CX-5 nie tylko zdobyła uznanie za swoją dynamiczną stylistykę, osiągi i dostarczaną przyjemność z jazdy, ale także zyskała status kluczowego gracza w gamie modelowej marki, stanowiąc jedną czwartą jej rocznej sprzedaży na świecie. Do dziś znalazło się półtora miliona nabywców na ten model na 120 rynkach. Obecnie wyjeżdża na drogi nowe, drugie pokolenie CX-5, które ma nie tylko kontynuować dokonania poprzedniczki, ale jeszcze bardziej je rozwijać. Mazda obiecuje, że nowa CX-5 wiernie oddaje Jinba Ittai, czyli jedność kierowcy z samochodem, oraz antropocentryczny projekt i myśl technologiczną.
Podobna czy całkiem nowa
Samochód zmienił się nie tylko z wyglądu, choć zachował charakterystyczny styl modelu pierwszej generacji, ale zmienił także swoje wymiary zewnętrzne. Przy takim samym rozstawie osi (2,70 m) długość jej nadwozia wynosi teraz 4,55 m tj. o 1 cm więcej. Nowa CX-5 jest jednocześnie o 3,5 cm niższa.
Jednym z elementów, które umożliwiły osiągnięcie stylistycznego celu było opracowanie prostej acz odważnej, dojrzałej i eleganckiej formy nadwozia. Lampy główne zostały zamontowane niżej, wydłużone oraz nieco spłaszczone, a między nimi znalazł się w nowym kształcie potężny wlot powietrza do komory silnika. Wygładzono boczne linie przewężenia oraz opracowano bardziej płynną i jednolitą kompozycję płaszczyzn, a to przyniosło efekt w postaci jeszcze bardziej atrakcyjnej gry świateł i cieni na panelach karoserii. Nowa CX-5 jest dostępna z nowymi alufelgami o rozmiarze 17 i 19-cali.
W kabinie postawiono na prostotę i elegancję. Jej projekt powstał z myślą o nierozpraszającej kierowcę ergonomii. W porównaniu z poprzednią generacją zwiększono pojemność wszystkich schowków w kabinie oraz wprowadzono rozwiązania ułatwiające ładowanie smartfonów. Nowy model ma siedmiocalowy ekran dotykowa w konsoli centralnej oraz nową, wielofunkcyjną kierownicę.
O zmianach w CX-5 mówi Magdalena Węglewska z Mazdy:
Nowa CX-5 jest pierwszym modelem Mazdy, który może zostać wyposażony w nowy typ wyświetlacza Head-up, prezentujący dane bezpośrednio na szybie czołowej, na wysokości linii wzroku kierowcy. Drugi typ wyświetlacza pokazuje dane w sposób klasyczny, czyli na panelu powyżej zespołu zegarów. Ponadto zmodyfikowano konstrukcję wszystkich foteli, dzięki czemu oferują one teraz jeszcze lepsze podparcie ciała, podwyższają komfort podróżowania oraz znacząco ograniczają zmęczenie, nawet podczas długiej jazdy.
Sporo uwagi poświęcono również redukcji poziomu hałasu, drgań i wibracji w kabinie. Dzięki czemu obniżono poziom hałasu drogowego o niskiej częstotliwości oraz szumu wiatru i opon. Wnętrze nowej Mazdy CX-5 jest bardzo dobrze wyciszone i nawet podczas szybkiej jazdy umożliwia swobodne prowadzenie rozmowy.
Pięć poziomów mocy
Nowa Mazda CX-5 może być napędzana jednym z trzech silników: turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym Skyactiv-D 2.2 o mocy 150 oraz 175 KM lub silnikami benzynowymi z bezpośrednim wtryskiem paliwa Skyactiv-G 2.0, generującymi 160 oraz 165 KM bądź Skayactiv-G1+ 2.5 o mocy 194 KM. Ostatnia z jednostek ma system dezaktywacji cylindrów, który wyłącza z pracy dwa z czterech cylindrów przy małych obciążeniach silnika, na przykład w czasie jazdy ze stałą, niezbyt dużą prędkością.
Nowej generacji system napędu na obie osie i-Activ AWD, zaprojektowany z myślą o utrzymaniu kontroli nad zachowaniem się kół na drodze bez względu na panujące warunki. Mimo nacisku położonego na oszczędnie działający napęd przekazywany na przednie koła w większości normalnych warunków jazdy, udział momentu napędowego wysyłanego na tylne koła może zmieniać się od zaledwie 1 do 50 procent. Jest w tym modelu także dostępny ciekawy system GVC (G-Vectoring Control), który jest pierwszym rozwiązaniem dostępnym w ramach pakietu technologii Skyactiv-Vehicle Dynamics. Jego rolą jest zapewnienie zintegrowanego sterowania pracą silnika, przekładni i podwozia oraz optymalizowanie nacisku na każde z kół, poprzez kontrolę nad momentem obrotowym jednostki napędowej.
Cały czas na bieżąco
MZD Connect to opracowana przez Mazdę koncepcja łączności, opierająca się na funkcjach dostępnych już obecnie w samochodach Mazdy, takich jak Bluetooth, e-mail, SMS czy nawigacja satelitarna, oferująca użytkownikom nowy poziom komfortu łączności. Pasażerowie, korzystający ze smartfona podłączonego do systemu na pokładzie najnowszej Mazdy CX-5 poprzez Bluetooth lub USB, mają bezpieczny i łatwy dostęp do szerokiej i stale rosnącej oferty usług mobilnej rozrywki, dostarczanej przez Aha w czasie rzeczywistym, włączając w to tysiące internetowych stacji radiowych, Twittera, Facebooka, wiadomości, audiobooków, itp. MZD Connect pozwala też na odtwarzanie treści z połączonych urządzeń mobilnych, obsługuje dźwięk w 11 językach i tekst w 26 językach, w tym także po polsku. Oferuje także szereg informacji dotyczących pojazdu poprzez autorskie aplikacje Mazdy, włączając w to status i stopień aktywności systemu regeneracji energii kinetycznej z hamulców i-Eloop oraz systemu wyłączającego silnik na postoju i-stop.
Dane techniczne Mazda CX-5 i wybranych konkurentów:
Marka/model | Mazda 2.2 Sky-D 150 KM 6AT 4×4 i-ACTIV AWD | Ford Kuga 2.0 TDCi 150 KM ST-Line | Honda CR-V 1.6 D 160 KM Executive | |||
Cena (zł) | 150 900 | 147 150 | 162 700 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4550/1840/1675 | 4524/1838/1680 | 4605/1820/1685 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | b.d. | 1563/1565 | 1570/1580 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2700 | 2690 | 2630 | |||
Masa własna (kg) | 1530 | 1641 | 1658 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 506 | 456 | 589 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 56 | 60 | 58 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy | |||
Pojemność (cm3) | 2191 | 1997 | 1597 | |||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | automatyczna/6 | automatyczna/9 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 150 przy 4500 | 150 przy 3750 | 160 przy 4000 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 380 przy 1800-2600 | 370 przy 1750 | 350 przy 2000 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,3 | 10,9 | 10,0 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 196 | 190 | 197 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,8 | 5,4 | 5,1 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 142 | 140 | 134 |
Polecamy: Nowa Mazda MX-5
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?