Nissan Sunny zadebiutował na początku 1990 r. W ciągu roku zaprezentowana została pełna gama nadwozi (hatchback 3- i 5-drzwiowy, sedan, kombi). Pod osobną nazwa 100 NX
produkowany był także model coupé.
Kabina auta jest poprawna, choć w tym segmencie nie należy oczekiwać zbyt wielkiej przestronności. Oczywiście z przodu jest sporo miejsca, fotele trzymają dobrze. Z tyłu już ciaśniej (krótkie siedziska). Ergonomicznie rozplanowany jest także kokpit, choć tworzywa wykończeniowe reprezentują średnią klasę (są twarde). Za to spasowano je bardzo dobrze. W samochodzie, nawet po latach, nic nie trzeszczy i nie piszczy.
Bagażniki Nissana, w zależności od rodzaju nadwozia, mają od 330 l w coupé do 460 w kombi.
Zawieszenie Sunny to: z przodu kolumny MacPhersona, z tyłu w pełni niezależny układ z kolumnami opartymi o podwójne wahacze poprzeczne. Jest to korzystne wyważenie pomiędzy komfortem a jakością prowadzenia.
Silniki
Jednostki napędowe Nissana Sunny są trwałe i wytrzymałe. Najpopularniejszym silnikiem jest 1,4 l o mocy 75 lub 87 KM. Ten słabszy pochodzi z wersji gaźnikowej produkowanej do 1993 r. Późniejsze mają wtrysk paliwa. Osiągi obu wersji są przyzwoite, a zużycie paliwa jest zadowalające. Kolejny silnik ma pojemność 1,6 l, a w zależności od daty produkcji moc 90 lub 102 KM. Jest on w zasadzie rozwinięciem poprzedniego i oczywiście zapewnia lepsze osiągi przy niewielkim wzroście zużycia paliwa.
143-konny silnik o pojemności 2,0 l montowany był w wersji GTi. Ma on dobre osiągi i jak poprzednie jednostki także jest bezawaryjny.
Najmocniejszy silnik benzynowy, również o pojemności dwóch litrów, ma moc 223 KM i jest prawie nieosiągalny na naszym rynku. W swoim czasie dzięki niemu Nissan odnosił sukcesy w rajdach.
W ofercie znalazł się także jeden diesel – adresowany do kierowców oszczędnych i nie spieszących się. Dwulitrowa jednostka wolnossąca (z wtryskiem do komory wirowej za pomocą
pompy rozdzielaczowej) ma moc 75 KM, jest ospała, ale zużywa niewiele oleju napędowego. Do tego jest niezawodna z przebiegami do 300 tys. km.
Użytkownicy miewają niewielkie problemy z silnikami gaźnikowymi. Układ zasilania podatny jest na rozregulowywanie, mogą też się pojawiać kłopoty z automatycznym układem rozruchowym.
Eksploatacja
Spokojna i nie wyróżniająca się sylwetka z początku lat dziewięćdziesiątych okazała się sukcesem Nissana Sunny także obecnie. Kupując samochód, nie mamy wrażenia posiadania pojazdu zabytkowego o opatrzonej linii.
Na liście uwag występujących usterek jest podatność układu elektrycznego na wilgoć (przewody zapłonowe wysokiego napięcia), awarie silnika wentylatora chłodnicy, alternatora, nieszczelności pompy wodnej, zapiekanie się zacisków układu hamulcowego (modele z początku produkcji), defekty skrzyni biegów (problemy z 5 biegiem). Sunny ma dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Ogniska rdzy mogą jednak pojawiać się na stykach progów i tylnych błotników, obsad kolumn resorujących i klapie bagażnika.
Nissan Sunny (występuje także pod nazwą Pulsar) to dobra inwestycja w tani i generalnie niezawodny samochód. Pomimo szerokiej oferty (w tamtych latach) producenta, na naszym rynku nie ma dużego wyboru. Większość aut ma też ubogie wyposażenie standardowe: w niektórych wersjach brakuje obrotomierza, wspomagania kierownicy, elektrycznie otwieranych okien. Trudniej trafić kombi 4x4, wersję GTi czy coupé 100 NX. Ta usportowiona odmiana Sunny, z dość miłą dla oka linią nadwozia, może być atrakcyjną propozycją dla młodych osób pragnących mieć dynamiczny pojazd z dobrymi osiągami. Część samochodów oferowanych na giełdach i w komisach ma zamontowaną instalację gazową, z którą dobrze współpracują silniki.
Wady:
- mało miejsca z tyłu
- ubogie wyposażenie seryjne
- drogie oryginalne części zamienne
Zalety:
- solidne wykonanie
- dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- trwałe silniki
Historia modelu
1990 – premiera nowego modelu Sunny w styczniu; pełna gama nadwozi
1991 – pojawia się model GTi-R
1993 – niewielki face lifting modelu (m.in. modernizacja silników)
1995 – prezentacja następcy Sunny – Almery
1996 – koniec produkcji modelu 100 NX
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*
| 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 |
1.4 | 3,8-6,9 | 3,8-7,0 | 5,0-7,0 | 5,2-9,8 | 6,3-10,2 |
1.6 | 3,9-5,9 | 4,2-6,5 | 4,4-8,0 | 4,4-8,9 | 8,8-9,9 |
2.0i | - | 5,5-6,5 | 5,6-7,1 | - | - |
2.0D | 3,8-6,9 | 3,8-7,5 | 4,3-7,4 | 5,0-10,5 | 4,7-11,5 |
* na podstawie ofert internetowych, bez wersji nadwozia.
Wybrane dane techniczne*
Silnik | 1.4 16V | 1.6 16V | 2.0 i | 2.0 GTi-R | 2.0 D |
Pojemność skokowa (cm³) | 1392 | 1597 | 1998 | 1998 | 1973 |
Moc (KM/obr./min.) | 87/6000 | 102/6000 | 143/6400 | 220/6400 | 75/4800 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min.) | 116/4000 | 136/4000 | 178/4800 | 267/4800 | 132/2800 |
Prędkość maks. km/h) | 170 | 180 | 210 | 223 | 154 |
Przyspieszenie 0-100 km (s) | 12,5 | 10,7 | 8,2 | 6,4 | 15,4 |
Zużycie paliwa: wg EU (l/100 km) | 5/6,4/8,2 | 5,4/7,2/8,6 | 6,5/8,1/11,3 | 8,1/10,6/13,2 | 4,5/6,3/6,9 |
Opony | 155 SR13 | 175/70 SR13 | 185/60 HR14 | 195/55 VR14 | 175/70 SR13 |
Zbiornik paliwa (l) | 50 | ||||
Objętość bagażnika (dm³) | 430/1290 | ||||
Rozstaw osi (cm) | 243 | ||||
Rozstaw kół przód/tył (cm) | 144,4/143 | ||||
Średnica zawracania (m) | 10,1 | ||||
Wymiary: dł./szer./wys. (cm) | 414,5/167/139,5 | ||||
Masa własna (kg) | 1010 | 1000 | 1090 | 1190 | 1090 |
* dane producenta z 1994r. modelu hatchback 5-drzwiowy
Kierowca ciężarówki dachował w przydrożnym rowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?