Inteligentny napęd na wszystkie koła przekazuje doskonale dobraną ilość mocy na poszczególne koła dzięki wektorowaniu momentu obrotowego. Jeszcze bardziej poprawia to właściwości jezdne i eliminuje irytującą podsterowność. Opony Michelin Pilot Sport 4 S na 20‑calowych obręczach kół zapewniają znakomitą przyczepność, a potężne hamulce Brembo gwarantują krótką drogę hamowania i maksymalne bezpieczeństwo. Ponadto bezpośredni układ kierowniczy, regulowane amortyzatory, a także silnik i układ przeniesienia napędu współpracują ze sobą, zapewniając zdecydowane reakcje przy włączonym trybie Sport. Krótko mówiąc, GSi to motoryzacyjny oręż dla pasjonatów nowoczesnych, wysoce wydajnych sportowych limuzyn. Edycja „dla koneserów”, z certyfikatem „testowany na Nürburgring” — bo każdy sportowy Opel jest dopracowywany na Północnej Pętli.
„Najtrudniejsze miejsce na Ziemi do testowania maksymalnych możliwości samochodu” (Volker Strycek)
Oryginalny 28‑kilometrowy „górski tor wyścigowo-testowy” zbudowany w pobliżu miejscowości Nürburg otwarto 18 czerwca 1927 roku. Założycielom toru bardzo zależało na tym, aby Nürburgring zawierał odcinki o charakterystyce zwykłej drogi lokalnej, na których błyskawicznie rozwijająca się branża motoryzacyjna mogłaby testować swoje samochody. Pierwszy wyścig zorganizowany w górach Eifel w 1927 roku wygrał ówczesny faworyt Rudolf Caracciola, który przyznał później, że to jest „naprawdę ciężki” tor. Sir Jackie Stewart, trzykrotny mistrz świata Formuły 1, nadał położonemu w pagórkowatym terenie i otoczonemu lasem obiektowi legendarny przydomek — „Zielone Piekło”. Dziś jednym z czołowych ekspertów na Nürburgring jest Volker Strycek, dyrektor ds. samochodów wyczynowych i sportu motorowego w firmie Opel. W 2003 roku wygrał on 24‑godzinny wyścig za kierownicą Opla Astry V8 Coupé. Niedawno Strycek i jego zespół pracowali nad ostateczną charakterystyką Insignii GSi na Nürburgring.
„Lekka konstrukcja, doskonale skonfigurowane zawieszenie z ulepszoną hydrauliką amortyzatorów i wyregulowanym oprogramowaniem, unikatowy napęd na wszystkie koła, a także wyczynowe opony sprawiają, że GSi ma tak precyzyjną i zdecydowaną charakterystykę, jak tego chcieliśmy” — powiedział Strycek po jazdach próbnych. „Wyniki mówią same za siebie. Nową Insignią GSi mogę okrążyć Północną Pętlę nawet o 12 sekund szybciej niż jej mocniejszą poprzedniczką OPC — ale to oczywiście wymaga wydobycia całego potencjału z tego samochodu. Na trudniejszych odcinkach, takich jak zakręty czy proste o słabszej przyczepności, samochód musi charakteryzować się szczególną zwrotnością i precyzją prowadzenia, a GSi jest zdecydowanie szybsza i łatwa do opanowania”.
„Wydajność dokładnie taka, jakiej oczekuję od nowoczesnego samochodu sportowego”
Zawieszenie w GSi różni się od tego, które zastosowano w nowej Insignii. Krótsze sprężyny obniżyły GSi o 10 milimetrów, a specjalne sportowe amortyzatory ograniczają przechyły nadwozia do minimum. Odpowiednio dostosowano także potężne hamulce Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami (tarcze o średnicy 345 mm) oraz układ kierowniczy, który nawet w „zwykłych” wersjach tego samochodu wyróżnia się bezpośrednim przełożeniem. Insignia GSi jest standardowo wyposażona w mechatroniczne zawieszenie FlexRide. System ten w ułamku sekundy dostosowuje charakterystykę amortyzatorów i układu kierowniczego. Moduł sterujący zmienia także kalibrację działania pedału przyspieszenia oraz punkty zmiany przełożeń w ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jazdy: Standard, Tour lub Sport. W zależności od wybranego trybu układ kierowniczy i przepustnica działają jeszcze bardziej bezpośrednio. Wyłącznie w wersji GSi dostępny jest także tryb Competition aktywowany przyciskiem ESP. Dwukrotne naciśnięcie tego przycisku pozwala wprawnym kierowcom zwiększyć nadsterowność i wyłączyć kontrolę trakcji — na przykład, aby poprawić czas okrążenia Północnej Pętli.
Sportowe zawieszenie, w połączeniu z zapewniającymi zwiększoną przyczepność oponami Michelin Pilot Sport 4 S na 20‑calowych kołach, sprawia, że samochód jest dosłownie przyklejony do drogi. Duże znaczenie ma także, unikatowy wśród modeli z tego segmentu, standardowy napęd na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego. W tym zaawansowanym technicznie układzie konwencjonalny mechanizm różnicowy tylnej osi zastąpiono dwoma sprzęgłami, które umożliwiają indywidualne zwiększenie prędkości każdego z tylnych kół w ułamku sekundy, w zależności od warunków jazdy.
„Napęd na wszystkie koła z wektorowaniem momentu obrotowego to rozwiązanie praktycznie niespotykane w segmencie Insignii. Likwiduje ono tendencję do podsterowności występującą w bardziej tradycyjnych układach” — powiedział Strycek.
Sportowy sedan jest napędzany turbodoładowanym silnikiem benzynowym, charakteryzującym się niskim zużyciem paliwa bez uszczerbku dla osiągów. Potężna 2‑litrowa jednostka rozwija moc 191 kW/260 KM i wysoki maksymalny moment obrotowy 400 Nm (zużycie paliwa wg NEDC: 11,2 l/100 km w cyklu miejskim; 7,1 l/100 km poza miastem; 8,6 l/100 km w cyklu mieszanym; emisja CO2: 197 g/km). Alternatywą jest 2‑litrowy diesel BiTurbo o mocy 154 kW/210 KM (oficjalne zużycie paliwa w wersji GSi 2.0 BiTurbo zgodnie z nowym europejskim cyklem jazdy (NEDC): 8,9 l/100 km w cyklu miejskim; 6,1 l/100 km poza miastem; 7,3 l/100 km w cyklu mieszanym; oficjalna emisja CO2 w cyklu mieszanym: 192 g/km). Wysokoprężna jednostka została opracowana specjalnie do flagowego Opla i rozwija 480 Nm momentu obrotowego. Obydwa czterocylindrowe silniki współpracują z zupełnie nową, ośmiobiegową przekładnią automatyczną. Kierowca może zmieniać biegi także za pomocą manetek, bez konieczności odrywania rąk od kierownicy i wzroku od drogi. Ponadto w trybach Standard i Sport można zaprogramować punkty zmiany przełożeń w automatycznej skrzyni.
Nowy Opel Insignia GSi jest dostępny jako sportowa limuzyna lub jako jeszcze bardziej przyjazne dla rodziny kombi, czyli Opel Insignia GSi Sports Tourer.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?