Produkowany nieprzerwanie od 1982 roku model jest obecnie czwartą
generacją Micry o oznaczeniu nadwozia K13. Zaprezentowany w 2010 roku pojazd oferowany jest w jednej z trzech wersji wyposażenia (Visia, Acenta, Tekna), ze skrzynią manualną lub CVT oraz tylko jednym benzynowym silnikiem o pojemności 1.2 litra i mocy 80 lub 98KM.
Poprzedniczka K12 z wypukłymi reflektorami i obłym nadwoziem umacniała przekonanie że jest to samochód skierowany dla kobiet. Najnowszy model zbudowany na platformie „V” zyskał bardziej uniwersalny wygląd, który spodoba się również męskiej części użytkowników. Reflektory zostały osadzone głębiej, a duże powierzchnie przeszklone powiększyły optycznie nadwozie.
Najmniejszy Nissan w porównaniu do wersji poprzedniej jest dłuższy o 61 mm, szerszy o 5 mm i niższy o 20 mm. Co ciekawe, przy zwiększonych wymiarach konstruktorom udało się zmniejszyć wagę nadwozia. Zastosowano 41-litrowy lżejszy o 2,1 kg zbiornik paliwa, z układu wydechowego usunięto ważący ponad 3 kg środkowy tłumik oraz zastosowano zawieszenie przednie ważące o 9,6 kg mniej. Dodatkowo lżejsze poszycie dachu, mniejsza liczba elementów składowych deski rozdzielczej i foteli pozwoliły na zmniejszenie wagi Micry o 31 kg w stosunku do wersji K12 i obecnie wynosi ona 915 kg. Przy wymiarach: długość - 3780 mm, szerokość - 1675 mm i wysokość - 1525 mm może konkurować z Toyotą Yaris lub Oplem Corsa.
[polecane]22753325,22746619;1[/polecane]
W wersji podstawowej małego Nissana otrzymamy m.in. sześć poduszek powietrznych, systemy ABS i ESP, szyby przednie regulowane elektrycznie oraz komputer pokładowy. Ciekawą pozycją dostępną za dopłatą jest system wspomagania parkowania, który wyręcza kierowcę w szacowaniu potrzebnej do parkowania przestrzeni. System możemy przystosować do swoich umiejętności wybierając jeden z trzech programów: Amator, Przeciętny lub Ekspert. Po zmierzeniu dostępnego miejsca do parkowania kierowca otrzyma
komunikat: „OK”, „Z trudem” lub „Odradzam” - w zależności od ilości dostępnego miejsca do parkowania.
Jasna tapicerka w kolorze Ivory, szklany dach i duża powierzchnia szyb sprawiają, że wnętrze w którym komfortowo będą podróżowały cztery osoby jest jasne i przyjemne. Dwukolorowa deska rozdzielcza z elementami w kolorze aluminium wykonana jest z dobrze spasowanych plastików. Uwagę zwraca okrągła konsola do sterowania klimatyzacją i nawiewem. Mimo niekonwencjonalnego wyglądu okazuje się ona wygodna i prosta w obsłudze.
Przestrzeń bagażowa o pojemności 265 litrów jest przeciętnym wynikiem w tej klasie (Volkswagen Polo - 280 litrów, Toyota Yaris – 272 litrów, Renault Clio – 288 litrów) i z powodzeniem zaspokoi potrzeby właściciela miejskiego auta.
Trzycylindrowa jednostka benzynowa powstała na bazie czterocylindrowego silnika o pojemności 1,6 litra znanego z Note i Qashqai. Pozbycie się jednego cylindra zaowocowało stworzeniem silnika o pojemności 1,2 litra wyposażonego w zmienne fazy rozrządu z którego uzyskano moc 80KM i maksymalny moment obrotowy 110Nm. Emblemat „Pure Drive” umieszczony na pokrywie bagażnika oznacza, że silnik emituje mniej niż 130g/km CO2 – w
tym przypadku jest to 115g/km.
Jednostka współpracująca z manualną 5-stopniową skrzynią biegów pozwala na przyśpieszenie do 100km/h w 13,7 sekundy. W mieście musimy liczyć się ze spalaniem dochodzącym do 7l/ 100km, natomiast w trasie uzyskane spalanie oscyluje w granicach 5l/ 100km. Oprócz doskonałej widoczności we wszystkich kierunkach Micra posiada ważny atut każdego miejskiego auta - mały promień skrętu wynoszący 4,65 m.
Zawieszenie przednie z niezależnymi kolumnami McPhersona i sprężynami śrubowymi oraz belką skrętną z tyłu w wystarczającym stopniu tłumi niedoskonałości nawierzchni. Z poprzecznymi nierównościami Nissan radzi sobie zdecydowanie gorzej. Dodatkowo przy większych prędkościach w zakrętach Mirca zaczyna być podsterowna. Dosyć wysokie nadwozie i miękko zestrojone zawieszenie ostudzi zapędy kierowców ze sportowym zacięciem.
[b]
Wybrane dane techniczne Nissana Micry i konkurentów:
Marka / model | Nissan Micra | Toyota Yaris | Opel Corsa |
Wersja | Tekna | Sol | Cosmo |
Cena (zł) | 51 300 | 49 600 | 50 900 |
Silnik | Benzynowy | Benzynowy | Benzynowy |
Pojemność (l) | 1.2 | 1.0 | 1.2 |
Moc (KM) | 80 | 69 | 85 |
Moment obrotowy (Nm) | 110 | 93 | 115 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) | 13,7 | 15,3 | 13,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 | 155 | 172 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,0 | 4,8 | 5,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 115 | 110 | 124 |
Skrzynia biegów | manualna 5 biegów | manualna 5 biegów | manualna 5 biegów |
Pojemność bagażnika (l) | 265 | 286 | 285 |
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
**więcej zdjęć Nissana Micry w
naszej galerii**
**Jeździłeś Nissanem Micrą? - podziel się z nami
swoją opinią**
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?