Porsche Cayenne weszło po raz pierwszy na rynek w 2002 roku i od razu stało się sensacją. Głównie dlatego, iż niemiecka firma była znana przede wszystkim ze sportowych dwudrzwiowych samochodów, z modelem 911 na czele. Tymczasem Cayenne było SUV-em i to sporych gabarytach. Ale od czego są powiązania z Grupą Volkswagen, w której Porsche ma spore udziały, Cayenne było konstrukcyjnie spokrewnione z Volkswagenem Touaregiem. W dość krótkim czasie SUV Porsche stał się najlepiej sprzedającym się modelem tej marki w Stanach Zjednoczonych.
Druga generacja Cayenne pojawiła się w 2010 r. Także i ten pojazd powstał na płycie podłogowej Volkswagena Touarega, tyle że drugiej generacji. Przed trzema laty auto przeszło modernizację, a teraz na rynek wchodzi nowa, trzecia generacja Cayenne.
Światła z matrycami
Bryła nowego Cayenne jest generalnie podobna do poprzedniego modelu, ale jednocześnie pojawiło się szereg elementów, które nadają autu wyjątkowego charakteru. To połączenie stylu masywnego SUV-a z porywczością sportowca. Zatem nowe są powiększone wloty powietrza w przednim zderzaku, zaś reflektory główne zyskały bardziej dynamiczny kształt. Standardowo są to światła LED. Na życzenie dostępne są lampy z Porsche Dynamic Light System (PDLS) z licznymi trybami działania, takimi jak doświetlanie zakrętów lub tryb autostradowy. Topowy wariant dysponuje matrycowymi reflektorami LED z systemem PDLS Plus. Zestaw 84 osobno aktywowanych diod zapewniają w pełni zmienny kształt i intensywność wiązki światła. Ma to zapobiegać nie tylko przed oślepianiem światłami drogowymi kierowców aut nadjeżdżających z przeciwka, ale również przed samooślepianiem kierowcy Cayenne światłem odbijanym przez tablice drogowe.
Z tyłu nadwozia pojawiły się przeprojektowane lampy z przestrzennym wypełnieniem i smukłym pasem diod LED, który łączy trójwymiarowe logo Porsche.
Choć rozstaw osi pozostał ten sam (2895 mm), to wymiary nadwozia uległy powiększeniu. Długość auta wynosi teraz 4918 mm (+63 mm), natomiast szerokość to 1983 (+23 mm). Koła mają o 1 cal większą średnicę, co w połączeniu z montowanymi po raz pierwszy szerszymi oponami tylnej osi podkreśla lepszą dynamikę jazdy.
Karoserię w całości wykonano z aluminium. Także podłoga kabiny, przednia sekcja nadwozia oraz niemal wszystkie elementy podwozia wykonano z lekkich stopów. W rezultacie bazowym model Cayenne bez obciążenia waży 1985 kg, o 55 kg mniej niż poprzednik. Za to bagażnik jest o sto litrów większy. Teraz jego pojemność wynosi 770 litrów.
Cyfrowy kokpit
Całkowitą metamorfozę przeszło wnętrze. Zastosowano kokpit Porsche Advanced Cockpit z innowacyjną koncepcją obsługi i wyświetlania informacji. Jej sercem jest 12,3-calowy ekran dotykowy z systemem multimedialnym Porsche Communication Management (PCM) (znanym już z nowego Porsche Panamera). Sterowanie licznymi funkcjami cyfrowymi odbywa się tu intuicyjnie, w tym za pomocą obsługi głosowej. Standardowy moduł Porsche Connect Plus zapewnia dostęp do usług online oraz do internetu i obejmuje nawigację online z informacjami na temat ruchu drogowego w czasie rzeczywistym.
Analogowe instrumenty na konsoli środkowej zarezerwowano dla głównych funkcji pojazdu. Pozostałe przyciski zostały zintegrowane z przypominającą szkło płaszczyzną pomiędzy przednimi fotelami, a przy ich naciśnięciu kierowca lub pasażer otrzymują akustyczną i dotykową informację zwrotną.
Zobacz także: Skoda Octavia w naszym teście
Centralne miejsce na panelu wskaźników zajmuje analogowy obrotomierz. Sąsiadują z nim dwa 7-calowe ekrany full HD, prezentujące istotne informacje na temat jazdy oraz dodatkowe dane, których zakres można wybierać za pomocą przycisków na wielofunkcyjnej kierownicy. Jednym z ciekawszych systemów jest asystent jazdy nocnej z kamerą termowizyjną. System PCM pozwala też kierowcy dostosować do swoich potrzeb nie tylko ekran startowy. Zapamiętuje również osobiste preferencje dotyczące świateł, programów jazdy i układów wspomagających. Zależnie od poziomu wyposażenia uwzględnia też ustawienia nowych systemów nagłośnienia sygnowanych przez firmy Bose i Burmester. Ponadto w nowym Cayenne można zastosować zintegrowaną kartę SIM zobsługą LTE, co pozwala korzystać z rozbudowanych usług Connect Plus. Częścią nowego, standardowego pakietu jest też aplikacja Offroad Precision App, opracowana specjalnie dla Porsche Cayenne. Pozwala ona dokumentować przeprawy przez wymagający teren, pomagając kierowcy doskonalić własne umiejętności w oparciu o nagrania wideo.
[page_break]
Nowości pod podwoziem
Ponieważ producent chciał w modelu Cayenne połączyć trzy koncepcje podwozia - samochodu sportowego, terenowego i turystycznego, konieczne było zastosowanie wielu nowych rozwiązań. Np. wprowadzono mieszane ogumienie, czyli opony o zróżnicowanym rozmiarze. W modelach Cayenne i Cayenne S w standardzie na przedniej osi montowane są opony o rozmiarze 255/55 ZR19, zaś na tylnej 275/50 ZR19. Mieszany rozmiar opon pozwala zwiększyć stabilność i dynamikę jazdy w zakrętach.
Są też aktywne systemy kontrolujące trakcję, jak np. tylna oś skrętna. Sterowany elektrycznie system, sprawdzony w modelach 911 i Panamera, zwiększa zwinność na łukach oraz stabilność przy zmianie pasów podczas szybkiej jazdy. Efektem ubocznym jego zastosowania jest mniejsza średnica zawracania.
Z kolei adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne (opcja) z nową techniką trójkomorową ma zwiększać rozpiętość pomiędzy komfortowym tłumieniem nierówności a sportowym, sztywnym zestrojeniem. Tak jak w poprzednim modelu system ten pozwala regulować prześwit na potrzeby pokonania trudnego terenu. Natomiast system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) jest teraz w pełni elektryczny (był hydrauliczny), dzięki czemu działa szybciej i stabilniej.
Nowością są hamulce Porsche Surface Coated Brake (PSCB). Wykorzystano w nich żeliwne tarcze z warstwą węglika wolframu. Według zapewnień producenta, takie rozwiązanie zwiększa współczynnik tarcia, a jednocześnie pozwala ograniczyć zużycie oraz pylenie hamulców. Zadbano również o wizualną stronę tego układu hamulcowego. W przypadku PSCB zaciski hamulcowe lakierowane są na biało, a powierzchnia tarcz po dotarciu zyskuje unikalny połysk. Hamulce PSBC dostępne są w połączeniu z kołami o średnicy 20 lub 21 cali. Nadal topowym układem w ofercie pozostają ceramiczne hamulce PCCB.
Cayenne w trzech wariantach
Nowy SUV Porsche debiutuje w trzech wariantach - wszystkie mają pod maską silniki benzynowe. Pierwszy z nich, Cayenne, ma 6-cylindrowy silnik turbo o pojemności 3 litrów, mocy 340 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W efekcie już bazowy model rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,2 s. Prędkość maksymalna wynosi 245 km/h.
Drugi wariant to model Cayenne S, napędzany 2,9-litrowy silnikiem V6 biturbo. To nowa jednostka Porsche, która osiąga moc 440 KM (o 20 KM więcej silnik stosowany poprzednio) oraz 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h Cayenne S przyspiesza w 5,2 s, natomiast z pakietem Sport Chrono w 4,9 s. Prędkość maksymalna wynosi 265 km/h.
Topowym wariantem jest Cayenne Turbo. W tym przypadku do napędu auta zastosowano silnik V8 Bi-Turbo o pojemności 4 litrów i mocy 550 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi aż 770 Nm. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,1 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 286 km/h.
Przekazaniem napędu na obie osie zajmuje się nowa, 8-stopniowa przekładnia Tiptronic S. Jak informuje producent, jej cechą jest szybsza zmiana biegów oraz krótsze przełożenia niskich biegów. Z drugiej strony długie przełożenie 8. biegu zapewnia zoptymalizowane zużycie paliwa i komfortową jazdę.
Cayenne można nie tylko dynamicznie jeździć po szosach z asfaltową nawierzchnią. To także mobilny SUV, który stawi czoła wertepom. Za dystrybucję siły napędowej odpowiada aktywny napęd na obie osie. Moc pomiędzy przednimi a tylnymi kołami rozdziela inteligentny układ Porsche Traction Management (PTM). System ten ma pięć trybów terenowych (off-road) ułatwiających kierowcy dobór ustawień właściwych dla danych warunków drogowych. Standardowo aktywowany jest program Onroad. Dla średnio trudnych warunków terenowych przewidziano cztery dodatkowe tryby: Mud (błoto), Gravel (żwir), Sand (piach) oraz Rocks (skały).
Wrażenia z jazdy
Podczas prezentacji prasowej nowego Cayenne mieliśmy okazję wypróbować możliwości wersji Cayenne S. Nie ma chyba sensu pisanie, że auto startuje do jazdy z animuszem godnym sportowego bolidu. Przy tym spod maski dochodzi rajdowy warkot. Ciekawszym faktem jest zachowanie się Cayenne podczas pokonywania cięższego terenu. Do przejechania była kilkukilometrowa trasa off road, która niemal w całości była podjazdem. Trudność polegała na tym, że droga była stroma, wąska i kręta, z czego wiele zakrętów trzeba było pokonywać pod kątem 180 stopni. I tu właśnie przydała się tylna oś skrętna, która sprawiała, iż masywne auto zgrabnie przejeżdżało kolejne wiraże.
Trzecią generację Porsche Cayenne można już zamawiać. Ceny modelu Cayenne rozpoczynają się od 359 120 zł, Cayenne S od 451 320 zł, a Cayenne Turbo od 681 080 zł.
Porsche Cayenne S i konkurenci:
Marka/model | Porsche Cayenne S 2.9 V6 440 KM | Maserati Levante S 3.0 430 KM | Mercedes GLE 500 4,7 455 KM | |||
Cena (zł) | 451 320 | ok. 461 375 | 366 500 | |||
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 | |||
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 | |||
Wymiary i masy | ||||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4918/1983/1696 | 5003/1968/1679 | 4819/1935/1796 | |||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1680/1673 | 1624/1676 | 1648/1663 | |||
Rozstaw osi (mm) | 2895 | 3004 | 2915 | |||
Masa własna (kg) | 2020 | 2109 | 2160 | |||
Pojemność bagażnika (l) | 770 | 580 | 690 | |||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 75 | 80 | 93 | |||
Układ napędowy | ||||||
Rodzaj paliwa | benzyna 98 | benzyna 95 | benzyna 95 | |||
Pojemność (cm3) | 2894 | 2979 | 4663 | |||
Liczba cylindrów | 6 | 6 | 8 | |||
Napędzana oś | 4x4 | 4x4 | 4x4 | |||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/8 | automatyczna/8 | automatyczna/7 | |||
Osiągi | ||||||
Moc (KM) przy obr./min | 440 przy 5700 | 430 przy 5750 | 455 przy 5250 | |||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 550 przy 1800 | 580 przy 4500 | 700 przy 1800 | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,2 | 5,2 | 5,3 | |||
Prędkość maksymalna (km/h) | 265 | 264 | 250 | |||
Średnie spalanie (l/100 km) | 9,4 | 10,9 | 11,5 | |||
Emisja CO2 (g/km) | 213 | 253 | 269 | |||
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?