Opel Astra II (1998 – produkcja trwa)

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Opel: Opel Astra II z nadwoziem sedan.
Fot. Opel: Opel Astra II z nadwoziem sedan.
Opel Astra II nie poraża urodą nadwozia, ani wykwintnymi rozwiązaniami technicznymi. Ma jeździć.

 

 

Astra II jest produkowana nadal w fabryce Opla w Gliwicach, jednak licznie występuje na rynku aut używanych.   

Fot. Opel: Opel Astra II z nadwoziem sedan.
Fot. Opel: Opel Astra II z nadwoziem sedan.

 

Nadwozia

 

Astra ma pięć rodzaje  nadwozia: 3- lub 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan, kombi, coupe oraz kabriolet. Na polskim rynku nie oferowano kabrioletu, który był popularny w innych krajach. Nadwozie ma gwarancję antykorozyjną na 12 lat, bowiem w technologii produkcji zastosowano pokrycie galwaniczne karoserii oraz metodę wysokociśnieniowego uszczelniania elementów.

 

Można mnożyć superlatywy na temat tego samochodu mającego obszerne, dobrze wykończone wnętrze, mogące z łatwością pomieścić cztery osoby. W sedanie chwalony jest praktyczny bagażnik o płaskiej podłodze, w którym można upakować wakacyjny bagaż o objętości 460 l. Składana, dzielona asymetrycznie tylna kanapa umożliwia przewóz nietypowych przedmiotów. Dobrze dopracowane jest przewietrzanie kabiny, w którym potrójny filtr powietrza gwarantuje odpowiednią jego świeżość i czystość, uniemożliwiając przedostanie się cząstek pyłów, kurzu i sadzy. Deska rozdzielcza, tablica przyrządów i położenie dźwigni sterujących są

Fot. Opel: Astra z nadwoziem 5-drzwiowego hatchbacka jest praktyczne.
Fot. Opel: Astra z nadwoziem 5-drzwiowego hatchbacka jest praktyczne.

charakterystyczne dla Opla: funkcjonalne, proste i niezawodne. Taki układ krytykowany jest przez niektórych za konserwatyzm, lecz na tych rozwiązaniach mogą uczyć się zwolennicy grupowania obsługi sześciu funkcji w jednej dźwigni.

 

Chociaż na fotelu kierowcy siedzi się raczej wysoko, to każdy może zająć tam wygodną pozycję. Takie umieszczenie fotela gwarantuje dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. W standardzie wyposażenia, na konsoli środkowej, umieszczono bardzo funkcjonalny wyświetlacz, na którym obok daty i czasu można odczytać wskazania termometru, informującego migającym światłem o przymrozku i możliwym oblodzeniu jezdni. Astra nie jest samochodem idealnym i ma również drobne

Fot. Opel: Astra z nadwoziem 3-drzwiowym.
Fot. Opel: Astra z nadwoziem 3-drzwiowym.

mankamenty, jak np.: szyby w drzwiach tylnych, które nie opuszczają się do poziomu uszczelek.

 

Silniki

 

Do napędu Astry II zastosowano rodzinę wielozaworowych silników ECOTEC. Najmniejszym silnikiem jest jednostka o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM, w niektórych krajach, w tym w Polsce, stosowano silnik 1,4 16V o mocy 90 KM, zaś użytkownicy bardzo cenią tradycyjny silnik 1,6 l o mocy 85 KM. Silniki o pojemności 1,8 i 2,0 l podnosiły cenę zakupu

Fot. Opel: Wersja kombi ma bagażnik o pojemności 480 l.
Fot. Opel: Wersja kombi ma bagażnik o pojemności 480 l.

auta i są rzadziej spotykane. Silniki 1,8 l o mocy 125 KM, 2,2 l o mocy 147 KM oraz 2,0 turbo o mocy 190 KM napędzały wersje Coupe oraz Cabrio. Oszczędne są diesle Opla o pojemności 1,7 l/75 KM czy 2,0 l/100 KM.

 

Zawieszenie

 

W pojeździe rozdzielono nadwozie od układu zawieszenia i układu napędowego dzięki czemu wibracje i drgania nie przenoszą się do wnętrza pojazdu. Dość sztywny układ

Fot. R.Polit: Bagażnik hatchbacka ma pojemność 370 l.
Fot. R.Polit: Bagażnik hatchbacka ma pojemność 370 l.

zawieszenia pozwala prawidłowo pokonywać ostre zakręty, a tłumienie nierówności odbywa się w harmonijny sposób. Trwałe zawieszenie jest mocną stroną pojazdu.

 

Jazda

 

Astra II prowadzi się pewnie. Silniki o najmniejszych mocach zapewniają słabą dynamikę i o tym trzeba pamiętać podczas wyprzedzania. Zmiana biegów następuje płynnie. Działanie układu kierowniczego, utrzymywanie kierunku jazdy oraz zachowanie na zakrętach są bez zarzutu. Układ jezdny nie odbiega poziomem od konkurentów i

Fot. R.Polit: Tablica przyrządów jest krytykowana za konserwatyzm, ale za to jest czytelna.
Fot. R.Polit: Tablica przyrządów jest krytykowana za konserwatyzm, ale za to jest czytelna.

nie przysparza właścicielowi powodów do częstych wizyt w serwisie.

 

Eksploatacja

 

Astra II jest dość solidnie wykonana i należy ją zaliczyć do samochodów trwałych. Oczywistym jest, że pojazd ten nie jest idealny. Słynne były akcje serwisowe Opla obejmujące wymianę rolki napinającej pasek rozrządu w 16-zaworowych silnikach o pojemności 1,4 i 1,6 litra. Do najczęściej psujących się zespołów należą : pompy wodne, paski rozrządu i rozrząd, uszczelki pod głowicą, sterowanie szybami i centralnym zamkiem.

 

Części zamienne

 

Ceny oryginalnych części zamiennych i akcesoriów utrzymują się na średnim poziomie dla tej klasy aut. Dzięki sprawdzonym działaniom logistycznym, części są dostępne w sieci dilerskiej i naprawy wykonuje się bez zbędnych opóźnień. W okresie eksploatacji pogwarancyjnej można używać dużej ilości zamienników oryginalnych części zamiennych, które są dobrej jakości i wykazują właściwą niezawodność. Należy podkreślić, że niezawodność auta zależy w znacznym stopniu od sprawności działania serwisów, które delikatnie określając reprezentują zróżnicowany stopień zaangażowania w proces przeglądów i napraw.

 

Astra jest pewnym optimum łączącym sprzeczne wymagania polskich klientów, którzy oczekują pojemnego auta z dużym bagażnikiem o dobrych walorach trakcyjnych, które zużywa mało paliwa i co najważniejsze jest tanie.

  

Zalety:

- duża ilość wersji nadwozia,

- szeroka gama jednostek napędowych,

- wysoki poziom bezpieczeństwa,

- prosta obsługa.

 

Wady:

- głośne silniki na wysokich obrotach,

- napęd rozrządu silników benzynowych wymagający troskliwej obsługi,

- słaby, głośny diesel 1,7 litra.

 

Wybrane dane techniczne

 

typ silnika

benzynowy

benzynowy

wysokoprężny

liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

4/8

pojemność skokowa (cm3)

1389

1598

1686

moc (KM/obr/min)

90/6000

100/6200

80/4400

maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

125/4000

150/3500

170/1800

czas rozpędzania 0-100 km/h (s)

13,0

11,5

14,5

prędkość maksymalna (km/h)

180

188

173

średnie zużycie paliwa (l/100 km)

7,0

7,0

4,6

długość x szerokość x wysokość (cm) wersji hatchback

411 x 171 x 143

objętość bagażnika (l)

370

 

Przykładowe ceny samochodów używanych w złotych

 

Rok produkcji199920002001200220032004
1,418,0 – 27,918,8 – 27,924,8 – 29,925,3 – 34,234,5 – 38,4 
1,623,9 – 26,924,6 – 27,926,7 – 35,929,8 – 34,535,8 – 39,734,6
1,8 26,5 – 35,9    
1,7 Diesel21,9 – 27,721,8 - 32,529,5 - 33,530,4 – 35,838,5 – 42,542,3
2,0 Diesel24,8 – 34,028,9 – 34,9 39,9  

 

Orientacyjne ceny części zamiennych w złotych

 

Reflektor przedni

500

Błotnik przedni

450

Sprzęgło kompletne

1600

Klocki hamulcowe

250

Napęd rozrządu

540

 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty