Nowy Ford Ka – pierwsza jazda

Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth
Nowy Ford Ka wygląda świeżo, szczególnie w pastelowych kolorach. Dobrze się prowadzi i jak na samochód miejski jest nad wyraz wygodny.

 

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

 

Ka pojawił się na scenie motoryzacyjnej 12 lat temu. Mógł trochę wcześniej, ale Ford zwlekał z decyzją rozpoczęcia jego produkcji, bo jak na tamte czasy był zbyt awangardowy.  Dziś powszechnie uważany jest za ikonę designu samochodowego, który w roku 1996 nosił nazwę New Edge. 

 

Najnowszy Ka skrojony jest według innej, obecnie obowiązującej w Fordzie formuły Kinetic Design. Sylwetka

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

nadwozia jak i wnętrze są nowoczesne, temu nie można zaprzeczyć, ale już nie tak ale już nie tak wyjątkowe jak te sprzed 12 lat. Najmniejszy model Forda produkowany jest obok Fiata 500 w Tychach. Dlaczego Ford zdecydował się na współpracę z włoskim koncernem?

 

Z powodów czysto ekonomicznych. Produkcja małych samochodów nie przynosi krociowych zysków, dlatego warto kooperować z innym producentem, by w ten sposób obniżyć koszty. Tym bardziej, że Fiat jest specjalistą od małych,

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

niedrogich samochodów. Nie oznacza to jednak, iż Ford Ka i Fiat 500 są identyczne. Owszem, mają wspólną płytę, podobne systemy bezpieczeństwa i takie same jednostki napędowe (choć i tutaj można dopatrzyć się pewnych różnic), ale różnią się np. zawieszeniem.

 

Nadwozia nowego Ka ma prawie takie same wymiary co w poprzedniku, poza wysokością (jest o 10 cm większa). Dodatkowe centymetry czuje się przy zajmowaniu miejsca w samochodzie, także z tyłu, choć osoby o wzroście ponad 175

Fot. Janusz Steinbarth
Fot. Janusz Steinbarth

cm nie powinny tam raczej podróżować, bo zabraknie im miejsca nad głowami. 

 

Bagażnik jest przyzwoity, ma pojemność 224 l, a po złożeniu tylnej kanapy 747 l. Pozycja na fotelach przednich jest krzesełkowa, siedzi się stosunkowo wysoko i jest dużo miejsca na nogi, do  zamykanego schowka po prawej stronie włożyć można kilka książek.

 

Ford Ka proponowany jest w dwóch wersjach wyposażenia: Ambiente i Platinum. Producent oferuje samochód w dwunastu kolorach, z czego większość to oryginalne barwy pastelowe dotąd rzadko spotykane nawet u Forda.  Oprócz dwóch standardowych wersji wyposażenia można zamówić wykończenie indywidualne. Jest w czym wybierać, jest np. wersja Grand Prix z szerokim paskiem biegnącym wzdłuż nadwozia i dodatkami wewnątrz w tym samym kolorze, albo Tatoo z oryginalnym motywem naklejonym na dachu.

 

Do samochodu zamówić można silnik benzynowy 1,2 l/69 KM lub - po raz pierwszy w tym modelu Forda - diesla 1,3 l/75 KM. Nie znamy jeszcze cen nowego Ka (będą podane na początku grudnia), gdyby różnica między obu wersjami silnikowymi nie była duża - warto pomyśleć o dieslu.

 

Wrażenia z jazdy

 

W jeździe miejskiej oba silniki spisują się poprawnie, auto jest dynamiczne i spala stosunkowo mało paliwa. Zupełnie inaczej ma się sprawa, gdy wyjedziemy na trasę. Tutaj przewaga turbodiesla nad benzynowcem jest ogromna, szczególnie gdy zaczynamy wspinać się na niewielkie nawet wzniesienie. Diesel nic sobie z tego nie robi, nie trzeba nawet zmieniać biegu i górkę "połyka" bez wysiłku. Wersja benzynowa niestety nie i jeśli w porę nie zredukujemy przełożenia, prędkość gwałtownie spada. Musi, bo różnica w momencie napędowym wynosi ponad 40 Nm.

 

Jeśli chodzi o prowadzenie, mały Ka trzyma klasę podobnie jak jego więksi bracia. Zawieszenie Ka różni się od tego w Fiacie 500, jest sztywniejsze, dzięki czemu auto lepiej trzyma się nawierzchni. Tak dobrze, iż w terenie podgórskim pozwoliliśmy sobie na szybszą, sportową jazdę. Ka zdał egzamin na piątkę, a przecież to w końcu auto miejskie.

 

Wybrane dane techniczne

 

Ford Ka 1.3 TDCi

 

Typ silnika

turbodiesel

Liczba cylindrów

4

Pojemność skokowa (cm3)

1248

Moc maksymalna (KM przy obr./min)

75/4000

Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min)

145/1500-3000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,1

Prędkość maksymalna (km/h)

161

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,2

Masa własna (kg)

1055

Długość x szerokość x wysokość (cm)

362,0 x 189,4 x 150,5

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty