Pierwsza jazda: nowe Audi A3 Sportback - prawie jak kombi (ZDJĘCIA)

Wojciech Frelichowski
Pierwsza jazda: Audi A3 Sportback - w stylu minikombi
Pierwsza jazda: Audi A3 Sportback - w stylu minikombi
W ślad za nowym Audi A3 do Polski wprowadzono właśnie jego pięciodrzwiową wersję. Nazywa się tak jak poprzednik - Sportback.
Pierwsza jazda: Audi A3 Sportback - w stylu minikombi
Pierwsza jazda: Audi A3 Sportback - w stylu minikombi

Przypomnijmy: Audi A3 pierwszej generacji weszło do produkcji w 1996 roku. Był to jeden z pierwszych kompaktowych samochodów klasy premium, czyli z lepszym wyposażeniem i wykończeniem (oraz z wyższą ceną) niż zwykłe kompakty. Następca pojawił się w 2003 roku, a cztery lata temu auto przeszło lifting. Trzydrzwiowe Audi A3 trzeciej generacji weszło do sprzedaży w Polsce we wrześniu 2012 roku. Teraz pojawia się jego pięciodrzwiowa wersja.

Audi A3 Sportback jest nieco dłuższy od wersji trzydrzwiowej (o 83 mm) oraz ma o większy rozstaw osi (o 35 mm). Poza tym stylistyka obu wersji jest niemal identyczna, oczywiście oprócz liczby drzwi. Generalnie A3 Sportback, choć klasyfikowany jako hatchback, przypomina małe kombi.

Cechą charakterystyczną przedniej części nadwozia Audi A3 jest "singleframe" - czyli osłona chłodnicy w kształcie trapezu otoczona chromowaną listwą, tak samo jak w droższych, większych modelach niemieckiej marki. Opadająca ku tyłowi linia dachu przypomina model trzydrzwiowy. Ale im dalej ku tyłowi, tym więcej zmian. Nie chodzi tylko o drugą parę drzwi. W tylnej, bocznej partii nadwozia jest np. trzecie okno. Nieco inny jest też kształt tylnych lamp.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć nowego Audi A3 Sportback, oznaczonego symbolem 8V

Pierwsza jazda: Audi A3 Sportback - w stylu minikombi
Pierwsza jazda: Audi A3 Sportback - w stylu minikombi

Wnętrze nowego Audi A3 Sportback trzyma jakość

Deska rozdzielcza jest taka sama, jak w wersji trzydrzwiowej. W bogatszych wersjach jej centralnym elementem jest system nawigacji GPS i informacji pokładowej, którego głównym elementem jest monitor LCD wysuwany z deski rozdzielczej. Pokrętło, służące do obsługi tego zestawu znajduje się na tunelu pomiędzy przednimi fotelami.

W przedniej części kabiny nie można narzekać na brak miejsca. Ponadto wygodną pozycję zapewniają komfortowe fotele. Z tyłu jest trochę ciaśniej, ale i tak jest więcej miejsca, niż w trzydrzwiowym Audi A3.
Większy jest również bagażnik - ma 380 litrów (+15 l w stosunku do wersji trzydrzwiowej).

Cztery wersje silnikowe - TSI i TDI

Zestaw silników, które jest proponowany do Audi A3 Sportback, składa się z czterech jednostek napędowych: dwóch benzynowych i dwóch wysokoprężnych. Wszystkie silniki są turbodoładowane i wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa.

Podstawowym silnikiem jest benzynowy 1.4 TFSI o mocy 122 KM. Drugim silnikiem benzynowym jest jednostka 1.8 TFSI o mocy 180 KM. W przypadku turbodiesli bazowym silnikiem jest motor 1.6 TDI o mocy 105 KM. Jest jeszcze silnik 2.0 TDI występujący w dwóch zakresach mocy - 150 lub 184 KM.

Podstawową skrzynią biegów, konfigurowaną ze wszystkimi silnikami, jest manualna przekładnia 6-stopniowa. W opcji oferowane są dwie skrzynie automatyczne S-tronic: sześcio- lub siedmiostopniowa.

Zobacz także: Testujemy: Audi A1 1.4 TSI - małe auto z wysoką ceną (zdjęcia) 

Nieco później dostępne będą kolejne silniki benzynowe i wysokoprężne, a także jednostka napędowa TCNG wykorzystująca e-gaz oraz gaz ziemny. Wkrótce Audi A3 Sportback wyposażane będzie w stały napęd na cztery koła quattro

Wrażenia z jazdy

Podczas prezentacji prasowej Audi A3 Sportback wypróbowaliśmy to auto z popularnym w innych autach Grupy Volkswagena silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM.

Po uruchomieniu zimna jednostka wysokoprężna jest dość słyszalna w kabinie, ale z każdą minutą jazdy charakterystyczny klekot diesla łagodniał.

Moc 150 koni dla auta ważącego nieco ponad 1,35 tony to wartość w sam raz. Ale istotniejsze jest to, że bardzo wysoki moment obrotowy 320 Nm jest osiągany już przy 1750 obr./min. Oznacza to, że pojazd żwawo przyspiesza na każdym biegu.

Układ kierowniczy stworzono do szybkiej jazdy. Dobrze wyważone proporcje pomiędzy siłą wspomagania a precyzją prowadzenia dają poczucie bezpieczeństwa.

Cennik i wyposażenie nowego Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback jest bardzo dobrze wyposażone pod względem bezpieczeństwa. Ma m.in. poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszkę kolanowa kierowcy oraz boczne poduszki powietrzne połączone z kurtynowymi.

Seryjny jest też system wspomagania awaryjnego hamowania samochodu, ABS z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD), system zapobiegający poślizgowi kół (ASR) oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC.

W podstawowym wyposażeniu są również m.in.: klimatyzacja, regulacja wysokości przednich foteli, komputer pokładowy, system audio, elektryczne regulowane szyby boczne i lusterka.

Wyjściowa cena Audi A3 Sportback to 94000 zł za wersję z silnikiem benzynowym 1.4 TFSI. Natomiast najtańsza wersja z silnikiem wysokoprężnym - 1.6 TDI - kosztuje równe 1000000 zł.

Plusy
Atrakcyjna sylwetka
Nowoczesna technologia
Prestiż marki

Minusy
Wysokie ceny

Audi A3 2.0 TDI – dane techniczne

Nadwozie: trzydrzwiowy hatchback
Silnik: turbodiesel, 4 cyl., 16V, pojemność 1968 ccm
Moc i moment obrotowy: 150 KM przy 3500 obr/min; 320 Nm przy 1750 obr/min
Skrzynia biegów i napęd: manualna, 6-biegowa; napęd na przednią oś
Przyspieszenie 0 do 100 km/h: 8,6s
Prędkość maksymalna: 216 km/h
Średnie spalanie (miasto/trasa/mieszane): 4,9/3,6/4,1 l/100 km
Wymiary (dł./wys./szer./rozst. osi): 4310/1425/1785/2636 mm
Masa i poj. bagażnika: 1355 kg, 380 l
Cena auta testowego: 155660 zł

Wojciech Frelichowski 

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty