Eksploatacja samochodu kosztuje coraz więcej, więc nikogo nie dziwi, że kierowcy coraz chętniej zaglądają do nieautoryzowanych serwisów i zakładają "podróbkowe" części zamienne.
Jeśli zamienniki stosujemy z rozsądkiem, to bez żadnego uszczerbku na jakości i bezpieczeństwie możemy znacznie obniżyć koszty utrzymania naszego auta.
Rynek zamienników części jest ogromny i praktycznie do każdego, nawet bardzo nietypowego auta można kupić podstawowe części eksploatacyjne takie jak filtry, tarcze hamulcowe, klocki, amortyzatory itp. Producentów jest bardzo dużo, a części oprócz ceny mogą różnić się także
jakością. Ma to mniejsze znaczenie w przypadku np. zderzaka, który pełni tylko funkcję ozdobną, natomiast ogromne dla części wpływających bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. I w tym przypadku powinniśmy zachować rozsądek i nie kierować się tylko ceną.
Import ogromnej ilości używanych i tanich aut sprawił, że przy zakupie części największą rolę odgrywa cena. Czasami zdarza się, że auto kosztowało 200 euro, a remont zawieszenia na dobrych częściach może przekroczyć wartość samochodu.
Stosowanie zamienników muszą przekalkulować posiadacze aut gwarancyjnych, gdyż nawet części eksploatacyjne w okresie gwarancji powinny być kupowane w ASO. Zastosowanie innych, może spowodować odmowę naprawy na koszt producenta.
Drogie tłumiki
W naszych warunkach bardzo szybko niszczą się układy wydechowe, a ceny oryginalnych bardzo często "zwalają z nóg". Wiedzą o tym w ASO i oferują klientom zamienniki, których jest mnóstwo. Największą popularnością cieszą się oczywiście te najtańsze. Prym wiedzie (jeśli chodzi o cenę) Płuciennik, którego ceny za tłumik końcowy wynoszą np. 70 zł. Są to tłumiki aluminiowane i mają pół roku gwarancji. Kolejną polską firmą jest Asmet, która udziela półtorarocznej gwarancji, ale taki tłumik jest droższy o około 100 zł. Jeszcze droższe są Bosal czy Walker, które udzielają dwuletniej gwarancji. Można także kupić uniwersalny tłumik i dorobić do konkretnego auta. Tak będzie najtaniej, ale i najmniej fachowo.
Klocki
Kolejnym elementem podlegającym częstym wymiano są tarcze i okładziny hamulcowe (klocki). Należy jednak pamiętać, że jakiekolwiek eksperymenty i nadmierne oszczędności mogą się źle skończyć. Tarcza czy klocek egzotycznej firmy będzie na pewno tańszy, ale i trwałość znacznie mniejsza. Nie będziemy mieli problemów z jakością takich firm jak ATE, Brembo, Ferodo, Valeo, czy Nissin. Firmy te dostarczają swoje wyroby do wielu producentów jako pierwsze wyposażenie. Można także wybierać spośród QH, Optimal, NK, Reicam, Delphi czy Tomex. Na aukcjach internetowych można znaleźć w ofercie nawet używane tarcze hamulcowe, ale zdecydowanie odradzamy takie zakupy.
Amortyzatory
Dość szybko zużywają się też amortyzatory. Ich trwałość jest różna i zależy od warunków eksploatacji oraz konstrukcji samego zawieszenia (np. w kolumnie MacPhersona amortyzator przenosi wszystkie siły z koła na nadwozie). Jednak im firma jest bardziej renomowana, tym można się spodziewać mniejszej usterkowości i większej trwałości. Jeśli wybierzemy amortyzatory firmy Sachs, Monroe, KYB, Bilstein, Delphi, możemy być pewni wysokiej jakości. Często wymienia się także końcówki drążków kierowniczych. Bez obaw można wybierać spośród Febi, RTS, TRW czy tańszych NK.
Regenerowane
Najdroższe części są w autoryzowanych serwisach. Decydując się na takie części mamy pewność, że będą wysokiej jakości. Chociaż czasami może być inaczej. Np. oryginalny górny wahacz do Hondy Civic 5d kosztuje ponad 1000 zł i jego trwałość jest w wielu przypadkach znacznie niższa niż japońskich zamienników (firma 555), które kosztują poniżej 200 zł.
Jeśli musimy wymienić alternator, rozrusznik, turbosprężarkę, pompę wodną, przekładnię kierowniczą, przegub, komputer silnika lub skrzynię biegów warto pofatygować się do ASO, gdyż wiele firm ma w ofercie części regenerowane, które są tańsze od fabrycznie nowych o połowę, albo nawet o 70 proc. Części te są objęte taką samą gwarancją i nie ustępują jakością nowym częściom. Warunkiem uzyskania takiej ceny jest jednak w wielu przypadkach konieczność zwrócenia starej części. Warto się zastanowić nad tą ofertą, ponieważ może być konkurencyjna w stosunku do używanych części o niewiadomym stanie technicznym.
Model | Ceny części | Tarcza hamulcowa przednia (zł/za szt.) | Klocki Hamulcowe (zł/kpl) | Tłumik końcowy | Końcówka drążka kierowniczego | Wahacz przedni |
Fiat Punto 1.2 rocznik 2000 | ASO | 96 | 105 | 412 | 162 | 400 |
| Zamiennik | 70 NK 80 Textar | 60 Textar | 240 Bosal | 25 Adler 30 Febi | 250 Febi |
Honda Civic 1.4 5d rocznik 1999 | ASO | 398 | 195 | 460 | 312 | 1037 (górny) |
| Zamiennik | 95 JC | 50 JC 60 | 210 Asmet | 30 JC 50 (555) | 170 JC 190 (555) |
Opel Vectra 1.8 rocznik1997 | ASO | 201 | 150 | 770 | 119 | 358 |
| Zamiennik | 60 NK 110 Textar | 75 Raicam 150 Textar | 180 Asmet 500 Bosal | 35 Febi | 250 Febi |
VW Polo 1.0 rocznik 1995 | ASO | 91 | 176 | 381 | 120 | 323 |
| Zamiennik | 55 NK 100 Textar | 55 Raicam 120 Textar | 140 Asmet | 30 Febi | 200 Febi |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?