Nowa Astra w wersji kombi trafi do polskich salonów w drugiej połowie lutego. Najtańszą wersję wyceniono na 63 000 zł.
Równo rok od debiutu aktualnej, czwartej generacji Astry w nadwoziu pięciodrzwiowym, Opel prezentuje kolejną wersję gamy modelowej, tym razem praktyczne kombi. Zgodnie z nomenklaturą zapoczątkowaną wraz z premierą modelu Insignia, teraz kombi to nie karawan, a Sports Tourer. I nie jest to wcale nazwa na wyrost, ponieważ nowy styl produktów marki z Russelsheim cechują harmonijne linie nadwozia i dobrze dobrane proporcje, dzięki którym, rodzinnym Oplom bliżej teraz do aut sportowych niż typowo użytkowych.
Znana już sylwetka Astry została nieznacznie przedłużona - o 279 mm do długości 4 698 mm. Rozstaw osi (2685 mm), oraz rozstawy kół przednich i tylnych (wynoszące odpowiednio 1544 i 1558 mm) pozostały bez zmian w stosunku do hatchbacka. Co oczywiste, zwiększyła się przestrzeń bagażowa. Kufer z możliwością aranżacji przestrzeni ma równe 500 l pojemności, a po złożeniu tylnych siedzeń wielkość przedziału bagażowego zwiększa się trzykrotnie. Dla porównania, w kompakcie możemy liczyć na 370 i 1235 litrów. Przy złożonych oparciach długość przestrzeni bagażowej zwiększyła się do 1835 mm. To o 3 cm więcej, niż w Astrze kombi III generacji. Na tle poprzednika wygospodarowano także ekstra 25 litrów przestrzeni bagażowej w kabinie.
Konstruktorzy zadbali też o przyjazne zarządzanie przestrzenią ładunkową. Wysoko unosząca się klapa bagażnika i możliwość pionowego uchylenia rolety bez potrzeby zwijania, usprawniają załadunek. Ciekawostką jest nowy system o nazwie FlexFold. Z jego pomocą, procedura składania foteli tylnej kanapy sprowadza się tylko do przełączenia przycisków, umieszczonych w bagażniku.
Wnętrze Sports Tourera to klon wersji pięciodrzwiowej. Atrakcyjnie zaprojektowana deska rozdzielcza z wpisanym motywem skrzydła oddaje charakter linii nadwozia. Kolorowe plastiki rozświetlają wnętrze. Na plus należy także zaliczyć opcjonalne fotele przednie z certyfikatem jakości AGR - Aktion Gesunder Rucken (Ruch na rzecz zdrowych pleców). Gwarantują wprost nieporównywalną wygodę, szczególnie na długich trasach.
Przednie zawieszenie to konstrukcja MacPhersona, stosowana w hatchbacku i Insigni. Z tyłu zaś wykorzystano układ niewielkich wahaczy, współpracujących z drążkiem Watta. Większy komfort, a jednocześnie lepsze poczucie panowania nad autem zapewnia dodatkowy system zawieszenia FlexRide, o zmiennej charakterystyce pracy. Poza standardowym trybem, możemy również podróżować komfortowo lub sportowo. Wówczas zawieszenie i układ kierowniczy "usztywniają się", a przepustnica staje się bardziej czuła na dodanie gazu.
W celu pewniejszego prowadzenia auta przewidziano możliwość doposażenia Astry w elektroniczny układ stabilizacji pojazdu z przyczepą.
Sports Tourer będzie dostępny z dziewięcioma, 4-cylindrowymi silnikami o rozpiętości mocy od 95 do 180 KM. Wolnossące "benzyniaki" to: 1.4 l/100 KM i 1.6/115 KM oraz trzy wersje turbodoładowane 1.4/120 KM, 1.4/140 KM oraz 1.6/180 KM. W ofercie nie zabrakło także jednostek wysokoprężnych: 1.7/110 KM, 1.7/125 KM i 2.0/160 KM. W późniejszym terminie gamę uzupełni motor 1.3 CDTI w wersji ecoFLEX, o mocy 95 KM, który spali średnio 4,1 ropy na 100 km. Najmniejszy diesel będzie, jako pierwszy, dostępny z systemem Start/Stop, zmniejszającym zużycie paliwa. Do redukcji spalania przyczyni się także wskaźnik podpowiadający zmianę biegu na wyższy, standardowo montowany we wszystkich wersjach z manualną skrzynią biegów.
Astra ST powstawać będzie nie w Gliwicach, a w zakładach Opla w Ellesmere Port w Wielkiej Brytanii, gdzie obecnie produkowany jest też hatchback.
Mając w pamięci komercyjny sukces wersji pięciodrzwiowej (230 000 zamówień do tej pory), Opel liczy na ponowny tryumf. Do tej pory 25 proc. sprzedaży wszystkich Astr w Europie, stanowiły wersje kombi.
Mimo, że oficjalne cenniki nie zostały jeszcze podane do publicznej wiadomości, to wiadomo, że bazowy model z silnikiem benzynowym 1.4/100 KM będzie kosztował 63 000 zł.
Wybrane dane techniczne Opla Astry Sports Tourer i konkurentów
Opel Astra Sports Tourer | Volkswagen Golf Variant | Ford Focus kombi | |
Cena | 63 000 | 63 440 | 57 000 |
Silnik | benzynowy, R4 | benzynowy, R4 | benzynowy, R4 |
Pojemność skokowa (l) | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Moc maksymalna (KM) | 100/6000 | 80/5000 | 80/5700 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 130/4000 | 132/3800 | 123/3500 |
Przyspieszenie od 0-100 km/h (s) | 14,5 | 14,9 | 14,4 |
Prędkość maksymalna (km) | 175 | 173 | 164 |
Średnie zużycie paliwa (l) | 5,9 | 6,4 | 6,6 |
Emisja CO2 | 139 | 149 | 159 |
Skrzynia biegów | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa | manualna, 5-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 500/1550 | 505/1495 | 503/1546 |
Zobacz także:
Opel Astra ecoFlex**
Najtańsze kombi na rynku**
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?