Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ 104 kWh 761 KM. Test, wrażenia z jazdy, dane techniczne, ceny i konkurencja

Kamil Rogala
Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników. Drogi, momentami bezsensowny, ale mimo wszystko bardzo imponujący.
Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników. Drogi, momentami bezsensowny, ale mimo wszystko bardzo imponujący. Kamil Rogala
Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ jest pionierskim, w pełni elektrycznym modelem od AMG, który w założeniu łączy w sobie luksus, innowacyjność i wydajność. Ale czy teoria pokrywa się z rzeczywistością? Czy elektryczne AMG jest uzasadnione w tej formie? Po tygodniu testów, moje wnioski są dość kontrowersyjne, ale nie odosobnione.

Mercedes-AMG EQS 53. Stylistyka nadwozia/wnętrze

Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników.
Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników. Drogi, momentami bezsensowny, ale mimo wszystko bardzo imponujący. Kamil Rogala

Muszę przyznać, że Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ jest samochodem pełnym paradoksów i kontrastów. Wizualnie, wyróżnia się wśród innych modeli dzięki swojej unikalnej linii nadwozia, która może być postrzegana jako niekonwencjonalna, a nawet ekscentryczna – coś, co staje się coraz bardziej powszechne wśród pojazdów elektrycznych. Bez potrzeby umieszczania dużego silnika pod maską, wszystkie elementy są przesunięte do przodu, co skutkuje niezwykłymi proporcjami: krótkim przodem, krótkim tyłem i rozciągniętą strefą środkową. Co więcej, ta limuzyna o długości 5223 mm kryje w sobie cechy hatchbacka, a może nawet liftbacka – to akurat kwestia interpretacji.

W standardowych wersjach EQS stylistyka może nie robić aż takiego wrażenia, ale wariant AMG 53, a dokładniej Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, z miedziano-złoto-piaskowym lakierem, 21-calowymi felgami, ogromnymi ceramicznymi hamulcami i złoto-pomarańczowymi zaciskami, prezentuje się wyjątkowo atrakcyjnie. Dodatkowo, przedni zderzak z charakterystycznymi dla AMG, choć tutaj zbędnymi, wlotami powietrza, atrapa z pionowymi poprzeczkami i obniżone zawieszenie nadają temu “wielorybowi” monumentalny i imponujący wygląd. Poruszając się powoli przez miasto, cieszyłem się zainteresowaniem i czasem zdumieniem przechodniów i innych kierowców, którzy byli zaskoczeni brakiem dźwięku silnika. Chociaż czasami tęskniłem za hałasem potężnej V8, cisza tego modelu miała swój urok. Ale czy tego oczekiwałbym po modelu z linii AMG? O tym nieco później, a tymczasem zajrzyjmy do wnętrza, a tam jest co oglądać…

Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników.
Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników. Drogi, momentami bezsensowny, ale mimo wszystko bardzo imponujący. Kamil Rogala

Fotele są wyjątkowo wygodne, poduszki dodają jeszcze więcej komfortu, a zakres regulacji jest zdumiewający. Panuje tu cisza i spokój, a wszystko otula jak ciepły koc. Wnętrze jest po prostu wyśmienite, choć gigantyczne ekrany Hyperscreen i liczne błyszczące detale mogą wywołać mieszane uczucia. W mojej konfiguracji, perłowa skóra i elementy z pakietu „Manufaktur”, imitujące teakowy pokład, tworzą interesujący kontrast z ogromnym panelem i ambientowym oświetleniem. To może budzić kontrowersje, ale osobiście uważam to za atut i swego rodzaju wyróżnik. Fakt faktem, dla większości kierowców przyzwyczajonych do skromniejszych wnętrze, nocna podróż EQS-em może być nieco przytłaczająca z powodu tych wszystkich ekranów i świecidełek.
Miejsca jest pod dostatkiem, ale jak to zwykle bywa w autach tej klasy, gabaryty zewnętrzne nie do końca odzwierciedlają przestrzeń w środku. Z tyłu jest oczywiście niezwykle komfortowo i przestronnie, ale raczej nie założymy nogi na nogę jeśli z przodu siedzi ktoś o wzroście powyżej 180 centymetrów. Bagażnik jest zaskakująco przepastny, a nadwozie typu liftback z unoszoną szybą bagażnika dodatkowo poprawia funkcjonalność i ergonomię. Możemy nawet złożyć oparcia kanapy zyskując bardzo długą powierzchnię bagażową, choć spory uskok odbiera wygodę załadunku długich przedmiotów. Ale w tym segmencie nie uznajemy tego za istotną wadę.

Na koniec wypada wspomnieć, że auto produkowane jest w niemieckim Sindelfingen na bazie platformy Mercedes-Benz EVA.

Mercedes-AMG EQS 53. Napęd, zużycie energii i wrażenia z jazdy

Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników.
Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników. Drogi, momentami bezsensowny, ale mimo wszystko bardzo imponujący. Kamil Rogala

Aż 761 KM musi kusić, prawda? Niekoniecznie… Muszę przyznać, że pełną moc silnika wykorzystałem zaledwie kilka razy. No bo komu to potrzebne? Napęd generuje imponujące 761 KM i 1020 Nm momentu obrotowego. Tak, aż 1020 Nm! Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 3,4 sekundy, a maksymalna prędkość to 250 km/h. A to wszystko w ponad 5-metrowej limuzynie z arsenałem ekranów i miękkich poduszek na pokładzie. Na światłach i tak jestem pierwszy, nawet nie używając pełnej mocy. Kilkukrotnie zostawiałem w tyle innych kierowców w mocnych autach sportowych, ale nawet wtedy nie wykorzystywałem pełnej mocy. Mimo to te krótkie chwile ekscytacji szybko ustępowały miejsca spokojnej przyjemności z jazdy. To jedno z najbardziej komfortowych aut, jakimi miałem okazję kierować.

Ale przecież to AMG, choć nie do końca typowe dla tej marki. AMG zwykle kojarzy się z szybkimi samochodami, idealnymi do autostradowej jazdy, z potężnym brzmieniem silnika V8 i agresywnym wyglądem. Tutaj jednak mamy ciszę (oprócz sztucznie generowanego dźwięku z głośników) i ograniczony zasięg… Mimo olbrzymiej baterii nie udało się oszukać fizyki. A już na pewno, nie do końca z założeniami producenta.

Potężny akumulator o pojemności 108,4 kWh netto miał według Mercedesa zapewnić 562 kilometry zasięgu. W praktyce, w chłodne dni z temperaturami w okolicach zera, zużycie energii na ogrzewanie baterii i wnętrza było sporo wyższe. Czy osiągnąłem teoretyczny zasięg 562 kilometrów na jednym ładowaniu? Nie. Ale bez problemu przejechałem 400 kilometrów, podróżując dwa razy między Radomiem a Warszawą z utrzymaniem przepisowej prędkości i bez kombinowania z ogrzewaniem, zwalnianiem, chowaniem się za ciężarówki itp. Jak na tak duże i mocne auto, szczególnie w zimie, to całkiem imponujący wynik. Obstawiam, że jeżdżąc w zróżnicowanych warunkach drogowych i w nieco lepszych warunkach pogodowych, udałoby się przekroczyć 500 kilometrów.

Ale z drugiej strony, czy w samochodzie z linii AMG za ponad milion złotych powinienem martwić się o ogrzewanie, prędkość i dostępność ładowarek? Nie znam się, ale uważam, że raczej nie. No chyba, że właściciel ma w garażu, a raczej hali garażowej kilka lub kilkanaście aut na każdą okazję. Spalinowe AMG w kilku wersjach pewnie też.

Mercedes-AMG EQS 53. Ceny i wyposażenie

Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników.
Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników. Drogi, momentami bezsensowny, ale mimo wszystko bardzo imponujący. Kamil Rogala

Aby stać się właścicielem nowego Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, należy przygotować przynajmniej 796 926 złotych. Jednak, gdy zaczniemy eksplorować konfigurator i zaznaczymy kilka atrakcyjnych dodatków, cena szybko wzrośnie. Oto niektóre z opcji, które mogą znacząco podnieść koszt:

  • pakiet wyposażenia wnętrza Manufaktur – 54 110 złotych;
  • pakiet wyposażenia Premium Plus – 35 575 złotych;
  • pakiet Executive Rear Plus – 50 599 złotych;
  • pakiet AMG Dynamic Plus – 23 026 złotych;
  • opcjonalny lakier Manufaktur (np. złoto Kalahari) – 33 963 złote;
  • felgi 22-calowe – 12 664 złote etc.

Często zdarza się, że wybranie jednego pakietu pociąga za sobą konieczność dokupienia innych opcji. Po dodaniu najbardziej pożądanych elementów, całkowity koszt może przekroczyć 1 000 000 złotych. Konkurencja? Chyba najgroźniejszą jest… sam Mercedes EQS, ale w „zwykłej” wersji. Z czystej ciekawości postanowiłem sprawdzić konfigurację modelu EQS 450+ z napędem na jedną oś. Ten wariant dysponuje mocą 350 KM i deklarowanym zasięgiem przekraczającym 700 kilometrów, który w rzeczywistości może oscylować w granicach 550-600 kilometrów. Co istotne, jego cena jest o ponad 200 000 złotych niższa przy bardzo podobnej konfiguracji. Wiele opinii się zgadza – EQS to doskonały wybór jako luksusowy samochód elektryczny, ale w wersji AMG nie spełnia wszystkich oczekiwań.

Mercedes-AMG EQS 53. Podsumowanie

Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników.
Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników. Drogi, momentami bezsensowny, ale mimo wszystko bardzo imponujący. Kamil Rogala

W zasadzie podsumowanie mamy już za sobą, bowiem oceniając testowany model patrząc na niego przez pryzmat AMG, oprócz mocy i osiągów na papierze, nie oferuje zbyt wielu cech zgodnych właśnie z charakterem aut z tym zacnym logo. Patrząc na EQS-a AMG jako całość, zobaczymy naprawdę dopracowany, niezwykle komfortowy i przyjemny w odbiorze, bardzo luksusowy wóz dla wybrednych użytkowników. Drogi, momentami bezsensowny, ale mimo wszystko bardzo imponujący.

Zalety:

  • rzucająca się w oczy, budząca zainteresowanie i spore uznanie stylistyka;
  • niebotyczny wręcz komfort podróżowania i przytulność wnętrza;
  • multimedialny kombajn i idealne auto dla miłośników gadżetów;
  • świetne osiągi i całkiem przyzwoity zasięg, jak na tę klasę auta;
  • mnóstwo możliwości konfiguracji i wyboru wyposażenia dodatkowego.

Wady:

  • zbyt często zapominałem, że to topowe AMG z ogromną mocą, a chyba nie o to chodzi;
  • w takim aucie aż chciałoby się jechać i jechać… ale bez ładowania.

Porównanie Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ 104 kWh 761 KM (AT1) do wybranych konkurentów:

 

Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ 104 kWh 761 KM (AT1)

BMW i7 M70 101,7 kWh 659 KM (AT1)

Porsche Taycan Sport Turismo Turbo S 105 kWh 952 KM (AT2)

Cena (zł, brutto)

od 796 926

od 820 000

od 974 000

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

sedan/4

kombi/5

Długość/szerokość (mm)

5223/1926

5391/1950

4962/1966

Wysokość (mm)

1514

1544

1388

Rozstaw osi (mm)

3210

3215

2900

Pojemność bagażnika (l)

610/1770

525/b.d.

405/1171

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

2625

2695

2320

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Rodzaj silnika

elektryczny

elektryczny

elektryczny

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 1-stopniowa

automatyczna, 2-stopniowa

Osiągi

 

 


Moc (KM)

761

659

952

Moment obrotowy (Nm)

1020

1100

1110

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

3,4

3,7

2,4

Prędkość maksymalna (km/h)

250

250

260

Średnie zużycie energii (kWh/100km)

21,2 (WLTP)

22,1 (WLTP)

18,7 (WLTP)

Zasięg (km)

562 (WLTP)

558 (WLTP)

607 (WLTP)

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty