolnieniu lub szybkie przyspieszanie po wyjściu z zakrętu.
[page_break]
Z kolei system Fast Off ocenia, jak szybko kierowca zwalnia pedał gazu i podtrzymuje wyższe obroty silnika. Przykładowo Fast Off rozpoznaje kiedy kierowca szykuje się do wyprzedzenia pojazdu poprzedzającego, ale nie może wykonać manewru z powodu zajętego sąsiedniego pasa. Kiedy kierowca szybko zdejmie nogę z gazu, żeby przepuścić pojazd z tyłu, Fast Off utrzymuje wysokie obroty silnika w gotowości do wykonania wyprzedzania.
Podczas prezentacji prasowej odświeżonej Hondy Jazz do jazd próbnych były udostępnione auta z silnikiem 1.5 i manualną, sześciostopniową skrzynią biegów. Choć ta jednostka ma moc 130 KM - czyli w sumie sporo jak na takie auto - to są one jednak słabo wyczuwalne. Nic dziwnego, bo moc maksymalna jest dostępna dopiero przy 6600 obr/min, zaś maksymalny moment obrotowy 155 Nm przy 4600 obr/min. Zatem żeby jechać dynamicznie, np. podczas wyprzedzania kolumny tirów, trzeba redukować biegi i podwyższać obroty silnika.
Natomiast pochwalić wypada dobre walory trakcyjne. Układ kierowniczy i zawieszenie wzajemnie się uzupełniają i nie pozwalają auto na własne poszukiwanie drogi. Jednak prawdziwym żywiołem Hondy Jazz jest miasto. Na wąskich ulicach, albo na parkingu przed hipermarketem można nim łatwo zaparkować. Zaletą auta jest także bogate wyposażenie.
Zmodernizowana Honda Jazz jest już w sprzedaży Polsce. Cennik za auto z silnikiem 1.3 rozpoczyna się od kwoty 63 000 zł, zaś z silnikiem 1.5 od 72 900 zł. Natomiast cena modeli ze skrzynią CVT rozpoczyna się od 70 200 zł (silnik 1.3) i 76 900 zł (silnik 1.5).
Honda Jazz 1.5 130 KM i konkurenci:
Marka/model | Honda Jazz 1.5 130 KM Dynamic | Hyundai i20 1.0 120 KM Comfort | Ford Fiesta 1.0 125 KM Titanium |
Cena (zł) | 72 900 | 70 900 | 67 980 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | ||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 3995/1694/1550 | 4035/1734/1474 | 4040/1735/1476 |
Rozstaw osi (mm) | 2530 | 2570 | 2493 |
Masa własna (kg) | 1104 | 1070 | 1089 |
Pojemność bagażnika (l) | 354 | 326 | 292 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 50 | 42 |
Układ napędowy | | ||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1498 | 998 | 998 |
Liczba cylindrów | 4 | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | ||
Moc (KM) przy obr./min | 130 przy 6600 | 120 przy 6000 | 125 przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 155 przy 4600 | 172 przy 1500 | 170 przy 1400 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,7 | 10,2 | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 190 | 195 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,9 | 4,8 | 4,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 133 | 112 | 98 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?